Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Snart höjs direktupphandlingsgränserna

Vid årsskiftet justerar EU-kommissionen tröskelvärdena för offentlig upphandling. Det betyder bland annat att vi får nya direktupphandlingsgränser för åren 2020 och 2021.

| 2019-11-01

EU-kommissionen justerar vart annat år tröskelvärdena för offentlig upphandling. Igår blev det klart vilka belopp som kommer att gälla för åren 2020 och 2021.

I euro sänks vissa värden, men i svensk valuta handlar det överlag om ökningar jämfört med idag. Omräkningen till nationella valutor sker på grundval av valutakursutvecklingen under de två föregående åren.

För varor och tjänster blir tröskelvärdet för statliga myndigheter 139 000 euro, motsvarande 1 427 377 kronor, från kommande årsskifte. Kommuner, landsting, allmännyttiga bolag, föreningar och stiftelser får en höjning till 2 197 545 kronor (214 000 euro).

För välfärds-, sociala och andra särskilda tjänster gäller 750 000 euro (7 701 675 kronor).

Tröskelvärdet för byggentreprenader blir 5 350 000 euro (54 938 615 kronor). Denna gräns gäller samtliga upphandlande myndigheter.

Inom sektorerna vatten, energi, transporter och posttjänster blir det nya tröskelvärdet för varor och tjänster 428 000 euro (4 395 089 kronor).

De nya beloppen påverkar gränsen för direktupphandling – som är en procentsats av tröskelvärdena. För kommuner och landstings LOU-upphandlingar gäller 28 procent av tröskelvärdet.

Till kommande årsskifte väntas därför en uppjustering av direktupphandlingsgränsen från 586 907 kronor till 615 312 kronor. För LUF/LUFS-upphandlingar gäller 26 procent av tröskelvärdet. Dagens 1 092 436 kronor blir 1 142 723 kronor.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: DirektupphandlingEUUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

7 kommentarer på "Snart höjs direktupphandlingsgränserna"

  1. Cineasten skriver:
    2019-11-04 kl. 11:20

    Är det inte så att den väntade nya direktupphandlingsgränsen enligt LOU avrundas fel i artikeln? Den nya gränsen är 615 312,6 kronor. Det är nog rimligt att anta att denna siffra kommer att avrundas till 615 313 kronor.

    (Jämför hur man 2016 avrundade direktupphandlingsgränsen enligt LUF, 3 820 645*0,28=993 367,7, vilket avrundades till 993 368).

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2019-11-04 kl. 11:46

      Hej,

      Ja, du har nog rätt i att jag avrundat fel. Svaret får vi när regeringen fastställer gränserna, oklart dock när detta sker.

      //Per på Inköpsrådet

  2. JF skriver:
    2019-11-04 kl. 14:14

    Jag kanske har missförstått men regeringen justerar väl inte direktupphandlingsbeloppet? Direktupphandlingsbeloppet är väl en direkt följd av tröskelvärdet, d.v.s. 28 procent? Om tröskelvärdet höjs så höjs väl även direktupphandlingsbeloppet? Eller?

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2019-11-04 kl. 15:05

      Hej,

      Regeringen justerar indirekt direktupphandlingsbeloppet genom att anta nya tröskelvärden. Det officiella tillkännagivande har inte kommit än, vad jag vet. Ändrar i texten, tack JF och Cineasten för medhjälp till en tydligare text.

      //Per på Inköpsrådet

    2. Per Eriksson skriver:
      2019-11-12 kl. 21:46

      Upphandlingsmyndigheten har nu publicerat tröskelvärden och direktupphandlingsgränser: https://www.upphandlingsmyndigheten.se/upphandla/om-upphandlingsreglerna/Upphandlingsforfaranden/troskelvarden/
      //Per på Inköpsrådet

  3. Cineasten skriver:
    2019-11-04 kl. 14:51

    Precis JF, regeringen tillkännager enbart tröskelvärden, inte direktupphandlingsgränser.

    Direktupphandlingsgränsen räknar man själv fram genom en procentsats av ett i lagen angivet tröskelvärde. I exempelvis LOU är det 28 procent av tröskelvärdet som gäller för en upphandlande myndighet som inte är en central upphandlande myndighet vid upphandling av varor och tjänster.

    Jag tänker att det är osannolikt att beloppet kommer att avrundas nedåt, eftersom decimalen är 6.

    Svara
  4. Anders Åslund skriver:
    2019-11-19 kl. 17:28

    mao en marginell justering

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs
  • Nacka: Vi har visst valfrihet
  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift