Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ålands väg mot hållbarhet

Nordisk inspiration välkomnas av upphandlande myndigheter på Åland, där ett brett samarbete resulterat i en särskild hållbarhetsguide. Satsningen har mötts med positiv respons från inte minst näringslivet.

| 2022-01-12
Karin Rosenberg-Brunila och Maria Törnqvist står bakom den åländska hållbarhethetsguiden.

-Folk har varit glada och tacksamma att vi tagit fram en guide som är enkel att ta till sig och som inte känns så tung eller byråkratisk, vilket precis var vår tanke med guiden., säger Maria Törnqvist, myndighetschef för Upphandlingsinspektionen på Åland.

-Vi har också fått önskemål om ett utförligare avsnitt med inspiration från Norden, så vi tar gärna emot tips på hur andra upphandlande myndigheter har gjort för att börja ställa mera hållbarhetskrav i sina upphandlingar och om någon har goda praktiska exempel man vill dela med sig av.

Maria Törnqvist har tillsammans med Karin Rosenberg-Brunila, ledande hålbarhetslots inom nätverket bärkraft.ax, varit huvudansvarig för hållbarhetsguiden. Just nätverkssamarbetet, som inleddes 2016, har varit en viktig grund med ett gemensamt engagemang från offentliga och privata aktörer.

En tyngre, mastigare version har efter remissförfarande stöpts om till en mer lättöverskådlig slutprodukt.

Målsättningen är att guiden ska stödja alla som arbetar med offentliga inköp för att underlätta de första stegen inom hållbar upphandling med flera perspektiv – ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.

-En oväntad effekt är att också de lokala näringslivsaktörerna har ställt sig väldigt positiva till guiden; de som är kunder till offentliga organisationer men även de som bara vill ha lite tips på vägen om hur de kan tänka då de ställer krav inom B2B., säger Karin Rosenberg-Brunila.

Guiden är full av tips från både Finland och Sverige. Betydelsen av marknadsdialog för utveckling av hållbara inköp lyfts fram och guiden sprider även kunskap på en rad områden som exempelvis en hållbar upphandlingsprocess steg för steg samt formulering av hållbarhetskrav.

-Ett generellt tips, som också kopplar till syftet med guiden, är att våga ta de första stegen mot hållbara upphandlingar oavsett organisationens storlek. Då väl beslutet är fattat finns det mycket praktisk hjälp och stöd att få. Det har blivit väldigt tydligt för oss under tiden vi skrev guiden, då såväl åländska som svenska och finska organisationer och personer utan tvekan har hjälp då frågor har uppstått, säger Karin Rosenberg-Brunila.

-För att få en ändamålsenlig start är väsentligheten väldigt viktig, att våga välja att arbeta med de delar där organisationen har sin största sociala, miljömässiga och ekonomiska påverkan kopplat till upphandling. Om man känner att man inte mäktar med att göra allt på en gång, som så ofta fallet är, är det viktigt att prioritera de områden där man kan göra mest skillnad. 

Åland (29 800 invånare) har som självstyrande ö-grupp en unik rättslig ställning med behörighet att lagstifta om offentlig upphandling.

De historiska banden till Sverige har betydelse för utvecklingen med föreslagen svensk lagstiftning – ”bör görs till ska – som kan komma att påverka Åland.

-Vi följer noga med vad som händer i Sverige och använder oss en hel del av era hållbarhetskriterier och andra upphandlingsdokument som mallar som sedan anpassas till åländska förhållanden. Därför är det mycket inspirerande och hoppingivande att se att utvecklingen även går framåt på lagstiftningsområdet för vi inom den offentliga sektorn har en stor påverkansmöjlighet och skyldighet då vi vet att vi genom hållbara inköp kan vi göra stor skillnad i samhället, säger Maria Törnqvist.

Åland tillämpar den finländska upphandlingslagen vid upphandlingar över EU:s tröskelvärden. Under ”trösklarna” saknas lagstiftning för upphandlingsområdet och regelverket styrs av anvisningar, där exempelvis landskapsregeringen har egna anvisningar för underställda myndigheter med undantag för hälso- och sjukvårdsvårdsområdet

Inom kommunsektorn (totalt 16 kommuner) har vissa kommuner som huvudorten Mariehamn egna anvisningar och tillhörande information om upphandling.

Läs mer: Upphandling HållbarhetÅland

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025