Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Norge kör före med busstandard

När kraven på bussarna skiljer sig åt mellan olika upphandlingar ökar kostnaderna för det rullande materialet. I Norge lanseras en busstandard med potential att pressa priset per buss med tio procent.

| 2017-11-02

Landets kollektivtrafikmyndigheter ställer rätt olika krav på bussarna vid sina trafikupphandlingar. Det kan gälla allt från bränslen till färger samt detaljer kring sätesantal, avstånd mellan säten och placering av exempelvis dörrar och stoppknappar.

Skillnaderna i krav gör det svårt för bussentreprenörerna att flytta fordon mellan olika områden när upphandlingar vinns eller förloras. I Norge är problembilden på det hela taget densamma. När bussar inte kan ”återanvändas” i andra trafikområden säljs de istället till utlandet.

En ny busstandard, som Standard Norge står bakom, syftar till att åtgärda detta problem.

Den nya standarden, NS 11050 Persontransport, överräcktes nyligen till transportminister Ketil Solvik-Olsen:

– Att kunna luta sig mot en gemensam standard är bara bra, säger han och betonar att detta innebär sänkta kostnader för det rullande materialet.

Enligt bussbranschen finns det idag närmare hundra olika utföranden på norska bussar. Standarden bringar ned antalet till 13.

– Skräddarsytt är dyrt och det gäller förstås också för bussar, konstaterar Jacob Mehus, vd för Standard Norge.

Standarden har bred uppbackning. Den är framtagen tillsammans med exempelvis Bilimportørenes Landsforening och NHO Transport som representerar bussoperatörerna.

– Standarden kan kapa kostnaderna med upp tio procent och göra varje buss upp till 200 000 kronor billigare än idag, säger Tore Lillemork, teknisk direktör vid Bilimportørenes Landsforening, som ser en teoretisk besparingspotential på 300 miljoner kronor under 2019.

Fylkeskommunerna Nordland och Troms är först ut med att anamma de standardiserade bussarna.

Läs mer: HållbarhetSamhälleTransport

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Norge kör före med busstandard”

  1. Anna Grönlund skriver:
    2017-11-03 kl. 11:41

    I Sverige är vi redan i mål med detta! Och just nu pågår ett gemensamt nordiskt arbete för en standard för hela Norden kallat ”Bus Nordic”, under svensk projektledning. Detta arbete drivs av de nordiska branschorganisationerna för bussföretag samt offentliga upphandlare representerade av Svenskt Kollektivtrafik och Svenskt Kollektivtrafiks nordiska systerorganisationer, Sveriges Kommuner och Landsting samt de nordiska huvudstädernas kollektivtrafikmyndigheter såsom SLL Trafikförvaltningen i Stockholm. Den standarden kommer bli helt öppen, transparent och kostnadsfri för användarna. Även de norska motsvarigheterna finns alltså med i det arbetet som beräknas lanseras 2018. Läs mer på https://www.svenskkollektivtrafik.se/partnersamverkan/om-oss/nyheter/bus-nordic-beraknas-vara-klar-till-arsskiftet/

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift