Landets kollektivtrafikmyndigheter ställer rätt olika krav på bussarna vid sina trafikupphandlingar. Det kan gälla allt från bränslen till färger samt detaljer kring sätesantal, avstånd mellan säten och placering av exempelvis dörrar och stoppknappar.
Skillnaderna i krav gör det svårt för bussentreprenörerna att flytta fordon mellan olika områden när upphandlingar vinns eller förloras. I Norge är problembilden på det hela taget densamma. När bussar inte kan ”återanvändas” i andra trafikområden säljs de istället till utlandet.
En ny busstandard, som Standard Norge står bakom, syftar till att åtgärda detta problem.
Den nya standarden, NS 11050 Persontransport, överräcktes nyligen till transportminister Ketil Solvik-Olsen:
– Att kunna luta sig mot en gemensam standard är bara bra, säger han och betonar att detta innebär sänkta kostnader för det rullande materialet.
Enligt bussbranschen finns det idag närmare hundra olika utföranden på norska bussar. Standarden bringar ned antalet till 13.
– Skräddarsytt är dyrt och det gäller förstås också för bussar, konstaterar Jacob Mehus, vd för Standard Norge.
Standarden har bred uppbackning. Den är framtagen tillsammans med exempelvis Bilimportørenes Landsforening och NHO Transport som representerar bussoperatörerna.
– Standarden kan kapa kostnaderna med upp tio procent och göra varje buss upp till 200 000 kronor billigare än idag, säger Tore Lillemork, teknisk direktör vid Bilimportørenes Landsforening, som ser en teoretisk besparingspotential på 300 miljoner kronor under 2019.
Fylkeskommunerna Nordland och Troms är först ut med att anamma de standardiserade bussarna.
I Sverige är vi redan i mål med detta! Och just nu pågår ett gemensamt nordiskt arbete för en standard för hela Norden kallat ”Bus Nordic”, under svensk projektledning. Detta arbete drivs av de nordiska branschorganisationerna för bussföretag samt offentliga upphandlare representerade av Svenskt Kollektivtrafik och Svenskt Kollektivtrafiks nordiska systerorganisationer, Sveriges Kommuner och Landsting samt de nordiska huvudstädernas kollektivtrafikmyndigheter såsom SLL Trafikförvaltningen i Stockholm. Den standarden kommer bli helt öppen, transparent och kostnadsfri för användarna. Även de norska motsvarigheterna finns alltså med i det arbetet som beräknas lanseras 2018. Läs mer på https://www.svenskkollektivtrafik.se/partnersamverkan/om-oss/nyheter/bus-nordic-beraknas-vara-klar-till-arsskiftet/