Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Aktivitetsplikten är den nya svarta

ExpertkommentarDen strida strömmen av överprövningsmål kring takvolymer i ramavtal är ett minne blott. Leverantörernas aktivitetsplikt som följer av HFD 2022 ref. 4 är den nya svarta. Olle Lindberg på Kahn Pedersen kommenterar den snabba utvecklingen som nu sker i underinstanserna.

| 2022-11-18
Advokat Olle Lindberg, Kahn Pedersen.

EU-domstolens dom i Coopservice-målet meddelades för snart fyra år sedan. Därpå följde en strid ström av överprövningsmål om just avsaknaden av takvolym i ramavtalsupphandlingar. Takvolymer var på allas läppar och i alla förvaltningsdomstolar.

Under ungefär 3,5 år genererades cirka 100 Coopservice-mål i förvaltningsrätterna och lite drygt 40 mål i kammarrätterna. En minst sagt intensiv rättsutveckling kring en rättsfråga som ingen tidigare hade funderat på. Men detta är nu gammal skåpmat.

I och med Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i HFD 2022 ref. 4 är det sedan januari i år ointressant att fundera på takvolymer. Takvolymer gick från 0 till 100 på kort tid, och nu är vi tillbaka på 0. På sätt och vis.

Det som hände när frågorna om takvolym i ramavtal hade mognat färdigt genom HFD 2022 ref. 4 var att just det prejudikatet blev startskottet för vad som ser ut att bli en lika intensiv rättsutveckling i  förvaltningsdomstolarna – men avseende en helt annan fråga.

Den nya aktivitetsplikten
Av HFD 2022 ref. 4 följer, förenklat uttryckt, en aktivitetsplikt för leverantörer. En leverantör som noterar en ofullständighet eller otydlighet i en upphandling uppmanas lyfta detta inom ”frågor och svar” i syfte att begränsa den skada som otydligheten kan innebära för leverantören.

En leverantör som inte ifrågasätter otydligheten under upphandlingen har i och med HFD 2022 ref. 4 mycket svårt att vinna ett överprövningsmål på den otydligheten.

Den utveckling som vi nu ser i underinstansernas rättspraxis är dels att HFD 2022 ref. 4 fått stort genomslag i många överprövningsmål, dels att det finns olika uppfattningar om omfattningen av aktivitetsplikten.

I skrivande stund har det hunnit komma cirka 130 mål i förvaltningsrätterna och åtta kammarrättsavgöranden som rör tillämpningen av HFD 2022 ref. 4. Även en ovetenskaplig jämförelse mellan å ena sidan antalet ”Coopservice-mål” under 3,5 år och å andra sidan antalet ”aktivitetspliktsmål” under endast tio månader visar vilken påverkan HFD 2022 ref. 4 har haft för oss som jobbar med upphandling.

Många frågor kvarstår
Många frågor kvarstår dock kring omfattningen av HFD 2022 ref. 4. Det märks inte minst av de intressanta föredrag som hölls under Praxisdagen i Stockholm. (Tips: Om det här är intressant för dig, se till att dyka upp på Praxisdagen i Göteborg den 21 november om du har möjlighet!)

I det senaste i raden av aktivitetspliktsmål (Kammarrätten i Göteborg i mål nummer 3616-22) belyses en av de kvarstående frågorna tydligt genom att det finns en skiljaktig mening från en av domarna.

Den skiljaktiga domaren anser att HFD 2022 ref. 4 inte ska tolkas så att aktivitetsplikten även gäller oproportionerliga krav, något som majoriteten inte uttalade sig om när den konstaterade att leverantören inte ställt någon fråga kring kravet. Majoriteten fann i stället (okommenterat) att kravet inte var oproportionerligt.

Målet sätter fingret på kärnan i debatten kring HFD 2022 ref. 4 – omfattar aktivitetsplikten endast otydligheter och ofullständigheter? Eller omfattar den även oproportionerliga (olagliga) krav? Ett övertydligt exempel som ibland används är om en fransk leverantör är skyldig att påtala olagligheten i ett krav som anger att franska leverantörer automatiskt kommer att få sina anbud förkastade.

Utöver denna kärnfråga finns det en mängd andra frågor som många går och funderar på, vilka delvis prövats genom några av ovan nämnda kammarrättsfallen rörande aktivitetsplikten.

  • Är det tillräckligt att någon annan leverantör ställer en fråga om en ofullständighet, eller måste den som ansöker om överprövning själv ha ställt frågan?
  • Är det tillräckligt med en (1) fråga, eller måste leverantören ställa följdfrågor om svaret inte är tillfredsställande?
  • Omfattar leverantörens skadebegränsande aktivitetsplikt endast åtgärder som kan antas fylla en faktisk, skadebegränsande funktion?
  • Har leverantören bara fram till utgången av tiden för frågeställande på sig att påtala brister och vad gäller om en leverantör upptäcker en brist efter frågetidens utgång?

I rättsligt hänseende har Coopservice-målen egentligen inte så mycket att göra med målen om aktivitetsplikt, men händelseförloppet är klart bekant. Ny rättspraxis dyker oväntat upp och berättar något för oss som vi tidigare inte kände till. Detta får i sin tur en avgörande betydelse för hur pågående upphandlingar ska bedömas.

Vi ser nu ett större antal aktivitetspliktsmål på relativt kort tid, och det har även dykt upp en skiljaktig mening i kammarrätt. I min värld är detta tecken på ett behov av ytterligare vägledning från Högsta förvaltningsdomstolen. Förhoppningsvis ser också Högsta förvaltningsdomstolen behovet av att återkomma med nya prejudikat inom en rimligt snar framtid.

Olle Lindberg
Kahn Pedersen

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Aktivitetsplikten är den nya svarta"

  1. Bo skriver:
    2022-11-24 kl. 08:22

    I grunden är aktivitetsplikten bra, men det ställer krav på att leverantörerna är aktiva och pålästa om lagen och de konsekvenser som uppkommer om de inte påtalar brister under anbudstiden, en tid som många upphandlare (kravställare) vill minimera eftersom man ofta är sent ute.
    Expertkommentatorn har satt fingret på många frågetecken som kvarstår för HFD att ta ställning till.
    Är en möjlig väg för presumtiva anbudsgivare att överpröva innan anbudstiden passerat för att kunna få rätt i sak?
    Oavsett vad så bör upphandlarna vara mer förberedda på de risker som kan uppkomma i bakvattnet av aktivitetsplikten.

    Svara
  2. Rune skriver:
    2022-11-24 kl. 11:04

    Aktivitetsplikt är det tydligaste beviset på den kortsiktighet och dålig konsekvensanalys som råder i svensk förvaltningsrätt. Det är nästa en skrattretande historia om den inte var sann. Problemet med takvolymer skapades av HD när de beslutade att avsaknad av en takvolym i ramavtal är en självklar grund för att göra om en upphandling. Varför har HD visat intresse i detta? Skulle HD ens ta upp målet om Anna Ulfsdotter Forsell inte representerade sökande i målet? Domstolspraxis utvecklade ju sig innan dess i en rimlig riktning och pekade mot att skaderekvisiten inte är uppfylld bara för att takvolym saknas i avtalet. Några upphandlingsskadestång från KKV för att myndigheter slarvar med takvolymer, myndigheter rättar sig i ledet och så är hela problemet överspelat.

    Men nej – opportunister naturligtvis hakar på och utnyttjar HDs dumdristighet för att överpröva takvolymer när de inte själva vinner en upphandling. Så hittar HD på en aktivitetsplikt och kopierar något riktigt dumt från utlandet. Överprövningar med volymtak försvinner, men istället dyker upp massvis med nya problem där allt som är fel måste påpekas av offret innan man blev ett offer. En klok jurist kunde inse vad detta vansinne skulle leda till från början men var är dem får man fråga sig? Aktivitetsplikt skapar massvis med problem och praktiska svårigheter för anbudsgivare (vissa listas i artikeln ovan) och överför en stor, om inte hela, börda från myndigheter och domstolarna på anbudsgivarna. Att diskutera upphandlingsunderlag med myndigheter i ett dystopiskt fråga-svar format (frågeställaren är dessutom anonym) är ofta rätt så meningslös aktivitet. De största upphandlarna är ofta mest resistenta till återkoppling men sällan mer kompetenta. Att för en anbudsgivare försöka förutse alla sätt som en upphandling kan ta vägen och vilka olyckliga vändningar myndigheter tar under utvärderingsfasen är inte meningsfullt.

    HD föste oss i en återvändsgränd och det kommer ta år och mycket hjälp från domare som vågar säga ifrån att neutralisera skadan.

    Svara
  3. T skriver:
    2022-11-24 kl. 23:34

    Aktivitetsplikten överför skyldigheten att följa lagen (LOU) från upphandlare, som ska behärska sagda lag, till leverantörer, som inte har denna skyldighet. Det drabbar i första hand små och medelstora företag som inte har bid manager expertis inom LOU och som saknar dedikerade jurister för dessa sammanhang. Det lägger också på tidsbörda på leverantörer att agera ”rättare” av upphandlingar, som vid annonsering redan ska följa regelverket. Tid som kostar pengar som ingen UM ersätter. Det minskar intresset att lämna anbud och det rimmar illa med tankarna på tjänstemannaansvar samt rättstrygghet. Principiellt en dålig dom av HFD, tyvärr.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Olle Lindberg är advokat vid Kahn Pedersen och är specialiserad på offentliga affärer. Olle skriver regelbundet om upphandling i olika juridiska tidskrifter och är även medförfattare till lagkommentaren till LOU hos en av de ledande rättsinformationstjänsterna för upphandlingsjuridik.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl