Prispress inom städupphandlingar har länge varit ett problem. Karl Henriksson presenterar ett praktiskt exempel på lösning från en upphandling där man kalkylerade rimlig städtid per objekt och använde det tillsammans med timpriset.Prispress inom städupphandlingar har länge varit ett problem. Karl Henriksson presenterar ett praktiskt exempel på lösning från en upphandling där man kalkylerade rimlig städtid per objekt och använde det tillsammans med timpriset.Extrem prispress är och har varit ett stort problem inom städbranschen under lång tid. I och med den stora konkurrensen har såväl små som stora företag varit beredda att pressa priserna till det yttersta. Många beställare anstränger sig för att skapa sunda förutsättningar.
Frågan fick nyligen extra uppståndelse när Socialstyrelsen använde 180 kr som lägsta godkända timdebitering i en städupphandling, vilket fick branschen att reagera stort.
I våra upphandlingar har vi oftast använt ett golvpris avseende timdebitering. Hög lägsta timdebitering indikerar att beställaren är seriös och vill skapa ett seriöst avtal.
Rimlig timdebitering säkerställer inte ett sunt avtal eftersom kalkylering av tidsåtgången kvarstår. Låga städbeting ger låga kostnader oavsett timdebitering. Därför ger kombinationen av rimliga städbeting och rimlig timdebitering en stabilare bas för ett sunt avtal.
Rimlig städtid per objekt
I en offentlig städupphandling under 2016 använde vi en lägsta timdebitering om 290 kr/tim (Almega rekommenderar timdebiteringar mellan 250 och 270 kr). Vi gjorde en referenskalkylering av rimlig städtid per objekt. Kalkylerad städtid kombinerat med timdebiteringen utgjorde lägsta anbudspris. Lägsta möjliga anbudspris låg 50 procent över det vinnande anbudet i den tidigare upphandlingen där det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudspriset tilldelades kontrakt. Upphandlingen genomfördes med lägsta pris som tilldelningskriterium. Tillkommande tjänster som golvvård och storstädning köps per timme mot angiven timdebitering. Erfarenheten säger därför att lägsta pris med styrda golvpriser kan ge sundare avtal än när marknaden sätter priset. Beställaren arbetar nu med en tydlig kontraktsstyrningsmodell för att säkerställa avtalad kvalitet.
Trend: återgång till egen regi
Även om upphandlaren gör ett seriöst arbete är det marknaden som sätter priset. En tydlig trend inom offentlig verksamhet är att kommuner och landsting är beredda att återgå till egen regi. Det har bland annat Region Skåne och Borlänge kommun gjort. Jag tror därför att det är hög tid för städföretagen att se sig själva i spegeln. Det finns nämligen alternativ till privata leverantörer och det är egen anställd städpersonal, vilket cirka 70 procent av landets kommuner och landsting redan har.