Det är viktiga frågor som Rikard Blom lyfter i sitt debattinlägg om upphandlarens vardag. Men hans beskrivning av Upphandlingsmyndighetens uppdrag stämmer inte. Vi har ett brett uppdrag och ska ge stöd inom alla de delar som den Nationella Upphandlingsstrategin omfattar. Upphandlare i Sverige kan sitt hantverk och det ser vi bevis på varje dag. Myndighetens uppgift är inte att lära dem utföra sitt jobb. Vårt uppdrag är att ge upphandlaren ett stöd som utvecklar deras arbete och ge stöd i att stärka upphandlingens strategiska betydelse.
När det gäller just frågan om utvärderingsmodeller bör vi inte peka ut endast en eller ett fåtal modeller som användbara. Det vore att underkänna upphandlarnas egen förmåga att bedöma vad som är rätt eller fel i den enskilda upphandlingen, eller att för den delen utveckla andra modeller.
När vi tar fram stöd utgår vi ifrån en analys av behov genom direktkontakt med målgrupperna. Förra året analyserades upphandlarens behov och i år genomförs motsvarande analys för leverantören. Utifrån behovsanalysen vet vi att upphandlare önskar ett bättre stöd inom olika områden. Därför pågår ett arbete för att förstärka den praktiska vägledningen inom utvärdering och kvalificering, efterannonsering och utformning av förfrågningsunderlag.
Offentliga inköp har en väldigt stor bredd och varje upphandling är unik. Att ta fram stödmaterial för varje enskild situation är en omöjlighet. Men upphandlaren är alltid välkommen att kontakta vår frågeservice för stöd och råd!
Inger Ek
Generaldirektör Upphandlingsmyndigheten
Med all respekt för den stora omfattning som Upphandlingsmyndighetens uppdrag innebär så haltar generaldirektörens resonemang betänkligt.
Inger Ek skriver själv att det ”pågår ett arbete för att förstärka den praktiska vägledningen inom utvärdering”. När jag skriver att det är just detta som behövs är svaret att ”Det vore att underkänna upphandlarnas egen förmåga att bedöma vad som är rätt eller fel i den enskilda upphandlingen”. Det kan inte vara både och.
Av artikeln framgår att myndighetens uppdrag är ”att ge upphandlaren ett stöd som utvecklar deras arbete och ge stöd i att stärka upphandlingens strategiska betydelse” Hur menar generaldirektören? Är inte det jag efterlyser – stöd och anvisningar till en valid och verifierad affärsmodell – allt detta?
Där emot har jag aldrig påstått att Upphandlingsmyndigheten ska ta fram stödmaterial för varje enskild situation. Jag håller med om att det är en omöjlighet. Det jag säger är att det är både ambitionslöst och att svika sitt uppdrag att inte stödja upphandlaren i den affärsmässiga delen av en upphandling. Att helt okritiskt ha med helt felaktiga utvärderingsmodeller utan analys samt att inte erbjuda stöd och anvisningar om lämpliga metoder.
Upphandlingens kärna och väsen är trots allt affären, dess villkor, nytta och kostnad.