Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått

RättsfallsanalysKammarrätten har kommit fram till en upphandling måste göras om sedan en upphandlande myndighet hade tillämpat ett obligatoriskt krav som inte uttryckligen framgick av upphandlingsdokumenten och därför felaktigt förkastat ett anbud. Lukas Granlund och Karolina Marazaité, Cirio Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2025-06-19
Lukas Granlund och Karolina Marazaité, Cirio Advokatbyrå, analyserar en dom från kammarrätten i Stockholm som påvisar vikten av tydliga och entydiga upphandlingsdokument.

BAKGRUND:

Ett regionalt bolag genomförde en upphandling av ramavtal som avsåg konsultuppdrag till ett sjukhus. Upphandlingen genomfördes som ett selektivt förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU.

Den upphandlande myndigheten valde att förkasta ett bolags anbud på grund av att det inte hade ansetts uppfylla ett obligatoriskt ska-krav. Den ursprungliga ska-kravsbilagan föreskrev ett krav om att CV skulle bifogas anbudsansökan för två projekteringsledare. Ska-kravsbilagan ändrades dock innan tiden för att lämna anbudsansökan löpte ut bland annat genom att krav på bifogande av CV togs bort för en av två projekteringsledare. Frågan blev huruvida det i upphandlingsdokumenten ställts krav på att ange CV för projekteringsledare 1 och 2 eller om det har varit tillräckligt att inkomma med CV endast för projekteringsledare 1.

RÄTTSLIG BEDÖMNING – FÖRVALTNINGSRÄTTEN:

Förvaltningsrätten inledde med att konstatera att det i den ursprungliga ska-kravsbilagan på ett tydligt sätt har framgått att det till anbudsansökan ska bifogas CV för två projekteringsledare. Vidare noterade förvaltningsrätten att det i och med de ändringar som gjorts i de aktuella punkterna i ska-kravsbilagan inte längre tydligt framgick att det i upphandlingen efterfrågats CV för två projekteringsledare.

Slutligen konstaterade förvaltningsrätten, och oaktat att det har funnits motstridiga uppgifter i upphandlingsdokumenten avseende krav på bifogande av CV för projekteringsledare, att det inte har framkommit att informationen har varit så otydlig att kravet stått i strid med transparensprincipen. Värt att notera är att förvaltningsrätten i denna bedömning beaktade vad den upphandlande myndigheten hade anfört om att samtliga övriga sju anbudssökande hade tolkat informationen i upphandlingsdokumenten på så sätt att CV skulle ges in för två projekteringsledare.

Förvaltningsrätten noterade avslutningsvis att det inte förelåg någon skyldighet för den upphandlande myndigheten att begära in förtydligande eller komplettering.

Målnummer: 5044-24

Datum: den 16 april 2025

Rättslig instans: Kammarrätten i Stockholm

KAMMARRÄTTEN:

Kammarrätten konstaterade att på det sätt som ska-kravsbilagan slutgiltigt kom att utformas kvarstod endast ett uttryckligt krav på att CV för projekteringsledare 1 skulle bifogas anbudsansökan. Enligt kammarrätten framgick det inte av ordalydelsen att CV skulle bifogas ansökan även för den andra projekteringsledaren.

Sammanfattningsvis konstaterade kammarrätten att den upphandlande myndigheten, genom att förkasta bolagets anbudsansökan med hänvisning till att bolaget inte bifogat CV för två projekteringsledare, hade tillämpat ett obligatoriskt krav som inte framgick av upphandlingsdokumenten.

ANALYS:

Utfallet i målet visar vikten av tydliga och entydiga upphandlingsdokument för att säkerställa att alla anbudsgivare behandlas lika och att upphandlingsprocessen är transparent. I detta fall hade kravet kommit att ändras i frågor och svar. Därtill fanns hänvisningar till andra delar av upphandlingsdokumentet där det trots detta ändå kunde anses framgå ett krav på att inlämna CV för två projekteringsledare.

Vi anser att kammarrätten kommer till ett korrekt slut. Om den punkten där det specifikt beskrivits att ett CV för den andra projekteringsledaren skulle inlämnas har tagits bort, under tiden för frågor och svar, framstår det som tveksamt att förkasta ett anbud under påståendet att det funnits ett obligatoriskt krav att inlämna CV för en andra projekteringsledare. Detta oavsett om det kan ha funnits andra delar av upphandlingsdokumentet som talade för att ett sådant alltjämt skulle inlämnas. Måhända ska man stanna vid konstaterandet att det varit otydligt i strid med transparensprincipen, snarare än att konstatera att det inte funnits något sådant krav.

Kammarrättens beslut att upphandlingen ska göras om understryker att upphandlande myndigheter måste vara noggranna i sin kravställning och tillämpning av upphandlingsdokumenten för att undvika att bryta mot de grundläggande upphandlingsprinciperna. Särskilt understryker domen att upphandlande myndigheter måste vara eftertänksamma vid författandet av frågor och svar.

MÅL:

Kammarrätten i Stockholm mål nr 5044-24.

Text: Lukas Granlund och Karolina Marazaité, Cirio Advokatbyrå

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: FörkastandeObligatoriskt kravUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått”

  1. Björn skriver:
    2025-06-26 kl. 08:46

    Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst från allra början. Så hur kommer det sig att det fick avgöras i KR?

    Hur vågar Locum överhuvudtaget driva denna fråga i förvaltningsrätten? Jo, för att förvaltningsrätten är ökänd för att göra som offentliga inköpare vill. Kommentaren från sökande ”Trots detta har domstolen pusslat ihop ett krav” säger tydligt det som alla vet men ingen våga prata om – förvaltningsdomstolarna är inte rättvisa eller opartiska. Det är vanligt förekommande att förvaltningsdomstolen försöker att påverka utfallet genom att komma med den här typen av märkliga bedömningar i hopp om att ingen står redo att ropa ”kejsaren är naken”. Hur vågar förvaltningsrätten tar ett sådant dumdristigt beslut? Jo, för att det finns ingen risks för dem att göra så och sannolikheten att KR tar upp ett sådant mål är minimal.

    Detta korta och vackra målet blottar dagens rättssystem i Sverige. Oftast slutar det inte lyckligt eftersom KR är sällan på tårna.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026