Konsultköpen från Eskengrensfären fick politiker och senare även en kommunal bolags-vd i Eksjö på fall. Nu gräver Sveriges Radio P4 Jönköping vidare kring kommunalt anlitande av konsulter.
Jönköping Energi meddelar därför att man anlitat samma konsultföretag som Eksjö för arbete inom sin biogasverksamhet. Mellan åren 2014 och 2018 har konsultföretaget fakturerat cirka 26 miljoner kronor, varav endast tio miljoner kronor ligger inom upphandlat ramavtal.
– Upphandlingen av ramavtal startade för sent och där gjorde vi fel, bekräftar Fridolf Eskilsson, vd för Jönköping Energi.
Han berättar att samarbetet inleddes år 2014 – utan upphandling. Först året därpå påbörjades upphandling av ramavtal för konsulttjänster. Från den 1 januari 2016 har uppdragen hanterats inom ramavtalet. Uppdragen upphörde 2018 i samband med försäljning av biogasverksamheten.
– Med facit i hand borde vi ha påbörjat vår upphandling tidigare, eftersom uppdraget med tiden blev mer omfattande än vi kunde förutse.
Konsulttjänster beskrivs som viktiga för Jönköping Energi. Extern hjälp tas i bland annat utvecklingsprojekt eller för att klara arbetstoppar.
Fridolf Eskilsson konstaterar dock att det finns ett flertal brister i arbetet med upphandlingar av konsulter och att förbättring krävs. Hittills i år har man startat och avslutat flertalet upphandlingar, bland annat bemanning och konsulter.
– Vi har kommit en bra bit på vägen, men vi är inte felfria när det kommer till upphandling.
I en intervju för Jönköpings-Posten utesluter Fridolf Eskilsson inte att det kan finnas fler fall av missade upphandlingar inom bolaget.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer