En statlig e-arkivtjänst ska medverka till att både på kort och lång sikt säkerställa tillgången till allmänna handlingar för medborgare, organisationer och företag. I mars gav regeringen Statens servicecenter klartecken för satsningen och nu annonseras upphandlingen.
Statens servicecenter har beslutat att använda konkurrenspräglad dialog för att hitta rätt leverantör. Projektledaren Cia Jarehov beskriver en komplex upphandling där man menar att denna upphandlingsform passar perfekt:
– Upphandlingsformen ger möjlighet till ett närmare samarbete med leverantörer i branschen och minimerar därmed tolkningsproblem både under upphandlingen och under avtalsperioden.
Det som efterfrågas är en sammanhållen tjänst. Systemstöd, drift och konsulttjänster ingår i en och samma upphandling.
Upphandlingen inleds med ett ansökningsförfarande. I dialogsteget därpå utformar myndigheten ett slutgiltigt förfrågningsunderlag tillsammans med utvalda leverantörer. Tredje momentet blir en konkurrensutsättning där endast de som deltagit i dialogen får svara.
Arbetet kommer att pågå till och med första kvartalet 2018. Selekteringen av sökanden sker redan innan sommaren.
– Dialog och slutlig utformning av krav för villkor av tjänsten samt konkurrensutsättning av färdigt förfrågningsunderlag sker i höst, säger Cia Jarehov.
Enligt den enkät som Statens servicecenter genomförde i höstas finns det stort intresse bland landets myndigheter för att ansluta sig till en gemensam e-arkivtjänst. Av 147 svarande myndigheter överväger 122 att ansluta sig. Dessutom tillkommer de sju pilotmyndigheterna som blir de första att ansluta sig.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer