Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Principernas väg in i svensk rätt

Förhållandet mellan de grundläggande principerna och nationell rätt analyseras av Nathalie Miskin och Frida Svensson, Hannes Snellman Advokatbyrå. De utgår från praxis från HFD och EU-domstolen.

| 2020-03-10

Hösten 2018 meddelade Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, ett uppmärksammat avgörande som numera vanligtvis benämns Tekniska verken-domen (HFD 2018 ref. 60).

Frågan som domstolen tog ställning till var vilka regler som är tillämpliga vid direktupphandling och vilken betydelse de allmänna principerna har vid överprövning av en direktupphandling.

HFD konstaterade att det inte finns några särskilda förfaranderegler vid direktupphandling men var tydlig med att de allmänna principerna för upphandling är tillämpliga även vid direktupphandling. Domstolen menade att ”en konsekvens av att principerna enligt svensk lag har getts generell tillämplighet är att EU-domstolens uttolkning av principerna får genomslag även vid upphandlingar som ligger under tröskelvärdena och saknar gränsöverskridande intresse”.

Med detta måste förstås att situationen hade sett annorlunda ut om principerna inte hade inkorporerats i svensk lagstiftning. Men vad hade gällt då?

De upphandlingsrättsliga principerna har sin grund i unionsrätten och har utvecklats genom EU-domstolens praxis. Principerna inkorporerades i svensk lagstiftning vid införandet av 2004 års upphandlingsdirektiv. Innan dess hade den svenska lagen stadgat att upphandlingar ska genomföras affärsmässigt och utan ovidkommande hänsyn.

Det går av förarbetena att utläsa att syftet med att föra in principerna var att så långt möjligt utforma lagarna i överensstämmelse med direktiven (prop. 2006/07:128, s. 154). Regeringen framhöll att ”lagstiftningen generellt sett skall vara utformad så att tillämparna normalt bara skall behöva gå till det inhemska regelverket för att kunna ta reda på vad som gäller”.

I propositionen till 2007 års upphandlingslagar uppmärksammade regeringen att man tidigare avvisat önskemål om att föra in de grundläggande principerna i den svenska lagstiftningen eftersom bestämmelserna i EG-fördraget och sekundärrätten, efter Sveriges anslutning till EU,  gällde som svensk rätt med den effekt de hade enligt EG-rätten.

Det var därför främmande att (uttryckligen) ange att de skulle gälla vid tillämpning av upphandlingslagarna. Detta bör ses i ljuset av att principerna inte framgick av de äldre direktiven.

I Tekniska-verken domen tillade justitieråd Eskil Nord för egen del att placeringen av principerna i upphandlingslagarna 2007 gjorde dem tillämpliga för all upphandling. Det innebär att EU-domstolens tolkning av principerna också gäller utanför det direktivstyrda området (alltså även för direktupphandlingar).

Nord framhöll att även om syftet inte varit att ändra rättsläget när principerna infördes, var det faktiskt det som skedde. Det gjorde nämligen att EU-rätten, med tillhörande praxis, även blev tillämplig i situationer som egentligen inte omfattas av EU-rätten.

I oktober 2019 meddelade EU-domstolen en intressant dom i mål C-285/18, Irgita. En av frågorna som den nationella domstolen sökte klarhet i var om en intern transaktion som undantas från direktivens tillämpningsområde på grund av Teckal-undantaget per automatik är förenlig med unionsrätten.

EU-domstolen konstaterade att bestämmelsen endast avser direktivets tillämpningsområde och inte fastställer hur en intern kontraktstilldelning ska gå till. Domstolen framhöll att den omständigheten att en intern transaktion inte omfattas av direktivets tillämpningsområde inte befriar den upphandlande myndigheten från att ta hänsyn till de grundläggande principerna. Detta innebär att även om en intern transaktion inte omfattas av direktivet, är den inte per se förenlig med unionsrätten. 

Endast det faktum att en upphandling inte omfattas av upphandlingsdirektiven, innebär alltså inte att den inte omfattas av EU-rätten i övrigt. Som bekant krävs dock ett gränsöverskridande intresse för att EU-rätten ska vara tillämplig.

I Irgita-fallet fanns det möjligen ett gränsöverskridande intresse eftersom det var fråga om en intern transaktion, inte ett undantag på grund av upphandlingens låga värde. I Tekniska verken-domen är det däremot inte lika självklart att det fanns ett sådant intresse. Även om det inte kan uteslutas, får det anses vara mindre sannolikt att en direktupphandling på grund av lågt värde har ett gränsöverskridande intresse eftersom avsaknad av sådant intresse är det grundläggande skälet till att upphandlingar under vissa värden undantagits från direktivens omfattning.

Mot den bakgrunden bör man kunna dra slutsatsen att, om de upphandlingsrättsliga principerna inte hade införts i svensk lagstiftning och Tekniska verkens direktupphandling inte hade ansetts ha ett gränsöverskridande intresse, domstolen inte hade kunnat pröva om upphandlingen var förenlig med de allmänna principerna. Även om upphandlingen hade ett gränsöverskridande intresse hade den då enbart kunnat prövas som ett fördragsbrott.

Var det då verkligen lämpligt att principerna införlivades i svensk lagstiftning? Vi tror inte att det alltid behöver vara negativt att principerna är generellt tillämpliga eftersom affärsmässighet och sund konkurrens bör eftersträvas vid varje anskaffning.

Trots att det framgår av Tekniska verken-domen att principerna kan få mindre betydelse om det rör sig om en direktupphandling av till exempel lågt värde eller mindre storlek, kan risken att en myndighet ställs inför en överprövning där stora delar av EU-rätten aktualiseras, framstå som problematisk. Detta trots att anskaffningen som utgångspunkt är undantagen EU-rätten.

Juristpanelen

Läs mer: Juridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026