Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Agenda 2030 redskap för upphandlare

ExpertkommentarAtt känna till Agenda 2030 och innebörden i dess mål och delmål är viktigt för upphandlare.  Agenda 2030 är ett viktigt redskap för att ställa relevanta hållbarhetskrav och upphandling är ett viktigt redskap för nå målen i Agenda 2030. Jag kommer i mina inlägg lägga fokus på Agenda 2030s olika mål, skriver Malin Möller.

| 2020-07-09
Malin Möller är en av Inköpsrådet experter.

Mål 1 Fattigdom
Fattigdom omfattar fler dimensioner än den ekonomiska. Fattigdom innebär även brist på frihet, inflytande, hälsa, utbildning och säkerhet. Det brukar kallas för multidimensionell fattigdom. I dag lever 1,3 miljarder människor i multidimensionell fattigdom och av dessa är hälften under 18 år.

Beskrivning mål 1
Mål 1 handlar om att minska fattigdomen i världen och att alla ska ha tillgång till grundläggande välfärd. Alla mål i Agenda 2030 har delmål som tydliggör ytterligare vad som ska uppnås. Under mål 1 finns sju delmål.

Sverige bidrar med resurser för program och investeringar för att avskaffa fattigdomen bland annat genom det internationella biståndet. Att bekämpa fattigdom är inte endast ett arbete som ligger utanför Sverige.

Inkomstklyftan har ökat i Sverige de senaste åren, vi har ett ansvar även nationellt, enligt delmål 1.2 ska vi till 2030 minst halvera den andel män, kvinnor och barn i alla åldrar som lever i någon form av fattigdom enligt nationella definitioner.

Hur kan du som upphandlare påverka detta mål?
Du behöver ställa krav på mänskliga rättigheter!

Sätt upp mål som bidrar till att minska orättvisor och stärka anställdas rättigheter i länder med utbredd fattigdom.

Handeln i dag är global. Genom den globala handeln ser vi en ekonomisk tillväxt i flera av världens fattigaste länder. Tyvärr kommer tillväxten inte alla till del och ekonomin växer på bekostnad av både mänskliga och miljömässiga resurser.

Handel, där upphandling är en del, är ett effektivt verktyg som kan bidra till fattigdomsbekämpning och hållbar utveckling. För att nå dit måste vi ha upphandling som ställer krav på mänskliga rättigheter.  Vi behöver sätta mål för vår upphandling  att övervinna orättvisor och att stärka anställda i länder med utbredd fattigdom.

Mål 2
Hunger är den främsta dödsorsaken i världen och i dag lever ungefär 821 miljoner människor i världen i hunger. Brist på mat är en mänsklig katastrof som har långsiktiga effekter för människors hälsa och samhällens möjlighet till utveckling och tillväxt. Vår planet har försett oss med enorma resurser, men ojämlik tillgång och ineffektiv hantering lämnar miljontals människor undernärda.

Beskrivning mål 2
Mål 2 handlar om att ingen ska lida av hunger och att alla människor har rätt till näringsriktig mat. Mat är en resurs som i dag är orättvist fördelad, det finns tillräckligt med mat för att mätta jordens befolkning men vi måste bli bättre på att ta tillvara den mat vi producerar och att fördela den rättvist. Att människor inte får rätt näring är världens största hälsorisk. I Sverige är vår risk inte hunger utan att vi har ohälsosamma matvanor och rör på oss för lite. 

Under mål 2 finns åtta delmål. Delmål 2.4 beskriver att vi senast 2030 behöver uppnå hållbara system för livsmedelsproduktion.  

Sverige har en nationell livsmedelsstrategi och vår livsmedelsproduktion håller hög standard men vi har en låg självförsörjningsgraden av livsmedel något som blivit tydligt i och med coronakrisen.

Kommuner och regioner har ansvar för utbildning, vård och omsorg då ingår också ansvar för måltider.

Hur kan du som upphandlare påverka detta mål?
Du behöver ställa krav på hållbar produktion av den mat som upphandlas.

Du kan också ställa krav på att man ska minska matsvinnet.

Upphandlingen kan användas som verktyg för att nå mål 2, genom att ställa krav på hållbar produktion av den mat som upphandlas till exempel genom krav på hållbart jordbruk. Att som upphandlare kravställa minskat matsvinn är ett annat sätt att bidra.

Malin Möller
Chef för Hållbar verksamhetsutveckling på KGK

Har du frågor till Malin Möller om hållbarhet? Mejla info@inkopsradet.se

 

Läs mer: ExpertkommentarHållbarhet

Malin Möller

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Malin Möller

Malin Möller ansvarar för verksamhetsutveckling och hållbarhet på KG Knutsson. Hon har arbetet med hållbarhets­frågor i över 20 år inom både närings­liv och offentlig sektor och brinner för hållbarhet i ett brett perspektiv. Hon är också styrelseledamot i NMC, nätverket för hållbart näringsliv. Hon har varit miljö- och klimat­strateg i Sollen­tuna kommun, projekt­ledare för miljö­märkningen Svanen och senior­konsult inom hållbar affärs­utveckling på Goodpoint med ansvar för socialt ansvar och inköp/upphandling.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt