Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Sluta skyll på upphandlingen”

Vi hör ofta att det var fel på ”upphandlingen” när en affär har visat sig vara dålig, eller när kontrakterade konsulter eller nyförvärvade system inte lever upp till behoven. Upphandling är bara verktyget. Felet ligger någon annanstans, skriver Kamrul Islam i en debattartikel.

| 2018-11-14

Upphandling är inte en organisation, kompetens eller regelverk. Upphandling är ett verktyg precis som en hammare. Hantverkare kan slå sönder hus, möbler och fordon med en hammare. De kan också bygga hus, möbler och fordon. Hur hammaren används och till vilken nytta beror helt och hållet på hantverkaren och dess uppdrag. Hammaren som ett verktyg har inget att säga till om eller påverka.

Upphandling är ett verktyg som måste nyttjas rätt. Upphandling måste formas, slipas, trimmas, anpassas efter behoven. Skickliga ”hantverkare” som beställare, kravställare, beslutsfattare, upphandlare, förvaltare och förstås konsulter, programmerare och tillverkare avgör hur verktyget upphandling ska nyttjas. Precis som en hantverkare som ibland använder hammaren för att bygga ett hus och i andra sammanhang använder samma hammare för att riva ett hus.

Har du hört talas om att ”det var fel på hammaren” när ett hus har rasat kort efter att det byggdes, när en soffa har gått sönder några dagar efter inköpet eller när en ny bil har stannat på vägen utan förvarning?

Så sluta skylla på verktyget ”upphandling” när målet inte uppfylls. Försök hitta orsaker istället hos yrkesfolk som använder verktyget fel. Det är aldrig fel på verktyget upphandling utan felet ligger på människorna bakom verktyget (beslutsfattare, chefer, beställare, kravställare, upphandlare, avtalsägare eller förvaltare).

Offentlig upphandling är enligt Wikipedia ”en process”. En process är en kedja som består av länkar. I kedjan finns beslutsfattare, kravställare, förvaltare, upphandlare med flera. En av länkarna kan ensam sänka hela processen. Verktyget ”upphandling” är aldrig den svagaste länken.  

Kamrul Islam
Senior konsult, Sentensia. Tidigare upphandlingschef på Sveriges Radio AB.

Läs mer: DebattUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "”Sluta skyll på upphandlingen”"

  1. Emma skriver:
    2018-11-15 kl. 08:46

    ”Upphandling” kan ju tolkas olika. Om jag säger att det var fel i ”upphandlingen” så avser jag hur denna gjordes, vilka krav som ställdes, etc. och det är naturligtvis den som är ytterst ansvarig för upphandlingen som är ansvarig om resultatet blir dåligt.
    Om vi ser ”upphandling” som ett verktyg (hammare) så kan ju det i sig också orsaka problem. Huvudet satt löst, skaftet gick av, tyngdcentrat är fel eller liknande p.g.a. dålig konstruktion.

    Svara
  2. Pär Dahlund skriver:
    2018-11-16 kl. 19:11

    Ordvrängeri!

    Svara
  3. Kamrul Islam skriver:
    2018-11-17 kl. 13:15

    Så kan det också vara Emma.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025