Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Täckningsköp kräver eftertanke

TillsynsbeslutKonkurrensverket har nyligen granskat en kommuns upphandling av entreprenadtjänster och utdelat kritik på grund av en otillåten direktupphandling. Johan Rappman och Linus Nilsson, Norma Advokater, analyserar Konkurrensverkets beslut.

| 2024-09-27
Johan Rappman och Linus Nilsson, Norma Advokater.

Bakgrund
Sedan 2012 har kommunen K haft ramavtal avseende entreprenadtjänster inom områdena gata, park och transport. År 2018 ingick K även ett ramavtal avseende mark- och anläggningsarbeten med en annan leverantör. Dessa ramavtal löpte ut vid olika tidpunkter under 2022.

Efter att ett påbörjat upphandlingsförfarande avbrutits annonserade K den 17 mars 2022 en ny upphandling, som omfattade dels tjänster som ingick i den avbrutna upphandlingen, dels tjänster som utförts i ett av de tidigare ramavtalen. Tilldelningsbeslutet, som meddelades 16 maj 2022, var startskottet för en lång rad av överprövningar, varefter K i december 2023 ingick avtal.

Under överprövningsprocesserna ingick K ett tillfälligt ramavtal med en leverantör. Det tillfälliga avtalet tecknades i augusti 2022 och föregicks inte av någon annonsering. Ramavtalet löpte under perioden 15 oktober 2022 – 31 maj 2024 (inkl. förlängning). Under tillsynen framkom inte annat än att det tillfälliga avtalet omfattade samtliga de tjänster som ingick i den överprövade upphandlingen.

Allmänt om Konkurrensverkets bedömningar och beslut
Fördelen med KKV:s tillsynsärenden är att de ofta är mer omfattande och ”utbildande” än ett domstolsavgörande. Till skillnad från ett domstolsavgörande som ”enbart” ska avgöra den fråga som parterna lyft fram, och som därtill påverkas av bland annat åberopsbördan, har KKV ett större utrymme att i fler delar bedöma och uttala sig om hur LOU ska tillämpas.

Det som är särskilt intressant att lyfta fram från tillsynsbeslutet är KKV:s bedömningar om täckningsköp. I tillsynsärendet anförde K att direktupphandlingen kunde genomföras med stöd av reglerna om täckningsköp i 19 a kap. 6-7 §§ LOU. Därutöver gjorde K bland annat gällande att de anskaffade tjänsterna i vissa delar inte var möjliga att avstå från ur ett långsiktigt ekonomiskt perspektiv.

Täckningsköpets värde
KKV betonade att upphandlande organisationer bör göra en restriktiv bedömning av en upphandlings värde och att detta är särskilt viktigt i svårbedömda fall.

K hade uppskattat det årliga värdet av det tillfälliga avtalet till 55 miljoner kronor per år, vilket vid tidpunkten när avtalets ingicks var precis under tröskelvärdet för byggentreprenader och långt över tröskelvärdet för andra tjänster.

Under tillsynen konstaterade dock KKV att värdet på genomförda avrop under en tid om cirka ett år och två månader (kortare tidsperiod än det tillfälliga avtalets löptid inklusive förlängningsoption) hade uppgått till cirka 73,5 miljoner kronor. KKV kunde därför konstatera att värdet på det tillfälliga avtalet översteg beloppsgränsen för täckningsköp, och att K inte heller hade gjort en sådan restriktiv bedömning av det tillfälliga avtalets värde som ska göras.

Täckningsköpets omfattning
Eftersom värdet på det tillfälliga avtalet översteg ovan nämnda beloppsgräns har direktupphandlingen inte varit tillåten med stöd av bestämmelserna om täckningsköp. Trots att det inte var nödvändigt för att avfärda tillåtligheten att täckningsköpet övergick KKV till att också bedöma om anskaffningen var nödvändig enligt 19 a kap. 7 § LOU.

Under tillsynsärendet framkom att det hade levererats ett flertal arbeten som inte kunde anses ”angelägna”, till exempel arbeten som avsåg dekorationer och annat för halloween, jul, valborgsfirande och alla hjärtans dag. KKV ansåg också att inte heller ”långsiktiga ekonomiska perspektiv” var angelägna behov i den mening som avses i 19 a kap. 7 § LOU.

Utan att bedöma värdet av de icke angelägna delarna, menade KKV att K inte hade visat att samtliga anskaffningar var nödvändiga och därmed angelägna, eftersom anskaffningar rimligen kunnat anstå till dess att kontrakt i den överprövade upphandlingen kunde ingås. KKV bedömde därför att det tillfälliga avtalet var mer omfattande än vad som krävdes med hänsyn till upphandlingens syfte och att täckningsköpet var otillåtet.

Kommentar
Det kan konstateras att KKV gör en restriktiv bedömning av 19 a kap. 7 § LOU, eftersom täckningsköpet ansågs vara för omfattande, och således otillåtet, så fort anskaffningen till viss del inte var angelägen. Möjligheten till täckningsköp är ett undantag och ska, likt alla undantag från krav på annonsering, tillämpas restriktivt. Vi delar därför KKV:s bedömning, men kan samtidigt konstatera att tillämpningen i praktiken ofta ser annorlunda ut. 

I många situationer kan det vara helt oundvikligt med täckningsköp och i vissa situationer kan det också vara nödvändigt att all anskaffning i en överprövad upphandling ingår i täckningsköpet. Vi tycker oss dock se en trend att tillfälliga avtal utformas slentrianmässigt och utan närmare överväganden.

Det är inte ovanligt att se tillfälliga avtal med identiska villkor som i den överprövade upphandlingen, med i princip den enda skillnaden att det finns en mekanism för avtalets upphörande som i regel är knutet till utgången i överprövningsprocessen. KKV:s tillsynsbeslut stärker uppfattningen att tillfälliga avtal som utformats på det sätt som redovisats ovan i regel inte är tillåtna.

Till skillnad från ett tillsynsärende, där alla fakta finns tillgängliga, kan det naturligtvis finnas svårigheter att på förhand avgöra vad som kommer att vara nödvändigt att anskaffas under tiden för ett tillfälligt avtal och i vilken omfattning. Det bör emellertid inte hindra att ett ordentligt försök till sådana överväganden görs inför ett täckningsköp, särskilt då bevisbördan för att regeln är tillämplig ligger på den upphandlande organisationen.

Ramavtal som utgör täckningsköp bör därför följas av interna riktlinjer om att avrop och beställningar endast får göras av nödvändiga anskaffningar av varor och tjänster, det vill säga att en prövning görs före varje beställning.

Konkurrensverkets beslut
2024-06-11, dnr 419/20923

Juristpanelen

Läs mer: DirektupphandlingKonkurrensverket

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026