Flygbolaget Nextjets plötsliga konkurs i mitten av maj lämnade en rad flygplatser, inte minst i Norrlands inland, utan trafik. Eftersom flyget mellan Stockholm Arlanda och exempelvis Hemavan, Vilhelmina och Lycksele inte är ekonomiskt bärkraftigt upphandlas det av Trafikverket.
Via nödförfarande fick Trafikverket på en och en halv månad tillbaka trafiken på dessa tre linjer. Sedan den 1 juli sköter flygbolaget Amapola verksamheten genom underentreprenörer som estniska Nyxair.
Ett problem i sammanhanget har varit att avtal enligt EU:s nödförfarande inte får gälla i mer än sju månader. Efter det att nödavtalet löper ut, vilket sker i januari 2019, fanns återigen risk för störningar i trafiken.
Därför har Trafikverket nu upphandlat ytterligare nio månader från Amapola.
– Det är viktigt för dessa orter att vi säkrar trafiken och därmed tillgängligheten, säger Anna Fällbom, chef för trafikavtal och transportnät vid Trafikverket.
Det betyder att avtalet ligger i fas med ordinarie upphandling av flyglinjer. Trafikverket arbetar som bäst med att förbereda tilldelningsbeslut för perioden från oktober 2019 till oktober år 2023.
Det löser sig dessutom för Höga Kusten Airport där Amapola mellanlandar trafiken från Hemavan. Tidigare betalade Ådalskommunerna Kramfors och Sollefteå för att Nextjet skulle göra en mellanlandning på sin rutt mellan Arlanda och Gällivare. Detta har väckt kritik på grund av kostnaderna samt att vem som helst inte kan upphandla linjetrafik.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer