Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Referenser – en opraktisk företeelse?

ReferenserDEL 1. Upphandlande myndigheter kräver ofta att anbudsgivare ska uppge referenser från tidigare uppdrag. Men referenstagning riskerar att skapa både praktiska och juridiska problem. Detta är den första artikeln av två som belyser detta. Hannes Härfast, affärsrådgivare vid Adda Affärsconcept, behandlar i sin artikel framför allt praktiska frågor.

| 2021-06-29
Hannes Härfast, affärsrådgivare, Adda Affärsconcept.

Referensers syfte
Syftet med att använda referenser är att skapa trygghet för den upphandlande myndigheten eller enheten (i fortsättningen kallad beställaren). Beställaren vill helt enkelt inte köpa grisen i säcken, utan i större utsträckning veta vad den får: Om något dög åt referenserna, duger det också åt oss.

Referenser får användas för att kvalificera leverantörer. I begränsad omfattning får referenser också användas i utvärderingen, det vill säga för att bedöma vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för beställaren. (Det tar Jon Kihlman upp i sin artikel Referenser, kvalificering, utvärdering.)

Nyttan av referenser
En beställare ska utforma sina upphandlingar så att de uppfyller de egna behoven. Referenser avser med nödvändighet i stället någon annans behov. Inför ett beslut om att använda referenser i en upphandling måste därför beställaren fråga sig om dess behov är identiska med eventuella referensers motsvarande behov.

Om så inte är fallet, riskerar referenserna att skapa desinformation eller åtminstone medföra att resursåtgången varit förgäves, och därigenom göra mer skada än nytta.

Men när behoven är identiska – eller åtminstone så gott som identiska – vad tillför referenserna då? Vad får beställaren egentligen information om? Och svarar nyttan av den informationen mot det arbete och den tid som administrationen av referenserna tar i anspråk?

Vilka är problemen?
Jag ser två primära problem med referenstagning i upphandlingar. Det första är resursåtgången, det andra är att syftet sällan uppnås. I resonemangen nedan är utgångspunkten enstegsförfaranden där förhandling inte används.

Resursåtgången
Mycket och mångas resurser går åt till referensmomentet. Upphandlaren behöver ägna relativt stor möda åt att utforma referenstagningen för att uppfylla de legala kraven och se till att referenstagningen skapar faktisk trygghet. En del tid kan behöva ägnas till att besvara frågor och svar avseende referensmomentet under annonseringstiden.

Därefter blir det till att genomföra referenstagningen och erforderliga kontroller. Dessa kontroller tar tid för både upphandlaren och referenterna som kontaktas i syfte att verifiera uppgifterna. Att ”jaga” referenter är något upphandlare ofta ägnar sig åt och är inte sällan en anledning till att en tidplan behöver justeras.

Inte att förglömma behöver anbudsgivarna ägna tid att välja ut referensuppdrag som uppfyller kvalificeringskraven, kontakta sina tidigare uppdragsgivare för att säkerställa att de ställer upp som referenter och nogsamt granska att inga felaktigheter avseende referensuppdraget smugit sig in i anbudet.

Minst tre aktörers tid ägnas åt en administrativ övning för att ge beställaren trygghet som sällan är äkta. För att resursåtgången ska vara mödan värd och proportionerlig, krävs det att syftet med referenstagningen uppnås.

Syftet uppnås sällan
Upphandlingar ska utformas och anpassas till beställarens egna behov. När beställaren väljer att använda referenstagning hamnar en del av bedömningen i upphandlingen åtminstone indirekt hos någon annan, vilket sällan är lämpligt.

Om utgångspunkten är att upphandlingar ska utformas efter de egna behoven och att syftet med referenstagning är att skapa en tillräcklig trygghet för att ens kunna utvärdera anbudet, innebär det att referenstagningen måste ske utifrån referensuppdrag som är närmast identiska med den aktuella upphandlingen.

Att under de premisserna hitta affärsmässighet, särskilt när det gäller att tillvarata konkurrensen och öka små och medelstora företags deltagande i offentliga upphandlingar, är svårt och mödosamt.

När en upphandling har utformats utifrån de egna behoven är frågan om det egentligen kan finns jämförliga (referens)uppdrag. Om de efterfrågade uppgifterna är för generiska får beställaren ingen trygghet. Om de efterfrågade uppgifterna är för specifika riskerar beställaren att sålla bort för många anbudsgivare för tidigt i processen, och begränsar därmed den reella konkurrensen i upphandlingen.

Det gäller med andra ord för beställaren att på ett ingående sätt förstå och formulera sitt behov, vilket är kärnan i upphandlingar, men jag ställer mig frågande till om det är i kvalificeringsmomentet som beställaren ska använda sina resurser.

Visserligen kan informationsinhämtningen avse mer generaliserbara förmågor, såsom serviceförmåga, förmåga att ta till sig information och leveransförmåga utifrån fastställda mål. Om informationsinhämtningen avser mer generella förmågor blir balansgången mellan generiskt och specifikt enklare, samtidigt som hantverket att definiera dessa förmågor blir svårare.

När referenstagningen avser generaliserbara förmågor blir gränsdragningen mellan kraven på leverantören å ena sidan och kraven på upphandlingsföremålet och avtalsvillkoren å andra sidan än svårare, eftersom exemplifieringen ovan visar på förmågor som ofta är personberoende.

Det går såklart, med skicklighet och tur, att hamna exakt rätt. Men att behöva ha tur för att uppnå ett syfte är att spela ett för högt spel. Alldeles oavsett blir det mycket skrik för lite ull.

Sammanfattning
Att skaffa sig trygghet är bra. Att använda referenser för att skaffa sig den tryggheten kan på goda grunder ifrågasättas. När referensverktyget skärskådas visar sig verktyget vara mer trubbigt än vid första anblick. När resursåtgången för referensmomentet är tämligen hög och syftet sällan uppnås gör beställaren klokt i att tänka ett extra varv om referenstagning över huvud taget ska inkluderas i upphandlingen.

Det finns all anledning att söka andra kreativa lösningar för att ge beställaren tillräcklig och faktisk trygghet utan att begränsa konkurrensen eller onödig resursanvändning.

Sådana kreativa lösningar tror jag främst kan hittas inom ramen för kraven på upphandlingsföremålet eller genom en ändamålsenlig utformning av avtalsvillkoren, och i viss mån genom att tänka nytt i kvalificeringen. För jag är övertygad att samtliga beställare i valet mellan skrik och ull, väljer det sistnämnda.

Hannes Härfast
Affärsrådgivare, Adda Affärsconcept

Läs mer: Referenser

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Referenser – en opraktisk företeelse?"

  1. Lars Lagerström skriver:
    2021-06-29 kl. 09:21

    Bra inspel! Ett större problem som har börjat bli allt vanligare är att upphandlarna inte kräver att anbudslämnare ska bifoga ritningar, tekniska beskrivningar eller andra redovisande handlingar i anbuden utan endast kryssa i att man uppfyller kraven. Det är om något att köpa grisen i säcken. Valet motiveras med att ” då det inte finns något att granska så undviker bi överprövningar” . Detta agerande står i strid mot avsikten med transparens i LOU och är enbart till för att bättra på upphandlarnas överprövningsstatistik. Oftast sker ingen kontroll och upphandlaren rusar vidare på nästa upphandling och kollegorna som skall förvalta kontraktet får ärva bristerna. I slutändan är det brukarna som blir lidande av detta agerande och underlåtenhet att granska anbuden.

    Svara
  2. Monica skriver:
    2021-06-29 kl. 10:45

    Bra artikel.

    Som upphandlare vet man att referenser alltid ställer till det på ett eller annat sätt alternativt inte ger någonting. Men beställare envisas med att alltid vilja ha referenser.

    Svara
    1. Silvio skriver:
      2021-06-29 kl. 12:22

      Bra artikel, ja g ser fram emot att att läsa del 2 för att ta reda på hur jag ska göra för att hitta en bra en leverantör.

  3. Stefan K skriver:
    2021-06-30 kl. 15:36

    Egentligen inte på något sätt märkligare än att ta referenser som vid en rekrytering. Men förstås ska det ske på ett korrekt sätt och det är viktigt att en ev. värdering ska ske av Beställaren och inte av någon annan part.

    Svara
  4. Jon skriver:
    2021-07-01 kl. 10:05

    Intressant inlägg. Några idéer till fortsättning i en mer rättsteknisk inriktning: i) referenstagningar används ofta som tilldelningskriterium också med frågor som utvärderar anbudsgivaren och inte det som upphandlas, ii) referenstagningar kan misslyckas av olika skäl utan fel från anbudsgivarens sida men med allvarliga konsekvenser för anbudsgivaren, iii) referenstagningar ligger (i min uppfattning) helt utanför LOU – det är intressant att fundera under vilka premisser är de tillåtna (när andra typer av kompletteringar inte är tillåtna, kan UM ställa formkrav som kan antas försvåra referenstagningen (korta tidsfrister, stort antal referenser, …), osv.

    Personligen tycker jag att referenstagningar är ett viktigt verktyg inom tjänsteområden, men utan stöd i upphandlingslagar görs många fel. Referenstagningar bör ställa objektiva frågor som kan jämföras på ett objektivt sätt och kontrolleras (ej ”Hur nöjda var du med bolag X”, tillåtna former borde beskrivas i lagen och anbudsgivare borde få den typen av återkoppling från UM som behövs för att säkerställa att referenstagning genomförs framgångsrikt.

    Svara
  5. Mats skriver:
    2021-07-05 kl. 10:14

    Att tidsåtgången för referenstagning skulle vara argument för att det är dåligt att använda sig av referenser tycker jag är direkt felaktigt då ett av de största problemen inom offentlig upphandling är oseriösa anbudsgivare som utan tvekan klickar i ”ja”-rutorna. Mha referenstagning så skapar man den verklighetsförankring som behövs för att få kvalité i leveransen. Referenstagning behöver inte alls ta mycket tid om man bara gör det på ett bra sätt, exempelvis kan man låta anbudsgivaren skicka in underskrivna referensblanketter, dvs med en bra instruktion och tydliga regler kan arbetet hållas till en rimlig nivå för inköparna. Och är det minskad tidsåtgång som eftersträvas så är det första rådet att sluta upphandla så mycket från grunden lokalt när det finns så många färdiga ramavtal (ex Adda och Kammarkollegiet) som man kan använda. Där pratar vi nog mer om protektionism och vänskapskorruption att så många upphandlande myndigheter likväl lägger hundratals timmar på egna avtal (men det är såklart en annan diskussion).

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud