Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ålands väg mot hållbarhet

Nordisk inspiration välkomnas av upphandlande myndigheter på Åland, där ett brett samarbete resulterat i en särskild hållbarhetsguide. Satsningen har mötts med positiv respons från inte minst näringslivet.

| 2022-01-12
Karin Rosenberg-Brunila och Maria Törnqvist står bakom den åländska hållbarhethetsguiden.

-Folk har varit glada och tacksamma att vi tagit fram en guide som är enkel att ta till sig och som inte känns så tung eller byråkratisk, vilket precis var vår tanke med guiden., säger Maria Törnqvist, myndighetschef för Upphandlingsinspektionen på Åland.

-Vi har också fått önskemål om ett utförligare avsnitt med inspiration från Norden, så vi tar gärna emot tips på hur andra upphandlande myndigheter har gjort för att börja ställa mera hållbarhetskrav i sina upphandlingar och om någon har goda praktiska exempel man vill dela med sig av.

Maria Törnqvist har tillsammans med Karin Rosenberg-Brunila, ledande hålbarhetslots inom nätverket bärkraft.ax, varit huvudansvarig för hållbarhetsguiden. Just nätverkssamarbetet, som inleddes 2016, har varit en viktig grund med ett gemensamt engagemang från offentliga och privata aktörer.

En tyngre, mastigare version har efter remissförfarande stöpts om till en mer lättöverskådlig slutprodukt.

Målsättningen är att guiden ska stödja alla som arbetar med offentliga inköp för att underlätta de första stegen inom hållbar upphandling med flera perspektiv – ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.

-En oväntad effekt är att också de lokala näringslivsaktörerna har ställt sig väldigt positiva till guiden; de som är kunder till offentliga organisationer men även de som bara vill ha lite tips på vägen om hur de kan tänka då de ställer krav inom B2B., säger Karin Rosenberg-Brunila.

Guiden är full av tips från både Finland och Sverige. Betydelsen av marknadsdialog för utveckling av hållbara inköp lyfts fram och guiden sprider även kunskap på en rad områden som exempelvis en hållbar upphandlingsprocess steg för steg samt formulering av hållbarhetskrav.

-Ett generellt tips, som också kopplar till syftet med guiden, är att våga ta de första stegen mot hållbara upphandlingar oavsett organisationens storlek. Då väl beslutet är fattat finns det mycket praktisk hjälp och stöd att få. Det har blivit väldigt tydligt för oss under tiden vi skrev guiden, då såväl åländska som svenska och finska organisationer och personer utan tvekan har hjälp då frågor har uppstått, säger Karin Rosenberg-Brunila.

-För att få en ändamålsenlig start är väsentligheten väldigt viktig, att våga välja att arbeta med de delar där organisationen har sin största sociala, miljömässiga och ekonomiska påverkan kopplat till upphandling. Om man känner att man inte mäktar med att göra allt på en gång, som så ofta fallet är, är det viktigt att prioritera de områden där man kan göra mest skillnad. 

Åland (29 800 invånare) har som självstyrande ö-grupp en unik rättslig ställning med behörighet att lagstifta om offentlig upphandling.

De historiska banden till Sverige har betydelse för utvecklingen med föreslagen svensk lagstiftning – ”bör görs till ska – som kan komma att påverka Åland.

-Vi följer noga med vad som händer i Sverige och använder oss en hel del av era hållbarhetskriterier och andra upphandlingsdokument som mallar som sedan anpassas till åländska förhållanden. Därför är det mycket inspirerande och hoppingivande att se att utvecklingen även går framåt på lagstiftningsområdet för vi inom den offentliga sektorn har en stor påverkansmöjlighet och skyldighet då vi vet att vi genom hållbara inköp kan vi göra stor skillnad i samhället, säger Maria Törnqvist.

Åland tillämpar den finländska upphandlingslagen vid upphandlingar över EU:s tröskelvärden. Under ”trösklarna” saknas lagstiftning för upphandlingsområdet och regelverket styrs av anvisningar, där exempelvis landskapsregeringen har egna anvisningar för underställda myndigheter med undantag för hälso- och sjukvårdsvårdsområdet

Inom kommunsektorn (totalt 16 kommuner) har vissa kommuner som huvudorten Mariehamn egna anvisningar och tillhörande information om upphandling.

Läs mer: Upphandling HållbarhetÅland

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Kommentarer från läsarna

Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse