Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ökat motstånd mot vinsttak

Tjänsteföretag ”protesterar” mot vinsttak vid upphandling av vård och skola i remissvar till Välfärdsutredningen. Förslaget kliver fram som en politiskt mycket het potatis.

| 2017-02-09

Remissvaren på Ordning och reda i välfärden strömmar in. Sedan organisationer som Vårdföretagarna och Friskolornas Riksförbund uppmanat sina medlemsföretag att agera kan detta bli den statliga utredning som lockar flest svar någonsin.

Det är förslaget på vinsttak som upprör tjänsteföretagen. I SOU 2016:78 föreslår utredaren Ilmar Reepalu att nivån ska hamna på sju procent av investerat kapital plus statslåneränta för de företag som vill delta i offentliga upphandlingar av vård- och utbildningstjänster.

För regeringen håller utredningen på att utveckla sig till en politisk mardröm. Efter remissrundan ska förslaget den omformas till en proposition – som inte ser ut att få tillräckligt stöd i riksdagen.

Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt anser att föreslagen nivå är alltför generös, en åsikt som han verkar rätt ensam om. Även socialdemokratiska och miljöpartistiska kommun- och landstingspolitiker lutar åt att istället söka en kompromiss med alliansen.

– Konsekvenserna av utredningens förslag verkar inte ha utretts tillräckligt väl eller presenterats övertygande nog, säger Thomas Bengtsson, miljöpartistisk ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden inom Stockholms läns landsting.

Han menar att fortsättningen behöver vara bättre och bredare förankrad,

– Hotet om ett vinsttak kan hämma tillgängligheten, säger Anders Åkesson, regionråd i Region Skåne.

Anders Åkesson vill se en bred politisk uppgörelse. Det vill även TCO-ordföranden Eva Nordmark som är starkt kritisk till förslaget om vinsttak:

– Det gör inte välfärden bättre i sig, vare sig för brukare eller för de som arbetar inom välfärdstjänsterna.

Grönblå samverkan i Västra Götalandsregionen skriver i sitt utkast till remissvar att vinstbegränsningen riskerar att skapa en minskad tillgång till alternativa vårdgivare. Farhågor framförs över att taket dessutom ska drabba små företag hårdare än stora sjukvårdskoncerner.

Civilminister Ardalan Shekarabi har inte låst sig för någon viss handlingsväg. En möjlighet sägs kunna bli att söka stöd för reglering inom någon av de aktuella sektorerna, och då ligger skola sannolikt närmare till än sjukvård.

Finansdepartementet har den 24 februari som senaste dag för remissvar.

Läs mer: PolitikUtbildningVård & omsorg

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Ökat motstånd mot vinsttak”

  1. Dan Frödén skriver:
    2017-02-10 kl. 05:48

    Jenkadans förutses. Två steg fram: man skickar fram Ilmar med ett oacceptabelt förslag. Ett steg bak: svensk paradgren, en urvattnad kompromiss som i slutändan inskränker på fri företagsamhet.
    Nej, upphandla vård, omsorg, skola och övriga samhällsinsatser professionellt med strukturerad seriös uppföljning till en kostnad som egenregin ändå skulle ha.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025