Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Skatteverket sekretessbelägger skuld

Skatteverket lämnar inte längre ut vissa uppgifter på skattekontot som kan vara nyttiga för upphandlare. Information som tidigare varit offentlig omfattas nu av sekretess.

| 2019-03-15

Skatteverkets strävan är att lämna ut mer uppgifter digitalt. Fast en fördjupad analys av offentlighet och sekretess i beskattningsdatabasen har fått verket att ändra sina rutiner.

Enligt ett färskt ställningstagande kommer man inte att, som tidigare, lämna ut bland annat saldo på skattekontot samt in- och utbetalningar.

– Lagens syfte är att värna om integritet för personliga och ekonomiska förhållanden, säger Gunnar Svensson, rättslig expert på Skatteverket.

Rent praktiskt innebär detta ökade svårigheter att identifiera oseriösa leverantörer. Pappersversionen av blankett 4820, som används för upphandlingsändamål, innehåller exempelvis inte längre innehåller uppgift om skatteskuld. Tjänsten ”förfrågan företagsuppgifter” finns kvar, men uppgift om skatteskuld lämnas inte längre ut.

Många uppgifter, exempelvis beslut, är fortfarande offentliga, men det innebär förstås en omställning när synen på sekretess ändras.

– Jag har stor förståelse för det besvär som det nya ställningstagandet orsakar hos många som använder uppgifterna.

Skatteverket poängterar att alla uppgifter på skattekontot fortfarande lämnas ut, efter legitimering, till den som äger eller har behörighet till skattekontot. Siffrorna kan också skickas hem till folkbokföringsadressen.

– Det finns också möjlighet att utse ombud, som på det sättet får åtkomst till uppgifterna, säger Eva Bodén, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Uppgift om obetalda skatter som lämnats över till Kronofogdemyndigheten är inte längre offentlig i beskattningsdatabasen. Däremot är uppgift om skatteskuld normalt offentlig hos kronofogden, som också kan lämna uppgiften digitalt.

Läs mer: InsynLagstiftningPraktiskt

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Skatteverket sekretessbelägger skuld"

  1. Stina skriver:
    2019-03-18 kl. 10:33

    Att sekretessnivån höjs har en hel del fördelar. Exempelvis har Uppsala kommun nyttjat uppgifter från Skatteverket på ett sätt som går långt utöver vad LOU föranleder. Detta har fått negativ verkan för många bolag som felaktigt utpekats. Att Skatteverket nu själva styr upp detta är positivt. Samtidigt fortsätter Uppsala kommun att skryta med sitt felaktiga agerande.

    Svara
  2. Susanne Afzelius skriver:
    2019-03-18 kl. 15:52

    Hej Stina!

    Vi tar gärna emot det som du anser vara felaktigt.
    Du är välkommen att kontakta mig på susanne.afzelius@uppsala.se

    Med vänlig hälsning
    Susanne Afzelius, upphandlingschef Uppsala kommun

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt