När BMI Regional gick i konkurs i mitten av februari förlorade Karlstad och Jönköping flygförbindelsen med Frankfurt. Enligt SVT Nyheter Värmland förhandlar ledningen för Karlstad Airport nu med ett flygbolag om att till hösten starta trafiken igen.
Flygplatsen i Karlstad var till en början statlig och har trafikerats av bolag som SAS och Skyways. Sedan några år tillbaka helägs den av Karlstads kommun.
Frankfurtrutten har varit mycket omdiskuterad. Inte enbart för kostnaden, en bra bit över 20 miljoner skattekronor per år, utan också för frågan om utrikes flygtrafik ska upphandlas och dessutom subventioneras av kommuner och regioner.
Trafikverket anser att upphandling av regelbunden flygtrafik är en statlig angelägenhet. Karlstads kommun ser för sin del saken som att man delfinansierar kollektivtrafik, vilket knappast är något omdebatterat.
Mikael Lundström är styrelseordförande för Karlstads kommunala flygplatsbolag. Han säger till SVT Nyheter Värmland att kommuner och regioner omyndigförklaras:
– De bör själva få bedöma om det är regionalpolitiskt och regionalekonomiskt relevant att satsa skattepengar på att göra en upphandling.
BMI:s konkurs är inte den enda som drabbat Karlstad Airport. I maj 2018 ställde Nextjet in betalningarna. Linjen till och från Arlanda återupptogs ett knappt halvår senare av Air Leap.
Även flygplatsen i Jönköping kämpar i motvind. Här tog BRA och Air Leap över Stockholmsflyget efter Nextjet. Air Leap drog sig tidigt tillbaka och efter midsommar upphör även BRA:s trafik. Anledningen är för få passagerare samtidigt som bolaget behöver anpassa sig till en svagare inrikesflygmarknad med bland annat flygskatt och flygskam.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer