Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Skälig tid för att komma in med anbud

ExpertkommentarEn leverantör vill vara med i en upphandling, men tycker att tidsfristen för anbud är för kort. Vad kan leverantören göra? Anna Ulfsdotter Forssell ger svar. Passa på du också, och ställ en fråga till Inköpsrådets expert.

| 2021-02-15
Anna Ulfsdotter Forssell, Inköpsrådets juridiska expert. Foto: Magnus Skoglöf.

Fråga: Vi har bestämt oss för att delta i en offentlig upphandling som genomförs som ett förenklat förfarande enligt 19 kap. LOU. Vi anser att den tidsfrist för anbud som den upphandlande myndigheten har bestämt är för kort. Hur kort får egentligen en tidsfrist för anbud vara och finns det någonting som man som anbudsgivare kan göra för att påverka tidsfristen?

Svar: Tack för din fråga! Som anbudsgivare i en upphandling måste man alltid se till att inkomma med ett anbud inom den tid som den upphandlande myndigheten har bestämt. Därför är frågan om hur kort en tidsfrist får vara för att inkomma med anbud  mycket relevant.

Regeln om tidsfrister för anbud i upphandlingar under tröskelvärdet finns i 19 kap. 15 § LOU. Enligt bestämmelsen ska anbudsgivare ges skälig tid att inkomma med anbud. Hur lång tidsfristen måste vara för att anbudsgivarna ska anses ha fått skälig tid på sig framgår inte uttryckligen av bestämmelsen.

Vad som utgör en skälig anbudstid måste avgöras i varje enskilt fall. För att avgöra vilka faktorer som kan beaktas vid en sådan skälighetsbedömning är det möjligt att hämta ledning från bestämmelsen om tidsfrister på det direktivstyrda området, även om denna inte är direkt tillämplig vid upphandling enligt 19 kap. LOU.

Enligt 11 kap. 1 § LOU ska särskild hänsyn tas till upphandlingens komplexitet och hur lång tid leverantörer kan antas behöva för att utarbeta anbuden. Den bestämmelsen påminner om att fristerna i 11 kap. LOU är minimifrister och att anbudstiden alltid måste sättas efter varje upphandlings särskilda förhållanden.

Tidsfristen för att komma in med anbud ska vid användning av exempelvis ett öppet förfarande vara minst 35 dagar enligt 11 kap. 2 § LOU. Även om några uttryckliga minimifrister inte anges i 19 kap. LOU kan de minimifrister som anges i 11 kap. LOU tjäna som vägledning.

Ytterst är det dock proportionalitetsprincipen och likabehandlingsprincipen i 4 kap. 1 § LOU som är avgörande för om en tidsfrist är skälig.

En upphandlande myndighet och enhet kan också som hjälpregel utgå från hur lång tid det tog för myndigheten att ta fram ett upphandlingsdokument. Om myndigheten har skickat utkast på upphandlingsdokument på remiss rekommenderar jag att den då också ber om synpunkter från leverantörerna på hur lång anbudstiden bör vara.

Av praxis framgår tydligt att upphandlingsföremålet är styrande för vad som är skälig tid att inkomma med anbud.  Bland äldre praxis måste RÅ 1999 not 1 nämnas. En anbudstid om en dryg månad ansågs vara för kort för att lämna anbud på barn- och ungdomstandvård för tio geografiskt begränsade områden (förenklat förfarande).

Kammarrätten i Stockholm har i dom den 23 maj 2012 i mål nr 114-12 konstaterat att en anbudstid på 40 dagar inte var tillräcklig med hänsyn till att upphandlingen rörde tekniskt avancerad utrustning och att den var förhållandevis komplex (öppet förfarande).

Om en upphandling förändras under förfarandets gång kan det innebära att den upphandlande myndigheten har en skyldighet att förlänga anbudstiden. Så kan vara fallet om myndigheten till exempel besvarar frågor från potentiella anbudsgivare under förfarandet och genom sina svar gör ändringar i upphandlingsdokumenten.

I Kammarrätten i Jönköpings dom den 28 maj 2015 i mål nummer 2805-14 hade en upphandlande myndighet efter att flera frågor från anbudsgivarna inkommit justerat upphandlingsdokumentet 16 dagar innan anbudstiden löpte ut. Upphandlingen gällde ett ramavtal avseende gymnasial vuxenutbildning. Justeringen innebar att anbudsgivarna skulle erbjuda 1900 utbildningspoäng i stället för 1200 poäng.

Förvaltningsrätten konstaterade att denna förändring medförde att anbudsgivarna var tvungna att komponera nya utbildningspaket och således anpassa sina anbud. Enligt förvaltningsrätten hade anbudsgivarna inte givits tillräcklig tid att göra en sådan anpassning. Av detta skäl beslutades att upphandlingen skulle göras om beträffande det aktuella anbudsområdet.

Kammarrätten instämde i förvaltningsrättens bedömning och avslog den upphandlande myndighetens överklagande. Anbudstiden var således inte skälig utan för kort och upphandlingen skulle göras om (förenklat förfarande).

Att tidsfristen för anbud är tillräckligt lång är viktigt även ur den upphandlande myndighetens perspektiv. I de fall leverantörerna inte ges tillräcklig tid att utarbeta bra anbud finns risk för dels att inga anbud alls lämnas, dels att de anbud som inkommer brister i kvalitet eller annars inte tillgodoser den upphandlande myndighetens behov på bästa tänkbara sätt.

Att utforma anbudstiden med hänsyn till den tid som behövs för att lämna ett konkurrenskraftigt anbud gynnar därmed både beställaren och leverantörerna!

Om ni anser att anbudstiden är för kort så är det bra att så tidigt som möjligt uppmärksamma den upphandlande myndigheten på det. Detta kan ni göra genom funktionen frågor & svar eller genom att kontakta myndigheten direkt. Det är då bra att informera om skälen till att ni önskar en längre tidsfrist och att detta skulle gynna inte bara er utan också den upphandlande myndigheten.

Skulle den upphandlande myndigheten inte hörsamma ert önskemål är det möjligt att ansöka om överprövning av upphandlingen.

Hoppas att mitt svar kan hjälpa dig vidare!

Anna Ulfsdotter Forssell
Ulfsdotter Law

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: AnbudUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Anna Ulfsdotter Forssell

Anna Ulfsdotter Forssell har arbetat med upphandlingsrätt i mer än 20 år.  Hon har företrätt klienter i upphandlingsmål i EU-domstolen, Högsta förvaltningsdomstolen och i Högsta domstolen. Hon är högt rankad i Chambers, Legal500 och har av Who’s who legal (Public Procurement och Government Contracts) utsetts sex gånger till en av världens bästa advokater inom offentlig upphandling.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud