Trosa kommun var inte överens med sin tidigare gästhamnsentreprenör. I fjol höstas sade kommunen upp avtalet, som skulle ha gällt i ytterligare flera år, och utlyste en upphandling som Apelago Group vann.
Efter en kortkort förberedelsetid tog det nya företaget över driften precis innan årets båtsäsong. Processen kring de ekonomiska frågorna efter kontraktets uppsägning tog dock lite längre tid att ro i hamn.
Sedan den tidigare entreprenören sades upp inleddes en tvist kring hur avvecklingen skulle regleras ekonomiskt. Enligt den förlikning som nyligen nåddes betalar kommunen 500 000 kronor till den tidigare hamnfogden.
Till Södermanlands Nyheter säger Kerstin Tibbling, produktionschef för kultur, fritid, teknik och service, vid Trosa kommun:
– Att gå in i en process hade krävt mycket resurser, så vi är glada att vi landade i det här. Den förra entreprenören hade investerat i vissa saker, så det är rimligt att landa i en sådan här uppgörelse.
Med detta säger sig parterna vara eniga och tvisten läggs till handlingarna. Fast kravet mot kommunen var ursprungligen betydligt högre: 1,2 miljoner kronor för utebliven vinst plus cirka 800 000 kronor i ersättning för en cafébyggnad.
Alla verkar dock inte nöjda. Det företag som nu innehar tjänstekoncesssionen för hamnen får kritik för kraftiga prishöjningar. Husbilsägare har klagat till kommunen på dygnspriser som rakat upp från hundralappen jämnt till 280 kronor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer