Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så följs avtalskrav i it-avtal upp

ExpertkommentarLagförslaget, enkelt uttryckt "bör-krav blir ska-krav", innebär att en myndighet ska beakta klimatet och mycket mer vid upphandlingar. Förslaget tar upp viktiga frågor om uppföljning av avtalskrav, skriver Inköpsrådets expert Peter Nordbeck.

| 2022-06-02
Peter Nordbeck, advokat, Advokatfirman Delphi.

Tidigare i våras talade Martin Bogg och jag på Upphandling24s konferens Gröna it-inköp. Rubriken på vår presentation var ”När bör-krav blir ska” och presentationen handlade om lagförslaget som innebär att en upphandlande myndighet ska beakta klimatet, samt miljön, människors hälsa, djuromsorg samt sociala och arbetsrättsliga aspekter när det är relevant med hänsyn till upphandlingens syfte (Ds 2021:31).

Reformen har skjutits framåt i tiden, men aktualiserar likväl viktiga frågor om uppföljning av avtalskrav som även har generell betydelse.

I denna expertkommentar tänkte jag beröra just frågor om uppföljning av avtalskrav i it-avtal med avstamp i lagförslaget.

Tydliga krav
En första utgångspunkt för att uppföljning av avtalade krav ska kunna ske är att kraven är tydliga i avtalet. Vaga, oprecisa krav eller krav som har formulerats på ett otydligt sätt i avtalet är svåra att följa upp.

Ett exempel på krav som skulle kunna ställas i enlighet med lagförslaget är att elen i serverhallen ska komma från förnybara energikällor. Detta krav är möjligt att verifiera.

En annan sak är att det inte är självklart att de påföljder som ofta används i avtal, som till exempel skadestånd, enkelt kan tillämpas om kravet inte uppfylls. Mera om detta nedan.

Olika mekanismer för uppföljning
Det finns olika sätt att följa upp it-avtal på. Ofta förekommer en kombination av mekanismerna nedan.

Samverkansorganisation och rapportering
Jag har i en tidigare expertkommentar betonat hur viktigt det är att avtalet innehåller en samverkansorganisation för att det ska vara möjligt att följa upp avtalet.

Typiskt sett brukar samverkan ske på olika nivåer. Dessa nivåer är normalt: operativ nivå, taktisk nivå och strategisk nivå. Uppföljning av avtalade krav sker ofta på taktisk nivå. Möten hålls med den frekvens som är lämplig.

En effektiv avtalsuppföljning förutsätter vidare att avtalade rapporter tas fram i god tid före mötet. Det är normalt leverantören som ansvarar för att ta fram rapporterna. Tillämpat på lagförslaget, kan man tänka sig att leverantören med jämna mellanrum ska ta fram en rapport som verifierar att avtalade krav uppfylls, till exempel att elen som används i serverhallen kommer från förnybara energikällor.

Revision
Ett annat sätt för den upphandlande myndigheten att följa upp avtalet är att avtala om rätt till revision av leverantören. En revisionsrätt kan bland annat innebära en rätt för myndigheten eller en tredje part som anlitats av myndigheten att granska dokument och att få tillträde till leverantörens lokaler. Revision är vanligt förekommande i it-avtal och ger upphov till flera frågor som måste lösas i avtalet. Exempel på frågeställningar är:

  • Hur information som tillhör leverantörens övriga kunder skyddas.
  • Antalet revisioner som får genomföras. Typiskt sett är det olämpligt att begränsa antalet revisioner till en gång per år, eftersom det inte kan uteslutas att det kan uppkomma behov av att genomföra revision oftare.
  • Vad ska revisionen omfatta?
  • Hur ska kostnaden för parternas arbete med revisionen fördelas?
  • Vad gäller om revisionen utvisar brister i leverantörens uppfyllnad av avtalet?

Påföljder vid brott mot kraven
För en effektiv avtalsuppföljning krävs det även att avtalet innehåller lämpliga påföljder om de avtalade kraven inte uppfylls. Typiska påföljder i it-avtal är servicenivåviten, skadestånd och upphörande av avtalet i förtid på grund av väsentligt avtalsbrott. Även andra påföljder kan förekomma.

Servicenivåviten
Servicenivåviten är en effektiv påföljd om avtalet föreskriver servicenivåer som är mätbara. Ett vanligt exempel i it-avtal är tillgänglighet för en viss tjänst,till exempel en it-driftstjänst.

Ett krav enligt exemplet ovan – elen i serverhallen ska komma från förnybara energikällor – är mätbart och skulle kunna utgöra en servicenivå eller en KPI som ger upphov till servicenivåvite vid bristande uppfyllelse av kravet. Vitet bör ligga på en tillräckligt hög nivå för att det ska kunna fungera som ett påtryckningsmedel.

Den upphandlande myndigheten behöver inte visa på den skada som man lider på grund av att kravet inte uppfylls, vitet utgår ändå.

Skadestånd
Till skillnad från vad som gäller för vite, är en förutsättning för skadestånd att den upphandlande myndigheten kan visa att man lidit skada på grund av avtalsbrottet och storleken på skadan.

I exemplet med kravet på att elen i serverhallen ska komma från förnybara energikällor kan det vara svårt. Vilken skada kan den upphandlande myndigheten anses lida på grund av att leverantören producerar tjänsten på ett annat sätt än vad som avtalats, om tjänsten i övrigt levereras enligt avtalade krav?

Den upphandlande myndigheten skulle eventuellt kunna anses lida en renomméskada om kravet inte uppfylls. Men renomméskador är typiskt sett indirekta skador som inte ersätts i avtalet. För att skadan ska vara ersättningsbar bör den som huvudregel vara direkt.

Det kan alltså vara svårt för den upphandlande myndigheten att hitta en grund för skadestånd beträffande de skador som kan uppstå på grund av att leverantören inte uppfyller krav som följer på lagförslaget att beakta vissa samhällsintressen vid offentlig upphandling. Det är därför lämpligt att använda sig av andra styrmedel i avtalet.

Uppsägning av avtalet i förtid
En förutsättning för att ett avtalsbrott ska ge den andra parten rätt att säga upp avtalet i förtid är normalt att avtalsbrottet är väsentligt.

För att den upphandlande myndigheten ska ha rätt att säga upp avtalet i förtid om kravet på att elen i serverhallen ska komma från förnybara energikällor inte uppfylls, bör detta framgå uttryckligen i avtalet.

Att enbart förlita sig på en allmän bestämmelse om rätt att säga upp avtalet vid väsentligt avtalsbrott är enligt min bedömning inte tillräckligt. Anledningen är att det inte är klart att kravet är av sådan väsentlig betydelse för den upphandlande myndigheten att ett brott mot kravet ska anses vara ett väsentligt avtalsbrott.

Avslutande ord
Jag har använt lagförslaget om att beakta vissa samhällsintressen vid offentlig upphandling för att illustrera ett antal principer för uppföljning av avtal.

Redogörelsen har visat på vikten av att uppställda krav är tydliga och verifierbara, att det finns mekanismer för uppföljning i avtalet samt att påföljderna vid avtalsbrott är noga genomtänkta och lämpliga och användbara i praktiken.

Dessa principer kan tillämpas generellt för alla typer av krav i avtalet. En omsorgsfull hantering av frågorna om uppföljning i avtalet är grundläggande för att säkerställa en effektiv avtalstillämpning.

Peter Nordbeck
Advokat, Advokatfirman Delphi  

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Peter Nordbeck

Peter Nordbeck har över tjugo års erfarenhet av att arbeta med it-rättsliga frågor. Han fokuserar på outsourcing, molntjänstavtal och dataskydd och biträder klienter både inom privat och offentlig sektor. Vanliga ärenden är upprättande av avtal vid upphandlingar och risk- och sårbarhetsanalyser när myndigheter och andra enheter inom offentlig sektor tänker anlita molntjänstleverantörer. Han föreläser regelbundet om it-avtal, molntjänster och dataskydd.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026