Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Juridisk krönikaAMA AF används ofta som mall för administrativa föreskrifter vid bygg- och anläggningsentreprenader. Om detta system tillämpas är det dock viktigt att upphandlande myndighet/enhet på förhand sätter sig in i var i systematiken ett visst krav återfinns och vad följderna blir av detta i anbudskvalificeringen, utvärderingen eller avtalsuppföljningen. Detta illustreras av ett nytt avgörande från Förvaltningsrätten i Jönköping. Sara Fogelberg, advokat på MundeAhlberg Advokatbyrå analyserar betydelsen av att hitta rätt i upphandlingsdokument baserade på AMA AF.

| 2025-11-06
Sara Fogelberg, advokat på MundeAhlberg Advokatbyrå analyserar betydelsen av att hitta rätt i upphandlingsdokument baserade på AMA AF.

BAKGRUND:

Ett bostadsbolag upphandlade ett takprojekt. I rambeskrivningen, som baserades på AMA AF 21, framgick följande krav avseende val av produkt vid utförande av arbete:

”Ny takbeklädnad med kompositstomme och invalsad skifferbeläggning. Takbeklädnaden ska ha en förväntad livslängd på minst 50 år. Derbicolor WSL eller likvärdig produkt som uppfyller ovan angivna krav. Beställaren avgör om föreslagen produkt kan anses likvärdig”.

Vidare framgick av AFB.63 bland annat: ”Om anbudsgivare erbjuder annan produkt än den i rambeskrivningen angivna referensprodukten (Derbicolor WSL) kommer beställaren att pröva om den föreslagna produkten är likvärdig. Anbud som inte uppfyller kraven på likvärdighet eller saknar begärd dokumentation kommer att förkastas.”

Sökanden erbjöd omnämnd produkt. Efter anbudstidens utgång begärde bostadsbolaget att Sökanden skulle visa bevis över auktorisation från tillverkaren för att arbeta med produkten som efterfrågats. När sådan handling inte lämnades förkastades anbudet.

Sökandens argumentation:

Sökanden anförde i processen bland annat att upphandlingsdokumenten inte innehöll något krav på auktorisation. Inte heller förelåg krav på att dokumentation avseende auktorisation ska kunna lämnas in av anbudsgivaren inför kvalificering och utvärdering av anbuden. Sökanden menade att bostadsbolaget därför infört nya krav i upphandlingen efter anbudstidens utgång och att detta skett i strid med transparensprincipen. Eftersom Sökandens anbud förkastats hade bostadsbolaget också överträtt likabehandlingsprincipen.

Bostadsbolagets inställning:

Bostadsbolaget anförde att eftersom Sökanden valt att offerera den aktuella produkten så måste Sökanden uppfylla de villkor och tekniska förutsättningar som följer med valet av produkt. Vidare anfördes att sökanden genom anbudet åtagit sig att uppfylla de villkor som följer med tillverkarens krav på auktorisation och inköp via godkänd återförsäljare för att garantier ska gälla.

Bostadsbolaget menade att tillverkarens krav på auktorisation inte är ett villkor uppställt av bostadsbolaget. Sökandens åberopade återförsäljare av produkten var enligt bostadsbolagets kontroll inte en godkänd återförsäljare vid tidpunkten för anbudets inlämnande eller vid tidpunkten för begäran om komplettering.

Eftersom sökanden inte var auktoriserad saknades förutsättningar för sådan garanti som kravställts i AFD.472 och AFD.242 (villkor på särskild varugaranti). Eftersom så var fallet, menade bostadsbolaget, så uppfyllde Sökanden inte heller villkoren för produkten och kraven på särskild varugaranti. Relevant tidpunkt för denna kontroll, enligt bostadsbolaget, var tidpunkten för anbudsprövningen för att möjliggöra en bedömning av huruvida det var förenligt med transparens- och likabehandlingsprinciperna att acceptera Sökandens anbud.

RÄTTSLIG BEDÖMNING:

Förvaltningsrätten inleder med att konstatera att det inte i upphandlingsdokumenten, eller på annat sätt, framgår något uttryckligt krav på verifiering av anbudsgivarens auktorisation. Förvaltningsrätten konstaterar vidare att det av AFD-delen endast framgått att tilldelad entreprenör i samband med slutbesiktning ska överlämna särskild varugaranti för valda material.

Det slås också fast att ”mot bakgrund av hur upphandlingsdokumenten är utformade i denna del” kan underlaget inte förstås på annat sätt än att dessa krav avser särskilda kontraktsvillkor som alltså därmed inte behöver vara uppfyllda vid tiden för anbudslämning för att ett anbud ska kvalificeras. Bostadsbolagets tolkning – att sökanden ska kunna visa att tillverkarens krav för att utfärda garantier ska vara uppfyllda redan vid tiden för anbudsinlämning – saknar därför stöd i upphandlingsdokumenten. Förkastandet av sökandens anbud bröt således mot LOU och ledde till att Sökanden bedömdes ha lidit eller riskerat lida skada. Upphandlingen får därför avslutas först efter att rättelse vidtagits i form av en ny utvärdering där Sökandens anbud beaktas.

ANALYS OCH KOMMENTARER:

Detta avgörande illustrerar väl den svårighet som ofta uppkommer med att knyta ihop särskilda kontraktsvillkor med vad man som upphandlare vill kunna pröva inom ramen för anbudsutvärderingen.

Det kan framstå som logiskt att ett krav som är så tätt knutet till exempelvis ett för utförandet och resultatet väsentligt villkor om garantier vid dylika entreprenadarbeten bör kunna kontrolleras i samband med anbudsprövningen. Följden av att garantibevis först ska kunna uppvisas vid slutbesiktning är att en brist i detta hänseende riskerar omkullvälta garantikatalogen och föranleda svårhanterliga frågor om avtalstolkning och felpåståenden – och härigenom juridiska frågor av ofta ganska omfattande och tidskrävande karaktär.

Eftersom AF-delarna är så tydligt pedagogiska i sin uppdelning mellan upphandlingens olika faser så måste man navigera rätt. Upphandlingens olika aktörer ska kunna förväntas lita till systematiken beträffande vilka krav som återfinns var.

Alltså, något förenklat:

Del i AMA AF 21Typ av kravSyfte
AFA – AFBUpphandlingsrelaterade krav (se t.ex. 9 kap. LOU)Användas vid anbudsfasen – gäller före avtal
AFC – AFD*
* AFC: utförandeentreprenad
AFD: totalentreprenad.  
Kontraktsvillkor
(se t.ex.17 kap. 1 § LOU)
Styr hur entreprenaden ska genomföras – gäller efter avtal

I AFC – AFD återfinns alltså i LOU:s mening kontraktsvillkor. Exempel härpå är krav på tekniskt utförande, garantier, miljö, arbetsmiljö, tidsplan, försäkringar, säkerheter och betalning. Dessa behöver inte vara uppfyllda vid anbudslämnande eller anbudsprövning. I aktuellt fall reglerades uttryckligen att garantier skulle uppvisas vid slutbesiktningen av entreprenaden.

Enligt undertecknads bedömning är förvaltningsrättens slutsats tämligen given i aktuellt fall. Systematiken är tydlig i upphandlingsdokumenten och följer en ordning som är vedertagen för bygg- och anläggningsentreprenader. Det svåra är det underförstådda ihopkopplandet av krav i AFB med kontraktsvillkoren i AFD och det enas beroende av det andra. Utan auktorisation: ingen möjlighet till garanti. Utan garanti: risk för avtalsbrott. Som så ofta är fallet i upphandling av entreprenader (eller i upphandlingar generellt): underförstått är ofta oförstått.

Det går nästan inte att överskatta betydelsen av att tänka igenom vilka krav som måste kunna härledas hela vägen från leverantörskvalificering till godkänd slutbesiktning. Först när denna tanke är färdigtänkt kan arbetet med att tillse att denna kedja är obruten från upphandlingsskedet och genom avtalets hela livslängd – och därigenom skapa transparenta och likabehandlande kontrollstationer i upphandlingen som gör det möjligt för anbudsgivarna att förstå vad som krävs – och när bevis därför ska inges. När denna kedja är robust minskas enligt mitt förmenande väsentligt risken för att pröva fel sak vid fel tidpunkt, samtidigt som robustheten ökar inte bara i upphandlingsfasen utan inte minst i avtalet och utförandet.

Not: Domen kan komma att överklagas eftersom tiden för överklagande inte gått ut vid tidpunkten för upprättandet av denna analys.  

MÅL:

Förvaltningsrätten i Jönköping, mål nr 3312-25, den 22 oktober 2025.

TEXT: Sara Fogelberg, advokat på MundeAhlberg Advokatbyrå

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Ann-Louise Larsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?"

  1. Jakob Waldersten skriver:
    2025-11-06 kl. 15:51

    Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA – Allmän information är flera, bl.a. en överblick av upphandlingen i anbudsfasen, men där finns även koder och rubriker som AFA.6 Förkortningar och AFA.7 Begreppsförklaringar som får stor betydelse vid tolkning av entreprenadföreskrifterna och övriga handlingar som ska gälla i själva entreprenaden.

    Även AFA.1-AFA.5 kan i viss mån få betydelse för entreprenaden om någon av uppgifterna visar sig vara oriktiga och detta har betydelse. Jag har inte bara en gång vunnit framgång i diskussioner under pågående entreprenad genom att hänvisa till uppgifter under AFA.

    Svara
  2. Sara Fogelberg skriver:
    2025-11-07 kl. 08:00

    Tack för klokt inlägg Jakob!
    Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under avtalstiden – men å andra sidan har dessa uppgifter då alltid i någon mån speglats, helt eller delvis, i avtalet. Vad avser definitionerna håller jag helt med dig t.ex., men valde att förenkla något. Min rekommendation är fortsatt att försöka spegla, eller i vart fall hänvisa, i avtalen till sådana begreppsförklaringar eller definitioner som är av vikt för tolkningen även om det rimligen blir tillämpligt ändå.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026