Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så många upphandlare finns det

Statistiska centralbyrån har tagit reda på hur många upphandlare och inköpare som finns i Sverige. Det är färre än du tror.

| 2018-05-28

Statistiska centralbyrån har räknat ut hur många upphandlare och inköpare det finns i Sverige och kommit fram till siffran 18 517 personer. Det stora flertalet, närmare bestämt 14 878 personer, arbetar i privata företag.  Tittar man bara på kommun, landsting stat samt dess bolag stannar siffran på 3 089 upphandlare och inköpare. Jämfört med föregående år har antalet ökat med 36 personer eller lite drygt en procent, om man får tro Statistiska centralbyrån.

I tabellen nedan visas antalet upphandlare och inköpare i olika delar av offentlig sektor. Antalet har ökat i kommunerna och statlig förvaltning, men minskat de offentligt ägda bolagen.

2016 2015 2014
Statlig förvaltning 889 845 850
Statligt ägda företag och organisationer 377 426 472
Statliga affärsverk 20 18 14
Kommuner 888 836 773
Landsting och regioner 647 649 622
Kommunalt ägda och landstingsägda företag 266 274 230
Övriga offentliga institutioner 2 5 2
Summa 3 089 3  053 2 963

Statistiska centralbyrån gör varje år en kartläggning av vilka yrken som människor arbetar med i Sverige. Sedan 2014 ingår även upphandlare och inköpare bland de yrkesgrupper som kartläggs.

Statistiken ger ingen exakt bild av antalet upphandlare som följer upphandlingslagarna LOU, LUF eller LUFS. Det finns även privata företag som måste följa upphandlingslagarna, till exempel energibolag. Det finns gott om upphandlingskonsulter i privata företag som arbetar på uppdrag av offentlig sektor. Å andra sidan finns det även statliga bolag som inte anser sig behöva följa LOU.

Här finns mer information om SCB:s yrkesregister.

Läs mer: KarriärStatistik

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Så många upphandlare finns det”

  1. Per-Arne Sundbom skriver:
    2018-05-29 kl. 11:03

    Den siffra som kanske sticker ut mest är antalet upphandlare i den kommunala sektorn jämfört med staten. Här kan man ha i åtanke den förstnämnda sektorns helt dominerande ställning på upphandlingsområdet utifrån antalet upphandlande myndigheter och enheter och värdemässiga andel av det totala upphandlingsvärdet i Sverige. En del kan möjligen förklaras med det stora inslaget ramavtal i kommunal sektor trots att även dessa avtal förutsätter hög upphandlings- och avtalskompetens såväl vid upphandlingen som vid senare avrop. Slutsatsen måste bli att Konkurrensverket även fortsättningsvis blir fullt sysselsatta med att beivra bl.a. otillåtna direktupphandlingar.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt