Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Principernas väg in i svensk rätt

Förhållandet mellan de grundläggande principerna och nationell rätt analyseras av Nathalie Miskin och Frida Svensson, Hannes Snellman Advokatbyrå. De utgår från praxis från HFD och EU-domstolen.

| 2020-03-10

Hösten 2018 meddelade Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, ett uppmärksammat avgörande som numera vanligtvis benämns Tekniska verken-domen (HFD 2018 ref. 60).

Frågan som domstolen tog ställning till var vilka regler som är tillämpliga vid direktupphandling och vilken betydelse de allmänna principerna har vid överprövning av en direktupphandling.

HFD konstaterade att det inte finns några särskilda förfaranderegler vid direktupphandling men var tydlig med att de allmänna principerna för upphandling är tillämpliga även vid direktupphandling. Domstolen menade att ”en konsekvens av att principerna enligt svensk lag har getts generell tillämplighet är att EU-domstolens uttolkning av principerna får genomslag även vid upphandlingar som ligger under tröskelvärdena och saknar gränsöverskridande intresse”.

Med detta måste förstås att situationen hade sett annorlunda ut om principerna inte hade inkorporerats i svensk lagstiftning. Men vad hade gällt då?

De upphandlingsrättsliga principerna har sin grund i unionsrätten och har utvecklats genom EU-domstolens praxis. Principerna inkorporerades i svensk lagstiftning vid införandet av 2004 års upphandlingsdirektiv. Innan dess hade den svenska lagen stadgat att upphandlingar ska genomföras affärsmässigt och utan ovidkommande hänsyn.

Det går av förarbetena att utläsa att syftet med att föra in principerna var att så långt möjligt utforma lagarna i överensstämmelse med direktiven (prop. 2006/07:128, s. 154). Regeringen framhöll att ”lagstiftningen generellt sett skall vara utformad så att tillämparna normalt bara skall behöva gå till det inhemska regelverket för att kunna ta reda på vad som gäller”.

I propositionen till 2007 års upphandlingslagar uppmärksammade regeringen att man tidigare avvisat önskemål om att föra in de grundläggande principerna i den svenska lagstiftningen eftersom bestämmelserna i EG-fördraget och sekundärrätten, efter Sveriges anslutning till EU,  gällde som svensk rätt med den effekt de hade enligt EG-rätten.

Det var därför främmande att (uttryckligen) ange att de skulle gälla vid tillämpning av upphandlingslagarna. Detta bör ses i ljuset av att principerna inte framgick av de äldre direktiven.

I Tekniska-verken domen tillade justitieråd Eskil Nord för egen del att placeringen av principerna i upphandlingslagarna 2007 gjorde dem tillämpliga för all upphandling. Det innebär att EU-domstolens tolkning av principerna också gäller utanför det direktivstyrda området (alltså även för direktupphandlingar).

Nord framhöll att även om syftet inte varit att ändra rättsläget när principerna infördes, var det faktiskt det som skedde. Det gjorde nämligen att EU-rätten, med tillhörande praxis, även blev tillämplig i situationer som egentligen inte omfattas av EU-rätten.

I oktober 2019 meddelade EU-domstolen en intressant dom i mål C-285/18, Irgita. En av frågorna som den nationella domstolen sökte klarhet i var om en intern transaktion som undantas från direktivens tillämpningsområde på grund av Teckal-undantaget per automatik är förenlig med unionsrätten.

EU-domstolen konstaterade att bestämmelsen endast avser direktivets tillämpningsområde och inte fastställer hur en intern kontraktstilldelning ska gå till. Domstolen framhöll att den omständigheten att en intern transaktion inte omfattas av direktivets tillämpningsområde inte befriar den upphandlande myndigheten från att ta hänsyn till de grundläggande principerna. Detta innebär att även om en intern transaktion inte omfattas av direktivet, är den inte per se förenlig med unionsrätten. 

Endast det faktum att en upphandling inte omfattas av upphandlingsdirektiven, innebär alltså inte att den inte omfattas av EU-rätten i övrigt. Som bekant krävs dock ett gränsöverskridande intresse för att EU-rätten ska vara tillämplig.

I Irgita-fallet fanns det möjligen ett gränsöverskridande intresse eftersom det var fråga om en intern transaktion, inte ett undantag på grund av upphandlingens låga värde. I Tekniska verken-domen är det däremot inte lika självklart att det fanns ett sådant intresse. Även om det inte kan uteslutas, får det anses vara mindre sannolikt att en direktupphandling på grund av lågt värde har ett gränsöverskridande intresse eftersom avsaknad av sådant intresse är det grundläggande skälet till att upphandlingar under vissa värden undantagits från direktivens omfattning.

Mot den bakgrunden bör man kunna dra slutsatsen att, om de upphandlingsrättsliga principerna inte hade införts i svensk lagstiftning och Tekniska verkens direktupphandling inte hade ansetts ha ett gränsöverskridande intresse, domstolen inte hade kunnat pröva om upphandlingen var förenlig med de allmänna principerna. Även om upphandlingen hade ett gränsöverskridande intresse hade den då enbart kunnat prövas som ett fördragsbrott.

Var det då verkligen lämpligt att principerna införlivades i svensk lagstiftning? Vi tror inte att det alltid behöver vara negativt att principerna är generellt tillämpliga eftersom affärsmässighet och sund konkurrens bör eftersträvas vid varje anskaffning.

Trots att det framgår av Tekniska verken-domen att principerna kan få mindre betydelse om det rör sig om en direktupphandling av till exempel lågt värde eller mindre storlek, kan risken att en myndighet ställs inför en överprövning där stora delar av EU-rätten aktualiseras, framstå som problematisk. Detta trots att anskaffningen som utgångspunkt är undantagen EU-rätten.

Juristpanelen

Läs mer: Juridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt