Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Sluta skyll på upphandlingen”

Vi hör ofta att det var fel på ”upphandlingen” när en affär har visat sig vara dålig, eller när kontrakterade konsulter eller nyförvärvade system inte lever upp till behoven. Upphandling är bara verktyget. Felet ligger någon annanstans, skriver Kamrul Islam i en debattartikel.

| 2018-11-14

Upphandling är inte en organisation, kompetens eller regelverk. Upphandling är ett verktyg precis som en hammare. Hantverkare kan slå sönder hus, möbler och fordon med en hammare. De kan också bygga hus, möbler och fordon. Hur hammaren används och till vilken nytta beror helt och hållet på hantverkaren och dess uppdrag. Hammaren som ett verktyg har inget att säga till om eller påverka.

Upphandling är ett verktyg som måste nyttjas rätt. Upphandling måste formas, slipas, trimmas, anpassas efter behoven. Skickliga ”hantverkare” som beställare, kravställare, beslutsfattare, upphandlare, förvaltare och förstås konsulter, programmerare och tillverkare avgör hur verktyget upphandling ska nyttjas. Precis som en hantverkare som ibland använder hammaren för att bygga ett hus och i andra sammanhang använder samma hammare för att riva ett hus.

Har du hört talas om att ”det var fel på hammaren” när ett hus har rasat kort efter att det byggdes, när en soffa har gått sönder några dagar efter inköpet eller när en ny bil har stannat på vägen utan förvarning?

Så sluta skylla på verktyget ”upphandling” när målet inte uppfylls. Försök hitta orsaker istället hos yrkesfolk som använder verktyget fel. Det är aldrig fel på verktyget upphandling utan felet ligger på människorna bakom verktyget (beslutsfattare, chefer, beställare, kravställare, upphandlare, avtalsägare eller förvaltare).

Offentlig upphandling är enligt Wikipedia ”en process”. En process är en kedja som består av länkar. I kedjan finns beslutsfattare, kravställare, förvaltare, upphandlare med flera. En av länkarna kan ensam sänka hela processen. Verktyget ”upphandling” är aldrig den svagaste länken.  

Kamrul Islam
Senior konsult, Sentensia. Tidigare upphandlingschef på Sveriges Radio AB.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: DebattUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "”Sluta skyll på upphandlingen”"

  1. Emma skriver:
    2018-11-15 kl. 08:46

    ”Upphandling” kan ju tolkas olika. Om jag säger att det var fel i ”upphandlingen” så avser jag hur denna gjordes, vilka krav som ställdes, etc. och det är naturligtvis den som är ytterst ansvarig för upphandlingen som är ansvarig om resultatet blir dåligt.
    Om vi ser ”upphandling” som ett verktyg (hammare) så kan ju det i sig också orsaka problem. Huvudet satt löst, skaftet gick av, tyngdcentrat är fel eller liknande p.g.a. dålig konstruktion.

    Svara
  2. Pär Dahlund skriver:
    2018-11-16 kl. 19:11

    Ordvrängeri!

    Svara
  3. Kamrul Islam skriver:
    2018-11-17 kl. 13:15

    Så kan det också vara Emma.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Hur allvarligt fel för att uteslutas?
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna