I september 2016 började Stockholms läns landsting att förbereda sig på att ta tillbaka distributionen av förbrukningshjälpmedel i egen regi. Tidigare har tjänsten varit utlagd på entreprenad och det just avslutade avtalet med Onemed blev mycket omskrivet.
Sedan den första juni ansvarar Stockholms läns sjukvårdsområde för hemleveranserna. Trots förberedelsetiden har övergången från den privata entreprenören till egen regi fungerat illa.
– Vi arbetar för högtryck och vi beklagar djupt att brukare fått fördröjda leveranser av förbrukningshjälpmedel, säger Anna-Lena Berggren, chefläkare vid Stockholms läns sjukvårdsområde.
Många patienter får inte sina leveranser av förbrukningshjälpmedel för användning i hemmet i tid. Kundtjänsten är överbelastad med långa svarstider. Nu prioriteras akuta leveranser prioriteras kring de förbrukningshjälpmedel som kan medföra risk för fara för patienten.
För att få igång verksamheten har personal inom sjukvårdsområdet, som normalt inte arbetar med distributionen, tagits till hjälp. Dessa arbetar bland annat med att bland annat säkerställa expressleveranser av hjälpmedel som till exempel anestesiprodukter, diabetesprodukter, tappningskatetrar, sondnäring och vissa övriga näringsprodukter.
Dessutom utlovas pengar tillbaka till dem som själva löser situationen. De patienter som under perioden juni till augusti på egen hand köper de hjälpmedel som behövs i öppna handeln kompenseras mot uppvisande av kvitto.
– Det har varit självklart för oss hela tiden att de patienter som haft utlägg för inköp av förbrukningshjälpmedel ska kompenseras, säger Anna-Lena Berggren.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer