Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Snåriga säkerhetskrav styr upphandling

Säkerhetsskyddad upphandlingSäkerhetsskyddslagens krav på säkerhetsskyddade upphandlingar är snåriga och det är lätt att gå fel. Viktor Robertson, advokat och senior specialist vid advokatfirman Kahn Pedersen, ger sina tre bästa tips till en upphandlande organisation som ska genomföra en säkerhetsskyddad upphandling.

| 2023-04-20
Viktor Robertson, advokat och senior specialist vid advokatfirman Kahn Pedersen.

Säkerhetsskyddslagens bestämmelser gäller för alla som till någon del bedriver verksamhet som är av betydelse för Sveriges säkerhet. Det kan röra sig om allt från enskilda kommuner och regioner, till kommunala och statliga samt rent privata bolag.

Den som omfattas av reglerna inser snabbt att den inte kan fortsätta att upphandla på samma sätt som förut. I vissa fall kommer nämligen de upphandlingar som genomförs att omfattas av säkerhetsskyddslagen, och då ska en så kallad säkerhetsskyddad upphandling genomföras.

Men hur görs det då, och vilka luckor ska man undvika?

Ja, det svaret är långt ifrån givet. Att beröra alla de utmaningar och juridiska svårigheter som en upphandlande organisation ställs inför i samband med säkerhetsskyddade upphandlingar låter sig tyvärr inte göras i artikelform. Däremot finns det ett antal saker som en organisation kan göra på organisatorisk nivå för att vara mer robust och förberedd inför en säkerhetsskyddad upphandling.

För att en säkerhetsskyddad upphandling ska kunna genomföras på ett lagenligt sätt och på ett sätt som gör att det i slutänden blir en god affär för den upphandlande organisationen så krävs det enligt min mening (minst) tre saker. Jag kallar dem för de tre P-na:

  • Planering
  • Processer, policyer (och riktlinjer)
  • Personal

Planering
Självklart bedriver alla upphandlande organisationer ett aktivt planeringsarbete, bland annat genom att hålla koll på vilka avtal som behöver upphandlas igen samt eventuellt nytillkomna behov som verksamheten har.

Genom de krav som säkerhetsskyddslagen ställer på en upphandlade organisation så behöver dock planeringen se delvis annorlunda ut. Innan upphandlingen kan genomföras är det nämligen ett antal lagstadgade moment som ska passeras, innan annonsen ens kan publiceras. Vilka de kraven är skiljer sig dessutom åt mellan varje upphandling.

Gemensamt för samtliga krav som säkerhetsskyddslagen ställer är däremot att de leder till att processen tar längre tid. Inom ramen för planeringen är det därför viktigt att ta höjd för de moment som tillkommer, och anpassa upphandlingsprocessen därefter.

Inom ramen för detta arbete är det också viktigt att förankra den förlängda tiden internt, för att skapa förståelse för att denna form av upphandlingar måste få ta längre tid än vad som är vanligt. 

Men hur vet man vilka krav som gäller för varje upphandling? Jo, det vet man först när man granskat varje säkerhetsskyddad upphandling i sak, och ser vad den innehåller.

Det leder oss vidare till behovet av processer, policyer och riktlinjer.

Processer, policyer och riktlinjer
För att kunna veta vilka krav som ställs vid varje enskild säkerhetsskyddad upphandling så finns ett behov av ett strukturerat internt arbete. Det ställer i sin tur krav på interna processer och riktlinjer som kan användas för att skapa en tydlig struktur i den interna processen med att genomföra denna särskilda typ av upphandlingar.

Om vissa obligatoriska moment hoppas över eller glöms bort måste nämligen upphandlingen pausas och i värsta fall göras om, för annars är risken att säkerhetsskyddslagen överträds. Det kan i värsta fall bli väldigt kostsamt.

Det finns därför ett behov av exempelvis ett utvecklat flödesschema, en digital tjänst, eller någon annan form av internt processtöd som hjälper organisationen att veta vad som ska göras när. Därmed ökar nämligen chanserna för att inget moment glöms bort.

Men vem är det då som ska göra alla de olika momenten? Jo, rätt personer inom organisationen, vilket slutligen leder oss till det sista P:et: Personalen.

Personalen
När det står klart för den upphandlande organisationen att en säkerhetsskyddad upphandling ska genomföras så bör ett samarbete omgående inledas med de säkerhetsskyddsansvariga personerna internt.

Det är nämligen i samarbetet mellan säkerhetsansvariga och upphandlarna som samtliga de moment som ska passeras kan hanteras på ett bra sätt. För det är rimligtvis den säkerhetsansvariga personalen som ska hantera de administrativa krav som säkerhetsskyddslagen ställer, som att anmäla avsikten att ingå ett säkerhetsskyddsavtal, medan upphandlarna fokuserar på upphandlingsaspekterna.

Därmed finns även behovet av att det i de interna processerna inte bara är tydligt vad som behöver göras i vilken situation, utan vem som är ansvarig för det.

Se även till att den personal som ska arbeta med dessa frågor får den utbildning som krävs, och ge de kompetenser som ska samarbeta möjligheterna att hitta formerna för det gemensamma samarbetet.

Ett sista ord
Sammanfattningsvis behöver en organisation som genomför säkerhetsskyddade upphandlingar vara rustad på flera olika sätt. Även om de krav som ställs av lagstiftningen kan kännas krångliga och svåra så kan det vara skönt att veta att de finns där för en bra sak – att öka Sveriges säkerhet. Det om något kan vara en tröst i dessa oroliga tider!

Viktor Robertson
Advokat och senior specialist
Advokatfirman Kahn Pedersen

 

Annons

Lär dig mer om säkerhetsskyddad upphandling! Upphandling24 arrangerar en populär heldagsutbildning med Viktor Robertson för dig som lämnar uppdrag, använder tjänster eller annat som innebär att utomstående leverantörer får tillgång till säkerhetskänslig verksamhet och därför behöver veta när det behöver upphandlas genom säkerhetsskyddad upphandling. Läs mer här!

Läs mer: Säkerhetsskyddad upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026