Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ökat motstånd mot vinsttak

Tjänsteföretag ”protesterar” mot vinsttak vid upphandling av vård och skola i remissvar till Välfärdsutredningen. Förslaget kliver fram som en politiskt mycket het potatis.

| 2017-02-09

Remissvaren på Ordning och reda i välfärden strömmar in. Sedan organisationer som Vårdföretagarna och Friskolornas Riksförbund uppmanat sina medlemsföretag att agera kan detta bli den statliga utredning som lockar flest svar någonsin.

Det är förslaget på vinsttak som upprör tjänsteföretagen. I SOU 2016:78 föreslår utredaren Ilmar Reepalu att nivån ska hamna på sju procent av investerat kapital plus statslåneränta för de företag som vill delta i offentliga upphandlingar av vård- och utbildningstjänster.

För regeringen håller utredningen på att utveckla sig till en politisk mardröm. Efter remissrundan ska förslaget den omformas till en proposition – som inte ser ut att få tillräckligt stöd i riksdagen.

Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt anser att föreslagen nivå är alltför generös, en åsikt som han verkar rätt ensam om. Även socialdemokratiska och miljöpartistiska kommun- och landstingspolitiker lutar åt att istället söka en kompromiss med alliansen.

– Konsekvenserna av utredningens förslag verkar inte ha utretts tillräckligt väl eller presenterats övertygande nog, säger Thomas Bengtsson, miljöpartistisk ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden inom Stockholms läns landsting.

Han menar att fortsättningen behöver vara bättre och bredare förankrad,

– Hotet om ett vinsttak kan hämma tillgängligheten, säger Anders Åkesson, regionråd i Region Skåne.

Anders Åkesson vill se en bred politisk uppgörelse. Det vill även TCO-ordföranden Eva Nordmark som är starkt kritisk till förslaget om vinsttak:

– Det gör inte välfärden bättre i sig, vare sig för brukare eller för de som arbetar inom välfärdstjänsterna.

Grönblå samverkan i Västra Götalandsregionen skriver i sitt utkast till remissvar att vinstbegränsningen riskerar att skapa en minskad tillgång till alternativa vårdgivare. Farhågor framförs över att taket dessutom ska drabba små företag hårdare än stora sjukvårdskoncerner.

Civilminister Ardalan Shekarabi har inte låst sig för någon viss handlingsväg. En möjlighet sägs kunna bli att söka stöd för reglering inom någon av de aktuella sektorerna, och då ligger skola sannolikt närmare till än sjukvård.

Finansdepartementet har den 24 februari som senaste dag för remissvar.

Läs mer: PolitikUtbildningVård & omsorg

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Ökat motstånd mot vinsttak”

  1. Dan Frödén skriver:
    2017-02-10 kl. 05:48

    Jenkadans förutses. Två steg fram: man skickar fram Ilmar med ett oacceptabelt förslag. Ett steg bak: svensk paradgren, en urvattnad kompromiss som i slutändan inskränker på fri företagsamhet.
    Nej, upphandla vård, omsorg, skola och övriga samhällsinsatser professionellt med strukturerad seriös uppföljning till en kostnad som egenregin ändå skulle ha.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget