Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Upphandlaren kan sitt jobb”

Upphandlingsmyndigheten ska inte peka ut en eller ett fåtal utvärderingsmodeller som användbara. Det vore att underkänna upphandlarnas förmåga, skriver Upphandlingsmyndighetens generaldirektör Inger Ek i ett svar på RIkards Bloms debattinlägg.

| 2018-04-27

Det är viktiga frågor som Rikard Blom lyfter i sitt debattinlägg om upphandlarens vardag. Men hans beskrivning av Upphandlingsmyndighetens uppdrag stämmer inte. Vi har ett brett uppdrag och ska ge stöd inom alla de delar som den Nationella Upphandlingsstrategin omfattar. Upphandlare i Sverige kan sitt hantverk och det ser vi bevis på varje dag. Myndighetens uppgift är inte att lära dem utföra sitt jobb. Vårt uppdrag är att ge upphandlaren ett stöd som utvecklar deras arbete och ge stöd i att stärka upphandlingens strategiska betydelse.

När det gäller just frågan om utvärderingsmodeller bör vi inte peka ut endast en eller ett fåtal modeller som användbara. Det vore att underkänna upphandlarnas egen förmåga att bedöma vad som är rätt eller fel i den enskilda upphandlingen, eller att för den delen utveckla andra modeller.

När vi tar fram stöd utgår vi ifrån en analys av behov genom direktkontakt med målgrupperna. Förra året analyserades upphandlarens behov och i år genomförs motsvarande analys för leverantören. Utifrån behovsanalysen vet vi att upphandlare önskar ett bättre stöd inom olika områden. Därför pågår ett arbete för att förstärka den praktiska vägledningen inom utvärdering och kvalificering, efterannonsering och utformning av förfrågningsunderlag.

Offentliga inköp har en väldigt stor bredd och varje upphandling är unik. Att ta fram stödmaterial för varje enskild situation är en omöjlighet. Men upphandlaren är alltid välkommen att kontakta vår frågeservice för stöd och råd!

Inger Ek
Generaldirektör Upphandlingsmyndigheten

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “”Upphandlaren kan sitt jobb””

  1. Rikard Blom skriver:
    2018-04-29 kl. 23:03

    Med all respekt för den stora omfattning som Upphandlingsmyndighetens uppdrag innebär så haltar generaldirektörens resonemang betänkligt.

    Inger Ek skriver själv att det ”pågår ett arbete för att förstärka den praktiska vägledningen inom utvärdering”. När jag skriver att det är just detta som behövs är svaret att ”Det vore att underkänna upphandlarnas egen förmåga att bedöma vad som är rätt eller fel i den enskilda upphandlingen”. Det kan inte vara både och.

    Av artikeln framgår att myndighetens uppdrag är ”att ge upphandlaren ett stöd som utvecklar deras arbete och ge stöd i att stärka upphandlingens strategiska betydelse” Hur menar generaldirektören? Är inte det jag efterlyser – stöd och anvisningar till en valid och verifierad affärsmodell – allt detta?

    Där emot har jag aldrig påstått att Upphandlingsmyndigheten ska ta fram stödmaterial för varje enskild situation. Jag håller med om att det är en omöjlighet. Det jag säger är att det är både ambitionslöst och att svika sitt uppdrag att inte stödja upphandlaren i den affärsmässiga delen av en upphandling. Att helt okritiskt ha med helt felaktiga utvärderingsmodeller utan analys samt att inte erbjuda stöd och anvisningar om lämpliga metoder.

    Upphandlingens kärna och väsen är trots allt affären, dess villkor, nytta och kostnad.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud