Hyrcykelsystemet i Göteborg, Styr & ställ, infördes år 2010. Det finns idag runt tusen cyklar på 68 stationer i stadens centrala delar.
Avtalet med nuvarande leverantör gäller till våren 2020, då ett nytt system ska vara på plats. Kommunen har just annonserat upphandlingen där sista dag för anbud infaller den 16 oktober.
– Vi har haft en jättebra utveckling av vårt första system och lärt oss massor om vad som fungerar bra, men också vad vi ska göra bättre framöver, säger Sara Boije af Gennäs, projektledare på trafikkontoret.
Det nya systemet ska täcka ett ungefär tre gånger så stort område som idag. Antalet cyklar ökar till 1 750 stycken. Centrala delar av Mölndal ska få samma system som Göteborg.
Idag sitter tekniken i stationerna. I nästa system ska tekniken istället sitta i cykeln, medan stationen blir passiv. Då behövs inte längre betalterminaler på stationerna. Smidigare för kunderna och även för kommunen. Det blir enklare att flytta stationer och sätta ut nya vid evenemang eftersom stationerna i det nya systemet inte kräver anslutning till elnätet.
– Framöver ska kunderna kunna lämna tillbaka en cykel vid en full station.
Målet är att lånecyklarna så långt som möjligt ska vara en del av kollektivtrafiken, med integrerade abonnemangs- och betalningslösningar och möjlighet att planera hela den kombinerade resan. För att utveckla detta pågår ett samarbete med Västtrafik.
– Vi har haft mycket kontakt med andra framgångsrika lånecykelstäder, som London och Helsingfors, och försökt koka ned alla dessa erfarenheter till det vi tror är bäst för Göteborg, säger Sara Boije af Gennäs.
Upphandlingar av hyrcykellösningar i andra städer, exempelvis Stockholm och Malmö, har blivit komplicerade och utdragna.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer