Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Stor ska göra skillnad

Mer dialog med aktuella branscher, fler innovationsupphandlingar och tydligare samordning inom kommunkoncernen. Så är den nya inköpsinriktningen för Stockholms stad, som vänsteroppositionen förgäves försökt stoppa.

| 2020-09-02
Anna König Jerlmyr, Moderaterna, och Kadir Kasirga, Socialdemokraterna. Foton: Liselotte van der Meijs

Fyraårsplanen Stockholms stads inköp program för inköp klubbades igenom av kommunfullmäktige tidigare i veckan och med en ambition att Stockholm – som Sveriges största kommun  – ska vara en tydligare inköpsförebild inom kommunsektorn.

-Vi är en av Sveriges främsta inköpare med en volym på omkring 40 miljarder kronor per år och den inköpsmakten gör att vå kan påverka hållbarhet och kvalitet samt även möjliggöra ett bättre företagsklimat och uppmuntra fler innovationer, säger Stockholms stads moderata borgarråd Anna König Jerlmyr om den ambition som inte är olik motsvarande inom regionsektorn som Region Stockholm har tydligt uttalat sedan tidigare.

Stadens stora inköpsvolum ska ”användas som ett medel att driva samhällsutvecklingen i hållbar riktning”, heter det i inköpsprogrammet som ska styra nämnder och förvaltningars arbete fram till 2023

En utgångspunkt för arbetet har varit att förstärka och synliggöra inköpsarbetets strategiska betydelse för att utveckla stadens verksamhet

Särskild vikt har lagts på kostnadseffektivitet, innovation, att utveckla beställarkompetensen och att stärka uppföljningen av stadens inköp.

I huvudsak vänder sig programmet till beslutsfattare i inköps- och upphandlingsfrågor inom kommunkoncernen samt medarbetare inom upphandling.

Satsning på en kategoristyrd inköpsmodell samt att innovationsupphandlingar ska främjas är två viktiga delar i programmet.

Vikten av samordning betonas också. Samordning i form av exempelvis gemensamma upphandlingar ska alltid prövas ”för att dra nytta av stadens stora inköpsvolym”, enligt de nya direktiven.

Inköp som ett medel för bättre företagsklimat genom sund konkurrens och ökade möjligheter för små anbudsgivare, är Anna König Järlmyrs summering av de näringslivspolitiska förhoppningarna med det nya inköpsprogrammet.

-Vi ska säkra en bättre dialog med branschorganisationer och leverantörer som kan visa lösningar på marknaden som vi kan ta till oss och vi ska öppna för innovationsupphandlingen där vi påtalar ett behov som staden har och leverantören kommer med lösningar, säger Anna König Järlmyr, som leder stadens politiska styre i form av en borgerlig allians plus miljöpartiet.

Alla förhoppningar om politisk samsyn kom dock tidigt på skam i arbetet med inköpsprogrammet, som innehåller en ideologisk touch med skrivningar om att ge privata utförare möjligheter att driva kommunfinansierad verksamhet och ambitionen om en större mångfald av aktörer.

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ lyckades som oppositionspartier skjuta upp beslutet under försommaren men fick vid senaste kommunfullmäktige se sig nedröstade om kravet på ytterligare bearbetning av programmet.

Enligt Socialdemokraternas oppositionsborgarråd Kadir Kasirga blockeras olika progressiva krav inom miljö och arbetsrätt av majoritetens hänvisning till att krav ska vara rimliga och relevanta för småföretagen.

-Ingenting har hänt sedan förra behandlingen i fullmäktige i juni. Vi vill ha samma krav på upphandlad verksamhet som för kommunal verksamhet, att en visselblåsarfunktion införs och att meddelarfriheten utvidgas. Vi instämmer också i kritiken från Agenda 2030-rådet om att hållbarhetsmålen är hopplöst nedprioriterade, säger Kadir Kasirga.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling InköpsprogramStockholms stad

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna