Johan Lindholm
Johan Lindholm är kritisk. Foto: Byggnads.

Ingen utmanade kinesisk tunnelbyggare

En kinesisk entreprenör bygger tre tunnlar för Stockholms T-bana 40 procent billigare än närmaste konkurrent. Upphandlingens resultat har väckt rejäl debatt, men någon ansökan om överprövning blev det inte.

Inför den stora tunnelbaneutbyggnaden kammade China Railway Tunnel Group, CRTG, hem Region Stockholms upphandling av tre arbetstunnlar. Trots att konkurrenter ifrågasatt det kinesiska företagets låga pris blev tilldelningen inte överklagad.

CRTG erbjöd sig att bygga tunnlarna i Nacka för 276 miljoner kronor. Det är ungefär 40 procent lägre än det näst lägsta anbudet, som kom från tjeckiska Subterras svenska bolag.

Nu frågar sig Johan Lindholm, ordförande i fackförbundet Byggnads, om våra skattepengar ska användas till att dumpa löner?

– Alla tidigare erfarenheter av så här billiga anbud är tydliga, säger han.

Han menar att underpris innebär att arbetsmiljön brister, lönerna dumpas och att arbetare far illa:

– Att våra skattepengar ska gå till det är en skandal. Sådana trodde jag att Moderaterna i Stockholm haft nog av.

Region Stockholm slår fast att det antagna anbudet ligger nära det man på förhand har kalkylerat. Priset anses inte som ett underpris. Man ser positivt på internationell konkurrens och är tydlig med att CRTG har stor tunnelbyggerfarenhet och uppfyller de krav som ställts.

Cecilia Malmsten, marknadschef vid CRTG i Sverige, tillbakavisar för Sveriges Radio Ekonomiekot att företaget använt statsstöd för att vinna upphandlingen. Hon säger att CRTG drivs som ett kommersiellt bolag:

– Vi utgår från marknadsmässiga principer och när det gäller arbetskraft kommer vi att följa lagar och förordningar i Sverige.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *