Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Snåriga säkerhetskrav styr upphandling

Säkerhetsskyddad upphandlingSäkerhetsskyddslagens krav på säkerhetsskyddade upphandlingar är snåriga och det är lätt att gå fel. Viktor Robertson, advokat och senior specialist vid advokatfirman Kahn Pedersen, ger sina tre bästa tips till en upphandlande organisation som ska genomföra en säkerhetsskyddad upphandling.

| 2023-04-20
Viktor Robertson, advokat och senior specialist vid advokatfirman Kahn Pedersen.

Säkerhetsskyddslagens bestämmelser gäller för alla som till någon del bedriver verksamhet som är av betydelse för Sveriges säkerhet. Det kan röra sig om allt från enskilda kommuner och regioner, till kommunala och statliga samt rent privata bolag.

Den som omfattas av reglerna inser snabbt att den inte kan fortsätta att upphandla på samma sätt som förut. I vissa fall kommer nämligen de upphandlingar som genomförs att omfattas av säkerhetsskyddslagen, och då ska en så kallad säkerhetsskyddad upphandling genomföras.

Men hur görs det då, och vilka luckor ska man undvika?

Ja, det svaret är långt ifrån givet. Att beröra alla de utmaningar och juridiska svårigheter som en upphandlande organisation ställs inför i samband med säkerhetsskyddade upphandlingar låter sig tyvärr inte göras i artikelform. Däremot finns det ett antal saker som en organisation kan göra på organisatorisk nivå för att vara mer robust och förberedd inför en säkerhetsskyddad upphandling.

För att en säkerhetsskyddad upphandling ska kunna genomföras på ett lagenligt sätt och på ett sätt som gör att det i slutänden blir en god affär för den upphandlande organisationen så krävs det enligt min mening (minst) tre saker. Jag kallar dem för de tre P-na:

  • Planering
  • Processer, policyer (och riktlinjer)
  • Personal

Planering
Självklart bedriver alla upphandlande organisationer ett aktivt planeringsarbete, bland annat genom att hålla koll på vilka avtal som behöver upphandlas igen samt eventuellt nytillkomna behov som verksamheten har.

Genom de krav som säkerhetsskyddslagen ställer på en upphandlade organisation så behöver dock planeringen se delvis annorlunda ut. Innan upphandlingen kan genomföras är det nämligen ett antal lagstadgade moment som ska passeras, innan annonsen ens kan publiceras. Vilka de kraven är skiljer sig dessutom åt mellan varje upphandling.

Gemensamt för samtliga krav som säkerhetsskyddslagen ställer är däremot att de leder till att processen tar längre tid. Inom ramen för planeringen är det därför viktigt att ta höjd för de moment som tillkommer, och anpassa upphandlingsprocessen därefter.

Inom ramen för detta arbete är det också viktigt att förankra den förlängda tiden internt, för att skapa förståelse för att denna form av upphandlingar måste få ta längre tid än vad som är vanligt. 

Men hur vet man vilka krav som gäller för varje upphandling? Jo, det vet man först när man granskat varje säkerhetsskyddad upphandling i sak, och ser vad den innehåller.

Det leder oss vidare till behovet av processer, policyer och riktlinjer.

Processer, policyer och riktlinjer
För att kunna veta vilka krav som ställs vid varje enskild säkerhetsskyddad upphandling så finns ett behov av ett strukturerat internt arbete. Det ställer i sin tur krav på interna processer och riktlinjer som kan användas för att skapa en tydlig struktur i den interna processen med att genomföra denna särskilda typ av upphandlingar.

Om vissa obligatoriska moment hoppas över eller glöms bort måste nämligen upphandlingen pausas och i värsta fall göras om, för annars är risken att säkerhetsskyddslagen överträds. Det kan i värsta fall bli väldigt kostsamt.

Det finns därför ett behov av exempelvis ett utvecklat flödesschema, en digital tjänst, eller någon annan form av internt processtöd som hjälper organisationen att veta vad som ska göras när. Därmed ökar nämligen chanserna för att inget moment glöms bort.

Men vem är det då som ska göra alla de olika momenten? Jo, rätt personer inom organisationen, vilket slutligen leder oss till det sista P:et: Personalen.

Personalen
När det står klart för den upphandlande organisationen att en säkerhetsskyddad upphandling ska genomföras så bör ett samarbete omgående inledas med de säkerhetsskyddsansvariga personerna internt.

Det är nämligen i samarbetet mellan säkerhetsansvariga och upphandlarna som samtliga de moment som ska passeras kan hanteras på ett bra sätt. För det är rimligtvis den säkerhetsansvariga personalen som ska hantera de administrativa krav som säkerhetsskyddslagen ställer, som att anmäla avsikten att ingå ett säkerhetsskyddsavtal, medan upphandlarna fokuserar på upphandlingsaspekterna.

Därmed finns även behovet av att det i de interna processerna inte bara är tydligt vad som behöver göras i vilken situation, utan vem som är ansvarig för det.

Se även till att den personal som ska arbeta med dessa frågor får den utbildning som krävs, och ge de kompetenser som ska samarbeta möjligheterna att hitta formerna för det gemensamma samarbetet.

Ett sista ord
Sammanfattningsvis behöver en organisation som genomför säkerhetsskyddade upphandlingar vara rustad på flera olika sätt. Även om de krav som ställs av lagstiftningen kan kännas krångliga och svåra så kan det vara skönt att veta att de finns där för en bra sak – att öka Sveriges säkerhet. Det om något kan vara en tröst i dessa oroliga tider!

Viktor Robertson
Advokat och senior specialist
Advokatfirman Kahn Pedersen

 

Annons

Lär dig mer om säkerhetsskyddad upphandling! Upphandling24 arrangerar en populär heldagsutbildning med Viktor Robertson för dig som lämnar uppdrag, använder tjänster eller annat som innebär att utomstående leverantörer får tillgång till säkerhetskänslig verksamhet och därför behöver veta när det behöver upphandlas genom säkerhetsskyddad upphandling. Läs mer här!

Läs mer: Säkerhetsskyddad upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen