Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Norge kör före med busstandard

När kraven på bussarna skiljer sig åt mellan olika upphandlingar ökar kostnaderna för det rullande materialet. I Norge lanseras en busstandard med potential att pressa priset per buss med tio procent.

| 2017-11-02

Landets kollektivtrafikmyndigheter ställer rätt olika krav på bussarna vid sina trafikupphandlingar. Det kan gälla allt från bränslen till färger samt detaljer kring sätesantal, avstånd mellan säten och placering av exempelvis dörrar och stoppknappar.

Skillnaderna i krav gör det svårt för bussentreprenörerna att flytta fordon mellan olika områden när upphandlingar vinns eller förloras. I Norge är problembilden på det hela taget densamma. När bussar inte kan ”återanvändas” i andra trafikområden säljs de istället till utlandet.

En ny busstandard, som Standard Norge står bakom, syftar till att åtgärda detta problem.

Den nya standarden, NS 11050 Persontransport, överräcktes nyligen till transportminister Ketil Solvik-Olsen:

– Att kunna luta sig mot en gemensam standard är bara bra, säger han och betonar att detta innebär sänkta kostnader för det rullande materialet.

Enligt bussbranschen finns det idag närmare hundra olika utföranden på norska bussar. Standarden bringar ned antalet till 13.

– Skräddarsytt är dyrt och det gäller förstås också för bussar, konstaterar Jacob Mehus, vd för Standard Norge.

Standarden har bred uppbackning. Den är framtagen tillsammans med exempelvis Bilimportørenes Landsforening och NHO Transport som representerar bussoperatörerna.

– Standarden kan kapa kostnaderna med upp tio procent och göra varje buss upp till 200 000 kronor billigare än idag, säger Tore Lillemork, teknisk direktör vid Bilimportørenes Landsforening, som ser en teoretisk besparingspotential på 300 miljoner kronor under 2019.

Fylkeskommunerna Nordland och Troms är först ut med att anamma de standardiserade bussarna.

Läs mer: HållbarhetSamhälleTransport

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Norge kör före med busstandard”

  1. Anna Grönlund skriver:
    2017-11-03 kl. 11:41

    I Sverige är vi redan i mål med detta! Och just nu pågår ett gemensamt nordiskt arbete för en standard för hela Norden kallat ”Bus Nordic”, under svensk projektledning. Detta arbete drivs av de nordiska branschorganisationerna för bussföretag samt offentliga upphandlare representerade av Svenskt Kollektivtrafik och Svenskt Kollektivtrafiks nordiska systerorganisationer, Sveriges Kommuner och Landsting samt de nordiska huvudstädernas kollektivtrafikmyndigheter såsom SLL Trafikförvaltningen i Stockholm. Den standarden kommer bli helt öppen, transparent och kostnadsfri för användarna. Även de norska motsvarigheterna finns alltså med i det arbetet som beräknas lanseras 2018. Läs mer på https://www.svenskkollektivtrafik.se/partnersamverkan/om-oss/nyheter/bus-nordic-beraknas-vara-klar-till-arsskiftet/

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud