Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Ställ tydliga krav på tillgänglighet”

Ett nytt EU-direktiv har satt fart på arbetet med att tillgänglighetsanpassa offentliga webbplatser. Men enligt experten Susanna Laurin är många upphandlare dåliga på tillgänglighet. ”I mer än hälften av de upphandlingar vi ser har man inte förstått hur kraven ska ställas”, säger hon.

| 2020-11-11
Susanna Laurin är expert på webbtillgänglighetsfrågor.

Sedan den 23 september måste den offentliga sektorns webbplatser, intranät, dokument och appar följa tekniska krav som innebär att alla kan använda dem, oavsett förmåga.

Sverige antog EU:s webbtillgänglighetsdirektiv redan den 1 januari 2019 genom lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Kraven har därefter införts successivt och gäller nu alltså fullt ut.

Susanna Laurin är forsknings- och innovationschef på konsultföretaget Funka, som är specialiserat på tillgänglighetsfrågor.

Hon leder också den grupp av experter som hjälper EU-kommissionen och medlemsstaterna med rekommendationer för mätmetodik och tillsynsarbete i webbtillgänglighetsdirektivet.

I början av sommaren varnade hon för en allvarlig kunskapsbrist inom digital tillgänglighet som leder till sämre upphandlingar.

– Både företagen och upphandlarna har svårt att leva upp till kraven. Risken är stor att man tvingas rätta till fel i efterhand, vilket är både ineffektivt och dyrt, sa hon.

Hur är läget i dag?

– Många har vaknat sent. Vi och andra konsultföretag har fullt upp med att hjälpa kommuner och andra myndigheter att få fram status på och förbättra befintliga webbplatser, säger Susanna Laurin.

Följs inte direktivet, och bristerna inte åtgärdas, kan tillsynsmyndigheten DIGG komma att utdöma vite. Digg tar emot enskilda anmälningar och kommer också att utöva uppsökande tillsyn från och med 2021.

Aktiviteten kring digital tillgänglighet är alltså högre än i våras, enligt Susanna Laurin. Samtidigt kvarstår bristerna.

– Man åtgärdar felen men gör inte tillräckligt för att undvika nya. Upphandlare behöver mer kunskap om hur man ställer rätt krav på tillgänglighet.

I mer än hälften av de upphandlingar som Susanna Laurin sett tycks inte upphandlaren ha förstått hur kraven ska ställas.

– Det räcker inte att säga att en webbplats ska vara tillgänglig. Men måste ställa tydliga krav på detaljnivå. Annars kan inte leverantören leverera rätt. Här skulle jag vilja se ett närmare samarbete mellan kommunikationsstrateger och upphandlare, det blir lätt vattentäta skott.

Susanna Laurin efterlyser bättre stöd från Upphandlingsmyndigheten, UHM och DIGG.

– De erbjuder grundläggande information. Det jag saknar är information på djupet där man lär upphandlare hur de ska göra steg för steg.

Ett generellt problem är att upphandlare undviker att ställa höga krav, eftersom de är rädda att inte få några anbud.

– Den tekniska utvecklingen med exempelvis AI öppnar helt nya möjligheter. Men om upphandlingar aldrig efterfrågar det som är avancerat kommer ingen kommer erbjuda det. Här har offentlig sektor en stor möjlighet att påverka marknaden, säger Susanna Laurin.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Tillgänglighet

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "”Ställ tydliga krav på tillgänglighet”"

  1. Mani skriver:
    2020-11-11 kl. 07:15

    Någonstans är det ändå frustrerande här, att som upphandlare bli beskylld för att sakkunniga inte förmedlar rätt krav. Speciellt i en tidskrift av upphandlare för upphandlare.

    Missförstå mig inte. Klart att kraven ska ställas och att upphandlaren ska hålla ihop det. Men man kan inte som upphandlare förväntas vara expert på allt.

    Svara
    1. Jakob Waldersten skriver:
      2020-11-11 kl. 09:45

      Är beredd att hålla med. Upphandlare får alldeles för ofta klä skott för brister i upphandlingsunderlaget och som beror på att någon annan än upphandlaren inte gjort vad som ankommit på denna.

      Att en upphandlare har koll på och kontrollerar att krav och kriterier enligt 13-16 kapitlet i LOU (eller motsvarande i LUF etc.) är upphandlingsrättsligt korrekta är rimligt, men att utöver övergripande kontroll av kraven på kontraktsföremålet enligt 9 kap. även kontrollera speciallagstiftning är inget som kan begäras av själva upphandlaren.

      Att skylla på upphandlaren är lite som att skylla allt staten gör på statsministern. Rikta hellre kritiken mot ”upphandlande myndigheten”.

      PS. Även om det är en tidskrift för upphandlare är det inte en tidskrift av upphandlare. Vad gäller de åsikter som framförs i artikeln är det väl uppenbart att dessa är intervjuobjektets och inte Inköpsrådets.

  2. Kjell skriver:
    2020-11-19 kl. 13:36

    Inte nog med att Susanna kastar skit i fel riktning (på oss upphandlare) hon skriver även i egen sak. Susannas ord ”Men måste ställa tydliga krav på detaljnivå” är i min värld ungefär samma saks som ”ni måste köpa in specialister från mitt företag”. Jag är långt ifrån specialist på tillgänglighetsfrågor men det måste gå att upphandla på funktion utan att detaljstyra.
    Att innehållet är en persons åsikt tar inte helt bort ansvaret från Inköpsrådet. Inköpsrådet behöver inte ta in allt de får sig tillsänt.

    Svara
  3. LXV skriver:
    2020-11-24 kl. 10:47

    Man kan undra vad det är för ”IT-experter” som tycker att det går att sätta ett likhetstecken mellan AI och matematiska formler och algoritmer, men det är ändå upphandlarna som ska hängas ut som okunniga…? Inte konstigt att folk som Susanna inte tas på fullt allvar av de som vet vad de pratar om.

    Svara
  4. Gun skriver:
    2020-11-26 kl. 16:21

    Jag känner till skillnad mot övriga kommentatorer att synpunkterna i sig är bra och tar till mig dem direkt.

    Tack Susanna!

    Svara

Lämna ett svar till Gun Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud