Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Sådan är upphandlaren – i genomsnitt

Ny statistik visar stora förändringar för den genomsnittliga upphandlaren. Dagens upphandlare är yngre och bättre utbildade jämfört med för nio år sedan. Ta del av alla siffror här.

| 2018-05-14

43 år, kvinna, jobbar i en kommun och har högskoleexamen i ekonomi. Det är den genomsnittliga upphandlaren i Sverige, baserat på preliminära resultat från Inköpsrådets löneenkät.

Det har skett en rejäl föryngring av upphandlarkåren. På nio år har medelåldern för upphandlare sjunkit med fem år. När motsvarande undersökning gjordes av Upphandling24 år 2009 (nummer 5-2009, artikeln finns tyvärr inte på nätet) var genomsnittsåldern för offentliga upphandlare 48 år.

Sjunkande ålder innebär också att den genomsnittliga erfarenheten i yrket har sjunkit. För nio år sedan hade upphandlaren i snitt arbetat i tio år med offentlig upphandling. I årets enkät är den siffran lite drygt sju år.

Dagens upphandlare är också mer välutbildade än tidigare. För nio år sedan hade 30 procent av dem som svarade inga högre studier än gymnasium. I år har siffran sjunkit till elva procent.  I stället har en större grupp med yrkeshögskola som högsta utbildningsnivå. 25 procent i årets undersökning anger YH som högsta utbildningsnivå. Det alternativet fanns inte med 2009.

Yrkeshögskola är en tvåårig eftergymnasial utbildning och det finns många varianter med inriktning på offentlig upphandling.

Andelen med högskoleexamen har också ökat, även om skillnaden är mindre. I årets löneenkät är det 52 procent av upphandlarna som uppger att de har en avslutad examen från högskola eller universitet. För nio år sedan var motsvarande siffra 48 procent. Den vanligaste inriktningen för dem med högskoleexamen är då som nu ekonomi följt av juridik.

Andelen utbildade jurister har dock ökat rejält. I årets undersökning är det 24 procent av dem med examen som har juristutbildning. I 2009 års undersökning var det 14 procent som var jurister. Andelen med ekonomisk högskoleexamen är ungefär den samma de båda åren.

Nästan hälften av Sveriges upphandlare (47 procent) arbetar i en kommun, följt av statliga myndigheter (22 procent), landsting (15 procent) och bolag ägda av kommun, landsting eller stat (14 procent)

Sex av tio upphandlare är kvinnor, i löneenkäten. Här har det skett en förändring. I undersökningen för nio år sedan var fördelningen, 50 procent vardera.

[lönestatistik]

Läs mer: KarriärStatistik

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna