Fyra bolag ville köra färdtjänst i Lund. Kommunen, som efter att ha fått många klagomål på entreprenören Sverigetaxi infört resegaranti, lade därför stor vikt vid kvalitetskriterierna i bedömningen av anbuden.
– Resenärerna förtjänar en fungerande färdtjänst, menar Emma Berginger, miljöpartistisk ordförande i tekniska nämnden.
Från och med den 1 oktober kommer DRT Solutions att svara för färdtjänstentreprenaden som omfattar både beställningscentral och transporter. Företaget är ett nystartat helägt dotterbolag till Samres med syfte att utveckla och driva uppdrag med anropsstyrd trafik.
– Vi är glada att kunna utse en entreprenör som vi tror har förmågan att utföra färdtjänsten i enlighet med den kvalitet som vi från Lunds kommun kräver, fortsätter Emma Berginger.
För färdtjänst används normalt taxibilar, vilket innebär att förare kan lockas att hellre köra affärsresenärer än färdtjänstkunder. Så blir det inte i Lund. Här kommer fordon att införskaffas och personal att anställas enbart för detta uppdrag.
I gengäld blir notan för färdtjänsten högre. Upphandlingsvinnaren erbjöd högsta priset och sammantaget blir det nästan dubbelt så dyrt som tidigare för kommunen. Den årliga kostnaden för färdtjänst beräknas med det nya avtalet till cirka 30 miljoner kronor per år, jämfört med dagens 16 miljoner kronor.
Avtalet gäller i fyra år med option på ytterligare två år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer