Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så kommer du runt extrem prispress i städupphandlingar

Prispress inom städupphandlingar har länge varit ett problem. Karl Henriksson presenterar ett praktiskt exempel på lösning från en upphandling där man kalkylerade rimlig städtid per objekt och använde det tillsammans med timpriset.

Prispress inom städupphandlingar har länge varit ett problem. Karl Henriksson presenterar ett praktiskt exempel på lösning från en upphandling där man kalkylerade rimlig städtid per objekt och använde det tillsammans med timpriset.Prispress inom städupphandlingar har länge varit ett problem. Karl Henriksson presenterar ett praktiskt exempel på lösning från en upphandling där man kalkylerade rimlig städtid per objekt och använde det tillsammans med timpriset.Extrem prispress är och har varit ett stort problem inom städbranschen under lång tid. I och med den stora konkurrensen har såväl små som stora företag varit beredda att pressa priserna till det yttersta. Många beställare anstränger sig för att skapa sunda förutsättningar.

Frågan fick nyligen extra uppståndelse när Socialstyrelsen använde 180 kr som lägsta godkända timdebitering i en städupphandling, vilket fick branschen att reagera stort.

I våra upphandlingar har vi oftast använt ett golvpris avseende timdebitering. Hög lägsta timdebitering indikerar att beställaren är seriös och vill skapa ett seriöst avtal.
Rimlig timdebitering säkerställer inte ett sunt avtal eftersom kalkylering av tidsåtgången kvarstår. Låga städbeting ger låga kostnader oavsett timdebitering. Därför ger kombinationen av rimliga städbeting och rimlig timdebitering en stabilare bas för ett sunt avtal.

 

Rimlig städtid per objekt

I en offentlig städupphandling under 2016 använde vi en lägsta timdebitering om 290 kr/tim (Almega rekommenderar timdebiteringar mellan 250 och 270 kr). Vi gjorde en referenskalkylering av rimlig städtid per objekt. Kalkylerad städtid kombinerat med timdebiteringen utgjorde lägsta anbudspris. Lägsta möjliga anbudspris låg 50 procent över det vinnande anbudet i den tidigare upphandlingen där det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudspriset tilldelades kontrakt. Upphandlingen genomfördes med lägsta pris som tilldelningskriterium. Tillkommande tjänster som golvvård och storstädning köps per timme mot angiven timdebitering. Erfarenheten säger därför att lägsta pris med styrda golvpriser kan ge sundare avtal än när marknaden sätter priset. Beställaren arbetar nu med en tydlig kontraktsstyrningsmodell för att säkerställa avtalad kvalitet.

 

Trend: återgång till egen regi

Även om upphandlaren gör ett seriöst arbete är det marknaden som sätter priset. En tydlig trend inom offentlig verksamhet är att kommuner och landsting är beredda att återgå till egen regi. Det har bland annat Region Skåne och Borlänge kommun gjort. Jag tror därför att det är hög tid för städföretagen att se sig själva i spegeln. Det finns nämligen alternativ till privata leverantörer och det är egen anställd städpersonal, vilket cirka 70 procent av landets kommuner och landsting redan har.

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt