Emma Berginger
Emma Berginger vill ge förseningsgaranti. Foto: Henrik Larsson.

Lund garanterar dålig färdtjänst

Den upphandlade färdtjänsten i Lund fungerar inte bra. Kommunen föreslår nu en resegaranti för återstoden av avtalsperioden med Sverigetaxi.

Färdtjänsten i Lund har fortsatt brister med försenade bilar och lång väntetid till beställningscentralen. Kommunen dömer regelbundet ut viten till Sverigetaxi som kör färdtjänsten, under fjolåret runt en miljon kronor.

Nu föreslås en resegaranti under återstoden av avtalsperioden som upphör i september 2017. Enligt förslaget, som ska behandlas den 17 februari, får resenären rätt att beställa bil från valfritt taxibolag för upp till 600 kronor om den beställda färdtjänstresan försenas mer än en halvtimme.

– Många resenärer har drabbats hårt av lång väntan, oro och ovisshet när färdtjänstbilen inte kommer. Det minsta man kan begära då som resenär är att kunna få rimlig ersättning och kompensation för uteblivna resor, säger Emma Berginger, ordförande i tekniska nämnden.

Lena Fällström, vice ordförande i tekniska nämnden, säger att kommunen egentligen inte borde behöva gå in och göra extra åtgärder på detta sätt:

– Den kvalitet som vi har avtalat med taxibolaget Sverigetaxi borde de leverera.

En ny upphandling har börjat förberedas, men att bryta nu gällande avtal är inte aktuellt. Detta bland annat på grund av att konkurrenssituationen på taximarknaden i regionen är klen, något som kommunen uppmärksammat Konkurrensverket på.

Upphandlingen år 2013 vanns av Taxi Helsingborg/Sverigetaxi. Detta bolag köptes snart därefter upp av Cabonline Group (före detta Fågelviksgruppen) där även Taxi 020 och Taxi kurir ingår.

Konkurrensverket 4/7

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *