Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Juridisk krönikaAMA AF används ofta som mall för administrativa föreskrifter vid bygg- och anläggningsentreprenader. Om detta system tillämpas är det dock viktigt att upphandlande myndighet/enhet på förhand sätter sig in i var i systematiken ett visst krav återfinns och vad följderna blir av detta i anbudskvalificeringen, utvärderingen eller avtalsuppföljningen. Detta illustreras av ett nytt avgörande från Förvaltningsrätten i Jönköping. Sara Fogelberg, advokat på MundeAhlberg Advokatbyrå analyserar betydelsen av att hitta rätt i upphandlingsdokument baserade på AMA AF.

| 2025-11-06
Sara Fogelberg, advokat på MundeAhlberg Advokatbyrå analyserar betydelsen av att hitta rätt i upphandlingsdokument baserade på AMA AF.

BAKGRUND:

Ett bostadsbolag upphandlade ett takprojekt. I rambeskrivningen, som baserades på AMA AF 21, framgick följande krav avseende val av produkt vid utförande av arbete:

”Ny takbeklädnad med kompositstomme och invalsad skifferbeläggning. Takbeklädnaden ska ha en förväntad livslängd på minst 50 år. Derbicolor WSL eller likvärdig produkt som uppfyller ovan angivna krav. Beställaren avgör om föreslagen produkt kan anses likvärdig”.

Vidare framgick av AFB.63 bland annat: ”Om anbudsgivare erbjuder annan produkt än den i rambeskrivningen angivna referensprodukten (Derbicolor WSL) kommer beställaren att pröva om den föreslagna produkten är likvärdig. Anbud som inte uppfyller kraven på likvärdighet eller saknar begärd dokumentation kommer att förkastas.”

Sökanden erbjöd omnämnd produkt. Efter anbudstidens utgång begärde bostadsbolaget att Sökanden skulle visa bevis över auktorisation från tillverkaren för att arbeta med produkten som efterfrågats. När sådan handling inte lämnades förkastades anbudet.

Sökandens argumentation:

Sökanden anförde i processen bland annat att upphandlingsdokumenten inte innehöll något krav på auktorisation. Inte heller förelåg krav på att dokumentation avseende auktorisation ska kunna lämnas in av anbudsgivaren inför kvalificering och utvärdering av anbuden. Sökanden menade att bostadsbolaget därför infört nya krav i upphandlingen efter anbudstidens utgång och att detta skett i strid med transparensprincipen. Eftersom Sökandens anbud förkastats hade bostadsbolaget också överträtt likabehandlingsprincipen.

Bostadsbolagets inställning:

Bostadsbolaget anförde att eftersom Sökanden valt att offerera den aktuella produkten så måste Sökanden uppfylla de villkor och tekniska förutsättningar som följer med valet av produkt. Vidare anfördes att sökanden genom anbudet åtagit sig att uppfylla de villkor som följer med tillverkarens krav på auktorisation och inköp via godkänd återförsäljare för att garantier ska gälla.

Bostadsbolaget menade att tillverkarens krav på auktorisation inte är ett villkor uppställt av bostadsbolaget. Sökandens åberopade återförsäljare av produkten var enligt bostadsbolagets kontroll inte en godkänd återförsäljare vid tidpunkten för anbudets inlämnande eller vid tidpunkten för begäran om komplettering.

Eftersom sökanden inte var auktoriserad saknades förutsättningar för sådan garanti som kravställts i AFD.472 och AFD.242 (villkor på särskild varugaranti). Eftersom så var fallet, menade bostadsbolaget, så uppfyllde Sökanden inte heller villkoren för produkten och kraven på särskild varugaranti. Relevant tidpunkt för denna kontroll, enligt bostadsbolaget, var tidpunkten för anbudsprövningen för att möjliggöra en bedömning av huruvida det var förenligt med transparens- och likabehandlingsprinciperna att acceptera Sökandens anbud.

RÄTTSLIG BEDÖMNING:

Förvaltningsrätten inleder med att konstatera att det inte i upphandlingsdokumenten, eller på annat sätt, framgår något uttryckligt krav på verifiering av anbudsgivarens auktorisation. Förvaltningsrätten konstaterar vidare att det av AFD-delen endast framgått att tilldelad entreprenör i samband med slutbesiktning ska överlämna särskild varugaranti för valda material.

Det slås också fast att ”mot bakgrund av hur upphandlingsdokumenten är utformade i denna del” kan underlaget inte förstås på annat sätt än att dessa krav avser särskilda kontraktsvillkor som alltså därmed inte behöver vara uppfyllda vid tiden för anbudslämning för att ett anbud ska kvalificeras. Bostadsbolagets tolkning – att sökanden ska kunna visa att tillverkarens krav för att utfärda garantier ska vara uppfyllda redan vid tiden för anbudsinlämning – saknar därför stöd i upphandlingsdokumenten. Förkastandet av sökandens anbud bröt således mot LOU och ledde till att Sökanden bedömdes ha lidit eller riskerat lida skada. Upphandlingen får därför avslutas först efter att rättelse vidtagits i form av en ny utvärdering där Sökandens anbud beaktas.

ANALYS OCH KOMMENTARER:

Detta avgörande illustrerar väl den svårighet som ofta uppkommer med att knyta ihop särskilda kontraktsvillkor med vad man som upphandlare vill kunna pröva inom ramen för anbudsutvärderingen.

Det kan framstå som logiskt att ett krav som är så tätt knutet till exempelvis ett för utförandet och resultatet väsentligt villkor om garantier vid dylika entreprenadarbeten bör kunna kontrolleras i samband med anbudsprövningen. Följden av att garantibevis först ska kunna uppvisas vid slutbesiktning är att en brist i detta hänseende riskerar omkullvälta garantikatalogen och föranleda svårhanterliga frågor om avtalstolkning och felpåståenden – och härigenom juridiska frågor av ofta ganska omfattande och tidskrävande karaktär.

Eftersom AF-delarna är så tydligt pedagogiska i sin uppdelning mellan upphandlingens olika faser så måste man navigera rätt. Upphandlingens olika aktörer ska kunna förväntas lita till systematiken beträffande vilka krav som återfinns var.

Alltså, något förenklat:

Del i AMA AF 21Typ av kravSyfte
AFA – AFBUpphandlingsrelaterade krav (se t.ex. 9 kap. LOU)Användas vid anbudsfasen – gäller före avtal
AFC – AFD*
* AFC: utförandeentreprenad
AFD: totalentreprenad.  
Kontraktsvillkor
(se t.ex.17 kap. 1 § LOU)
Styr hur entreprenaden ska genomföras – gäller efter avtal

I AFC – AFD återfinns alltså i LOU:s mening kontraktsvillkor. Exempel härpå är krav på tekniskt utförande, garantier, miljö, arbetsmiljö, tidsplan, försäkringar, säkerheter och betalning. Dessa behöver inte vara uppfyllda vid anbudslämnande eller anbudsprövning. I aktuellt fall reglerades uttryckligen att garantier skulle uppvisas vid slutbesiktningen av entreprenaden.

Enligt undertecknads bedömning är förvaltningsrättens slutsats tämligen given i aktuellt fall. Systematiken är tydlig i upphandlingsdokumenten och följer en ordning som är vedertagen för bygg- och anläggningsentreprenader. Det svåra är det underförstådda ihopkopplandet av krav i AFB med kontraktsvillkoren i AFD och det enas beroende av det andra. Utan auktorisation: ingen möjlighet till garanti. Utan garanti: risk för avtalsbrott. Som så ofta är fallet i upphandling av entreprenader (eller i upphandlingar generellt): underförstått är ofta oförstått.

Det går nästan inte att överskatta betydelsen av att tänka igenom vilka krav som måste kunna härledas hela vägen från leverantörskvalificering till godkänd slutbesiktning. Först när denna tanke är färdigtänkt kan arbetet med att tillse att denna kedja är obruten från upphandlingsskedet och genom avtalets hela livslängd – och därigenom skapa transparenta och likabehandlande kontrollstationer i upphandlingen som gör det möjligt för anbudsgivarna att förstå vad som krävs – och när bevis därför ska inges. När denna kedja är robust minskas enligt mitt förmenande väsentligt risken för att pröva fel sak vid fel tidpunkt, samtidigt som robustheten ökar inte bara i upphandlingsfasen utan inte minst i avtalet och utförandet.

Not: Domen kan komma att överklagas eftersom tiden för överklagande inte gått ut vid tidpunkten för upprättandet av denna analys.  

MÅL:

Förvaltningsrätten i Jönköping, mål nr 3312-25, den 22 oktober 2025.

TEXT: Sara Fogelberg, advokat på MundeAhlberg Advokatbyrå

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Ann-Louise Larsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning