Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Offentlig-privat samverkan åter i ropet

ExpertkommentarEfter att frågan varit i det närmaste död i Sverige under flera års tid har debatten kring offentlig-privat samverkan, OPS, åter vaknat till liv. Trafikverket har nyligen identifierat nio olika projekt som bedöms lämpliga att genomföra i form av OPS. I den här artikeln beskriver Kristian Pedersen på Advokatfirman Kahn Pedersen vad OPS är, för- och nackdelar och den senaste utvecklingen på området.

| 2025-10-06
Kristian Pedersen, advokat på Kahn Pedersen, reder ut vad OPS är och hur det kan användas.

Offentlig-privat samverkan, OPS, är ett samlingsnamn på en typ av samarbetsprojekt mellan offentliga och privata aktörer. Oftast rör OPS stora infrastrukturprojekt och avtalen är både omfattande och har lång avtalstid. OPS bygger i normalfallet på ett slags funktionsupphandling där den privata parten ska tillhandahålla någon form av infrastruktur, exempelvis en bro, tunnel, väg eller järnväg – men inkluderar även finansiering. Ett av huvudsyftena med OPS brukar vara att överföra hela eller delar av ansvaret för finansieringen av och därmed även risken för projektet på den privata aktören. Ofta ingår därför någon form av koncession i ett OPS-projekt.

OPS i Sverige hittills

De mest kända exemplen på OPS-projekt som genomförts i Sverige är Arlandabanan och Nya Karolinska sjukhuset i Solna. I övrigt har intresset för OPS hittills varit lågt i Sverige och frågan har nästan inte alls debatterats på senare år. Däremot har OPS använts i mycket större utsträckning i andra länder, bland annat i Storbritannien, Nederländerna och Kanada.

Att frågan vaknat till liv igen beror på den stora underhållsskuld som finns i den svenska transportinfrastrukturen med stora framtida investeringsbehov i väg- och järnvägsnäten, att kostnaderna i befintliga projekt ökar och att reformutrymmet i statsbudgeten är begränsat. Det är också bakgrunden till att regeringen gett både Trafikverket och före detta riksrevisorn Claes Norgren i uppdrag att utreda om privata aktörer kan påskynda viktiga infrastrukturprojekt genom att bidra med kapital, innovation och effektivitet.

Förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026-2037

Den 30 september presenterade Trafikverket sitt förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen de kommande tio åren. Inom ramen för arbetet med planen har Trafikverket, på uppdrag av regeringen, identifierat totalt nio projekt, varav fyra vägobjekt och fem järnvägsobjekt, som bedömts lämpliga att genomföra som OPS. Projekten har valts ut för att de bedömts vara tydligt avgränsade och väldefinierade, har ett riktvärde på cirka tre miljarder kronor till 13 miljarder kronor, kan ha flera intressenter och därmed möjlighet till ett flertal anbud samt att de kan vara möjliga att följa upp.

Claes Norgrens utredning

Parallellt med Trafikverkets planarbete har regeringen utsett Claes Norgren till särskild utredare med uppdraget att analysera hur nya former för organisering och finansiering av statliga infrastrukturprojekt kan bidra till att stärka genomförandekapaciteten och minska sårbarheten i dagens modeller. Utredningen ska bland annat analysera de juridiska förutsättningarna för vilka delar av infrastrukturprojekt som kan genomföras i bolagsform, analysera organisation, ersättningsmodell och lämpliga objekt för OPS, analysera genomförande av investeringsobjekt i bolagsform, och lämna förslag om uppföljning och utvärdering. Uppdraget ska redovisas till regeringen senast den 15 december 2025.

För- och nackdelar med OPS

Eftersom den privata parten står för finansieringen i projektets inledande faser kan OPS bidra till att kapital tillskjuts snabbare till angelägna infrastrukturprojekt än om kostnaderna skulle betalas med offentliga medel.

Att den privata parten i ett OPS-projekt oftast inte får betalt förrän infrastrukturen är byggd och i full drift bidrar också, enligt internationella undersökningar, till att projekt oftare färdigställs i tid än i traditionella byggentreprenader.

När en privat aktör ansvarar för både byggnation, drift och underhåll under lång tid, skapas också incitament att minimera de totala livscykelkostnaderna snarare än enbart byggkostnaden. Den privata parten får incitament att säkerställa hög kvalitet både vid projektering och byggande, och genom kontinuerligt underhåll. Detta till skillnad från en traditionell byggentreprenad där entreprenörens ansvar upphör vid garantitidens utgång. Dessutom är ersättningen ofta kopplad till infrastrukturens tillgänglighet, alltså i vilken utsträckning anläggningen är tillgänglig för beställaren eller för allmänheten. Det skapar också starka incitament för den privata parten att fokusera på kvaliteten i infrastrukturen.

Bland nackdelarna med OPS brukar nämnas att den relativt komplicerade strukturen kan medföra högre transaktionskostnader, exempelvis i form av kostnader för ekonomiska, juridiska och tekniska konsulter, än traditionella upphandlingskontrakt. Komplexiteten kan också minska transparens och insyn för allmänheten och politiska beslutsfattare.

En annan nackdel som brukar nämnas är att en privat part behöver få avkastning på sina investeringar, vilket långsiktigt kan leda till högre finansieringskostnader än om projektet betalats enbart med offentliga medel. Dessutom kan offentliga aktörer ofta låna upp pengar billigare än privata parter.

Slutligen brukar de långa avtalstider som används för OPS-projekt anses innebära en risk för att parterna låser fast sig i lösningar som blir föråldrade i takt med ny teknik och förändrade samhällsbehov.

Framtiden för OPS i Sverige

OPS kommer knappast att ersätta mer traditionella modeller för upphandling av infrastrukturprojekt. Det ser inte heller ut att vara regeringens eller Trafikverkets avsikt. Däremot är det tydligt att det nu finns ett starkt intresse av att pröva OPS-modellen i särskilt utvalda projekt där förutsättningarna bedöms vara de rätta. Hur många projekt och hur snabbt denna utveckling går beror sannolikt bland annat på resultatet av Claes Norgrens utredning.

OPS är med all sannolikhet ingen universallösning på underhållsskulden i den svenska transportinfrastrukturen, men rätt använt kan OPS kanske bli ett värdefullt komplement. För att lyckas krävs det väl genomtänkta upphandlingar, tydliga avtal, realistisk riskfördelning, hög transparens och systematisk uppföljning. Precis som i alla inköpsprojekt, med andra ord, men i betydligt större skala när det gäller OPS.

TEXT: Kristian Pedersen, advokat och partner, Advokatfirman Kahn Pedersen

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026