Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vill veta varför det prutas

Region Skånes köp ekologiska livsmedel minskade i fjol. Miljöpartiet vill nu veta varför de partier som styr i Region Skåne prutar bort ekokrav i upphandlingsunderlagen.

| 2020-02-26

Andelen ekologiska livsmedel i offentliga kök har ökat under senare år. Fast den uppåtgående trenden håller nu på att brytas. Flera kommuner och regioner sänker ambitionsnivån på grund av sparkrav, ändrade politiska förhållanden och en ny handlingsplan för nationella livsmedelsstrategin.

Föregångskommunen Lund är öppen kring minskningen medan det på andra håll blåser upp till politisk strid kring frågan. Regionservices verksamhetsberättelse ger exempelvis vid handen att Region Skånes köp av ekologiska livsmedel sjunkit. Miljöpartiet vill nu veta varför regionfullmäktiges beslut inte följs.

– Miljöpartiet har flera gånger kritiserat det nuvarande Alliansstyret för att de sänker ambitionerna kring ekologisk mat, säger Angela Everbäck, ledamot i regionfullmäktige och servicenämnden för Miljöpartiet.

Enligt verksamhetsberättelsen stod ekologiska livsmedel för 45 procent av regionens totala livsmedelsbudget under 2019. Det är en minskning med två procentenheter sedan 2018.

– Tidigare har M, C, L och KD duckat och vägrat erkänna det, men nu finns det svart på vitt att andelen ekologiskt för första gången på flera år minskar.

Enligt det miljöprogram som regionfullmäktige antagit för åren 2017 till 2020 ska andelen ekologiska livsmedel öka och närodlat prioriteras.

– Region Skånes miljömål är tydliga med att andelen ekologiska livsmedel ska öka, oavsett hur stor del är som närodlad eller inte, säger Angela Everbäck.

I de senaste upphandlingsunderlag som servicenämnden tagit beslut om prioriterades ekologiska produkter ner – eller togs helt bort.

– Självklart minskar andelen ekologiska livsmedel om kraven tas bort eller sänks i upphandlingarna.

I en interpellation ställs nu frågan varför andelen ekologiskt minskat och varför nämnden bryter mot miljömålsprogrammet.

– Jag vill höra vad Alliansen tänker göra för att målet ska uppfyllas och andelen ekologiskt återigen kan börja öka, säger Angela Everbäck.

Läs mer: HållbarhetLivsmedelPolitik

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Vill veta varför det prutas”

  1. Holger Brede skriver:
    2020-02-29 kl. 14:50

    Miljöpartiet måste bevisa att de agerar som de säger. Va debatten eller mps debakel är ett typexempel.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget