I utfasningen av fossila bränslen stiger el fram som ett alternativ för kollektivtrafiken. Elbussar är både energieffektiva och tysta. Enligt Power Circle finns det just nu 64 helt eldrivna bussar i Sverige, registrerade i 14 kommuner.
Norrtälje blir först i landet med en helt elektrifierad stadstrafik, som startar den 20 augusti, genom ett samarbete mellan SL, Norrtälje kommun och Nobina. Flest elbussar finns dock i Eskilstuna.
Fler kommuner är på gång. Under december månad börjar exempelvis Malmös första elbussar att rulla. Skånetrafiken och Ystad kommun elektrifierar från år 2019.
– Tysta och miljövänliga bussar passar bra in i Ystads medeltida stadskärna, säger Kent Mårtensson, kommunstyrelsens ordförande i Ystad.
Som vid alla teknikskiften är det många frågor som behöver få svar. Hur stora batterier behöver bussarna egentligen ha? Var ska laddare för elbussar ska byggas?
Nu kan upphandlare dra nytta av ett nytt analysverktyg för att ta bestämma batteristorlek och placering av laddare. Detta hjälpmedel har utvecklats med stöd av Energimyndigheten inom projektet energiförsörjningsalternativ för elektrifierade bussystem.
Bland projektdeltagarna märks Volvo, Chalmers, Göteborg Energi och Rise Viktoria.
– Vi har tittat på hur vi hanterar och analyserar en mängd parametrar, alltifrån antal bussar och batteriegenskaper till laddarnas kapacitet, geografisk placering och tidtabeller. På så sätt har vi kunnat se hur systemet kan byggas upp och vad det kostar i jämförelse med andra alternativ, säger Johan Östling, projektansvarig vid Rise Viktoria.
Verktyget har redan använts av flera städer i deras planering inför upphandling av elbusstrafik.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer