Acedemedia anklagas för prisdumpning i Arbetsförmedlingens stora upphandling av så kallade yrkes- och studieförberedande moduler. Företaget vann i inte färre än 45 av 70 avtalsområden.
Även om det finns kvalitetskriterier i upphandlingen har priset haft betydande tyngd.
Enligt konkurrenten Humanus, som har överklagat upphandlingen, beror Academedias storslam på underprissättning. Även Academedia håller med om att det är bättre med upphandlingar som tar hänsyn till fler saker än lägsta pris.
I ett pressmeddelande skriver Academedia att företaget delar kritiken mot den typ av upphandling som Arbetsförmedlingen här har valt. Det slås fast att man föredrar upphandlingar där utvärderingsmodellerna bygger på kvalitet- eller kvalitet och pris som i sin tur mäter effekten av tjänsten/utbildningen.
Denna åsikt har förts fram både genom branschorganisationen Almega samt i egna möten med Arbetsförmedlingen.
Utbildningsjätten förklarar sin framgång i det nu aktuella fallet med stor kunskap om den aktuella marknaden. Därför anser man sig ha bättre förutsättningar att räkna fram ett pris som blir konkurrenskraftigt i sammanhanget. Investeringarna är gjorda, och mycket av infrastrukturen finns dessutom på plats.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer