Miljözoner och förbud mot dieselbilar ingår i Stockholms stads målsättning om en fossilfri innerstad till år 2030. Nu kritiseras Daniel Helldén, miljöpartistiskt trafikborgarråd, av Centerpartiet för att kommunen inte tar chansen att fasa ut även egen dieselförbrukning.
Den kommunala färja som går i skytteltrafik mellan Hammarby sjöstad och Södermalm drivs med diesel. I upphandlingen för nästa avtalsperiod ligger fokus mer på pris än krav på fossilfria bränslen.
Jonas Naddebo, vice gruppledare för Centerpartiet, konstaterar att samtidigt som arbete pågår för en fossilfri innerstad till 2030 håller staden på att upphandla en båt som riskerar att gå på diesel till 2028.
– Det går inte ihop.
Partiet vill att Stockholms stad ska vara ett föredöme.
– Hur ska staden kunna införa miljözoner för privatbilister, men stadens egna båt ska inte rätta sig efter samma regler?
Även om det är Daniel Helldén som står i fokus för Jonas Naddebos kritik svarar Stefan Hansson. Han är socialdemokratisk ordförande vid Stockholms stads exploateringsnämnd:
– Centerpartiets uttalande är ett utslag av att det är valår och jag är fullt övertygad om att vi i vårt fortsatta upphandlingsarbete kommer att nå stadens miljömål.
Enligt Stefan Hansson har man i upphandlingen utgått från Stockholms läns landstings upphandlingsmall och sedan anpassat den utifrån stadens miljömål. Andelen förnybart drivmedel ska från avtalets start vara minst 20 procent. Från den 30 juni 2020 ska andelen vara minst 50 procent och från den 30 juni 2021 ska en ökning ske till minst 90 procent.
– I den förra upphandlingen för sju år sedan var miljökraven mycket bleka, det här är en ordentlig skärpning. Det är en snäv trappa som på en kort tid ställer om den trafiken till mer miljövänligt drivmedel och som möjliggör för fler entreprenörer att lägga anbud.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer