Prispress, överetablering och utlandskonkurrens inom åkerinäringen har resulterat i allt sämre villkor för förarna. Landets åkare har länge uppmanat upphandlare av transporter att ställa vassare krav än idag på bland annat hållbarhet.
– När det väl kommer till kritan så är det alltid kronor och ören som avgör, säger Niclas Larsered, kommunikationschef på Märsta Förenade som är en sammanslutning av 65 åkerier.
Schysstare arbetsvillkor för yrkeschaufförer och sundare konkurrens bland transportnäringens aktörer ser nu ut att vara på väg. EU:s transportministrar har vid ett rådsmöte i Bryssel enats om nya regler för vägtransporter.
– Jag är särskilt nöjd med att vi fått gehör för våra krav om utstationering, ökad kontroll och reglering av kombinerade transporter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Förhandlingarna om det så kallade mobilitetspaketet har pågått sedan kommissionen presenterade ett förslag i maj 2017. Överenskommelsen innehåller bland annat striktare regler för cabotagetranporter och utstationering. Modernare färdskrivare ökar möjligheten till kontroll.
Efter att ministerrådet nu har enats ska Europaparlamentet ta ställning till kommissionens förslag. Därefter följer förhandlingar mellan ministerrådet och Europaparlamentet.
– Många av de transportupplägg som idag förekommer i Sverige och vi ser som fusk eller åtminstone gråzon blir med det nya förslaget olagliga, konstaterar Tommy Wreeth, förbundsordförande för Transport.
Helt nöjd är han dock inte:
– Nu sätter vi alla våra resurser på att påverka Europaparlamentet att styra upp de sociala villkoren. Först då har vi ett bra regelverk.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer