Stockholms läns landstings avtal om ambulansdirigering med SOS Alarm går ut den 31 oktober 2016. Tidigare öppna upphandlingar av denna tjänst har kantats av långdragna domstolsprocesser och nu föreslås en direktupphandling.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har utrett förutsättningarna för att sköta prioritering och dirigering av de prehospitala enheterna i egen regi. Fast av detta blir det inget.
I sitt förslag, som läggs fram i nämnden den 1 december, föreslår förvaltningen att ett nytt avtal ska tecknas med SOS Alarm. Enligt tjänsteutlåtandet handlar det om en direktupphandling från vad som beskrivs som ett närstående bolag.
Landstinget har funnit argument för att LOU inte är tillämplig för anskaffning av dessa tjänster från SOS Alarm. En brasklapp för att det rättsliga läget är oklart finns dock inskriven i utlåtandet.
Bedömningen är att in-house-undantagets kontroll- och verksamhetskriterier uppfylls, vilket innebär att en direktupphandling från ett närstående bolag kan göras. SOS Alarm ägs till lika delar av staten och Sveriges kommuner och landsting genom dotterbolaget SKL Företag.
Stockholms läns landsting anser sig också berättigat att göra en direktupphandling enligt 15 kap 3 § LOU. Detta eftersom SOS Alarm på grund av tekniska skäl och av ensamrätt är den enda leverantören som kan tillhandahålla de efterfrågade tjänsterna.
Förvaltningen framhåller att SOS Alarm har en väl uppbyggd struktur när det gäller modeller, kanaler och arbetsformer för samverkan med olika funktioner i samhället, till exempel polis och räddningstjänst.
Stockholms läns landsting har utan tvekan en tillåtande syn på direktupphandlingar som bland annat försvaras med patientomsorg. Konkurrensverket håller inte med i dessa bedömningar och driver inte färre än fem ärenden mot landstinget.
Planen är att ett förslag till avtal mellan Stockholms läns landsting och SOS Alarm ska vara klart i början av år 2016.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer