Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nyanserat om ansvaret att påtala fel

RättsfallsanalysKammarrätten i Göteborg konstaterade i ett nytt avgörande att leverantören inte behövde påtala en brist i en upphandling eftersom det inte var fråga om någon otydlighet i upphandlingsunderlaget. Annika Blomqvist och Alexander Widén, Advokatfirman Cederquist, kommenterar domen.

| 2024-06-24
Annika Blomqvist och Alexander Widén, Advokatfirman Cederquist.

Vid en upphandling av ramavtal använde Region Halland ”närhet till beställaren” som ett utvärderingskriterium. Kriteriet innebar att anbudsgivare tilldelades poäng om offererade uppdragsgivare hade maximalt fem mils körväg till vissa verksamhetsställen.

Landskapsgruppen antogs inte till ramavtalet och ansökte om överprövning av upphandlingen. Landskapsgruppen anförde bland annat att utvärderingskriteriet var oproportionerligt och att det inte var nödvändigt att utvärdera det geografiska avståndet till beställaren för att uppnå en bra leverans.

Regionen ansåg att kriteriet var proportionerligt men att Landskapsgruppen i vart fall inte hade lidit skada av kriteriet eftersom Landskapsgruppen inte under anbudstiden hade uppmärksammat regionen på att kriteriet var oproportionerligt.

Enligt regionen följde det av Högsta förvaltningsdomstolens avgörande HFD 2022 ref. 4 I och II att en anbudsgivare inte kan anses lida skada av en brist som anbudsgivaren inte har påtalat under anbudstiden.

Domstolarnas bedömning
Förvaltningsrätten ansåg att utvärderingskriteriet var oproportionerligt och att det inte hade funnits någon skyldighet för Landskapsgruppen att påtala bristen under anbudstiden. Detta eftersom en annan leverantör hade påtalat att kriteriet var oproportionerligt och regionen då hade klargjort att kriteriet ansågs vara tillåtet.

Förvaltningsrätten beslutade att upphandlingen skulle göras om, varpå regionen överklagade domen till Kammarrätten i Göteborg.

Vid sin prövning utgick kammarrätten från att regionen hade anfört att syftet med utvärderingskriteriet var att skapa förutsättningar för en flexibel och dynamisk relation till anlitade uppdragsledare. En uppdragsledare som fanns i verksamhetsställenas geografiska närhet kunde enligt regionen antas vara mer benägen att göra platsbesök vid pågående projekt.

Kammarrätten konstaterade att det inte var möjligt att förutse om utvärderingskriteriet skulle få den eftersträvade effekten eftersom arbetsorten inte styr hur uppdragsledarna planerar och genomför sitt arbete. Det fanns inte någon given fördel med att ha en uppdragsledare med kontor i sjukhusets närområde.

Kriteriet var därför varken en lämplig eller en effektiv åtgärd för att uppnå det eftersträvade syftet och stod i strid med proportionalitetsprincipen.

Kammarrätten bedömde att det inte hade funnits någon skyldighet för Landskapsgruppen att påtala denna brist för regionen under anbudstiden eftersom bristen inte rörde otydligheter i upphandlingsdokumenten. Landskapsgruppen skulle ha antagits som leverantör om inte kriteriet hade använts och hade lidit skada av utvärderingskriteriet. Upphandlingen skulle därför göras om.

Analys
Av Högsta förvaltningsdomstolens avgörande HFD 2022 ref. 4 I och II följer att en leverantör som anser att upphandlingsdokumenten är ofullständiga eller otydliga har ett ansvar att påtala dessa brister under anbudstiden. Om leverantören utan godtagbara skäl underlåter detta anses leverantören normalt inte lida skada av bristen och kan inte nå framgång med en överprövning.

I efterföljande praxis har domstolar gjort varierande bedömningar av hur långt leverantörens så kallade aktivitetsplikt sträcker sig.

I vissa avgöranden har domstolarna ansett att anbudsgivaren har ett ansvar att påtala alla fel som hade kunnat upptäckas vid genomgång av upphandlingsdokumenten. Även i tidigare avgöranden från Kammarrätten i Göteborg har en sådan tolkning kommit till uttryck.

I det nu aktuella avgörandet tycks kammarrätten i stället utgå mer strikt från Högsta förvaltningsdomstolens uttalanden i HFD 2022 ref. 4 I och II, nämligen att ansvaret att påtala brister avser otydligheter och ofullständigheter i upphandlingsdokumenten. Ansvaret omfattar då inte alla brister i upphandlingsdokumenten, såsom att det finns ett kriterium som strider mot LOU:s proportionalitetsprincip.

Domen är ett välkommet klargörande mot bakgrund av de ibland mycket långtgående tolkningar som har gjorts av innebörden av leverantörers ansvar att påtala fel och är i linje med Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål 2565-23, där leverantörens ansvar att påtala brister inte ansågs omfatta rättsfrågor.

Med detta sagt bör naturligtvis en anbudsgivare som ser en brist i upphandlingsdokumenten påtala detta för den upphandlande myndigheten så tidigt som möjligt, även om det inte påverkar anbudsgivarens senare möjlighet att föra talan mot bristen.

Mål
Kammarrätten i Göteborg, mål nr 1620-24.

Juristpanelen

Läs mer: RättsfallsanalysUtvärdering

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Nyanserat om ansvaret att påtala fel”

  1. Björn skriver:
    2024-06-27 kl. 08:00

    Märkliga turer och bara mer förvirring skapad av kammarrätten. Om en annan leverantör har redan påtalat bristen så ska väl påtalandeskyldigheten vara uppfylld. FR var på rätt spår.

    KRs resonemang att denna brist behövde inte påtalas låter orimligt. En leverantör som avser att lägga ett anbud som inte uppfyller ställda krav ska rimligen se till att myndigheten är uppmärksammad på att kravet är oproportionerligt. Det hade varit en annan sak om kravet var tydligt i strid med någon lagbestämmelse, men proportionalitetsprincipen är en bedömningsfråga där utfallet kan inte tas för givet. Så resonerar jag i alla fall.

    Svara

Lämna ett svar till Björn Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen