Två rederier, SM Rederi och Limöbåten, har fört en bitvis bitter kamp om att få driva båttrafiken från Skeppsbron i Gävle till Engeltofta, Limön och Furuvik.
Upphandlingen har överklagats och avbrutits upprepade gånger. För att klara trafiken i fjol somras tvingades kommunen till en direktupphandling.
Nu har Inköp Gävleborg genomfört en ny upphandling på uppdrag av kommunen. Det fyråriga avtalet vanns av Limöbåten – alltså det rederi som tidigare skött trafiken. Antalet anbud var tre, men bara ett uppfyllde ställda krav:
– Kravet var att vid anbudstidens utgång ha ett fartyg och på det kravet faller två av anbuden, berättar Johan Almesjö, förbundsdirektör på Inköp Gävleborg som skött upphandlingen.
I årets upphandlingsförfarande skärptes också kraven på miljövänligare skärgårdstrafik. Detta för att nå målen i Gävle kommuns miljöstrategiska program.
– Vi hade som krav att entreprenören successivt skulle kunna gå mot en miljövänligare skärgårdstrafik, men det visar sig att Limöbåten når fyraårsmålet redan från start genom att använda fossilfritt bränsle (HVO), säger Johan Almesjö.
Kostnaden för skärgårdstrafiken är drygt 2,5 miljoner kronor per säsong. Kommunen kommer dessutom att bygga en stenpir som en vågbrytare i Furuvik för att skapa bättre förutsättningar för båttrafiken.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer