Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ökat motstånd mot vinsttak

Tjänsteföretag ”protesterar” mot vinsttak vid upphandling av vård och skola i remissvar till Välfärdsutredningen. Förslaget kliver fram som en politiskt mycket het potatis.

| 2017-02-09

Remissvaren på Ordning och reda i välfärden strömmar in. Sedan organisationer som Vårdföretagarna och Friskolornas Riksförbund uppmanat sina medlemsföretag att agera kan detta bli den statliga utredning som lockar flest svar någonsin.

Det är förslaget på vinsttak som upprör tjänsteföretagen. I SOU 2016:78 föreslår utredaren Ilmar Reepalu att nivån ska hamna på sju procent av investerat kapital plus statslåneränta för de företag som vill delta i offentliga upphandlingar av vård- och utbildningstjänster.

För regeringen håller utredningen på att utveckla sig till en politisk mardröm. Efter remissrundan ska förslaget den omformas till en proposition – som inte ser ut att få tillräckligt stöd i riksdagen.

Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt anser att föreslagen nivå är alltför generös, en åsikt som han verkar rätt ensam om. Även socialdemokratiska och miljöpartistiska kommun- och landstingspolitiker lutar åt att istället söka en kompromiss med alliansen.

– Konsekvenserna av utredningens förslag verkar inte ha utretts tillräckligt väl eller presenterats övertygande nog, säger Thomas Bengtsson, miljöpartistisk ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden inom Stockholms läns landsting.

Han menar att fortsättningen behöver vara bättre och bredare förankrad,

– Hotet om ett vinsttak kan hämma tillgängligheten, säger Anders Åkesson, regionråd i Region Skåne.

Anders Åkesson vill se en bred politisk uppgörelse. Det vill även TCO-ordföranden Eva Nordmark som är starkt kritisk till förslaget om vinsttak:

– Det gör inte välfärden bättre i sig, vare sig för brukare eller för de som arbetar inom välfärdstjänsterna.

Grönblå samverkan i Västra Götalandsregionen skriver i sitt utkast till remissvar att vinstbegränsningen riskerar att skapa en minskad tillgång till alternativa vårdgivare. Farhågor framförs över att taket dessutom ska drabba små företag hårdare än stora sjukvårdskoncerner.

Civilminister Ardalan Shekarabi har inte låst sig för någon viss handlingsväg. En möjlighet sägs kunna bli att söka stöd för reglering inom någon av de aktuella sektorerna, och då ligger skola sannolikt närmare till än sjukvård.

Finansdepartementet har den 24 februari som senaste dag för remissvar.

Läs mer: PolitikUtbildningVård & omsorg

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Ökat motstånd mot vinsttak”

  1. Dan Frödén skriver:
    2017-02-10 kl. 05:48

    Jenkadans förutses. Två steg fram: man skickar fram Ilmar med ett oacceptabelt förslag. Ett steg bak: svensk paradgren, en urvattnad kompromiss som i slutändan inskränker på fri företagsamhet.
    Nej, upphandla vård, omsorg, skola och övriga samhällsinsatser professionellt med strukturerad seriös uppföljning till en kostnad som egenregin ändå skulle ha.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud