Amapola tar över konkursade Nextjets trafik på Hemavan, Vilhelmina och Lycksele från den 1 juli. Trafikverket har för flyget mellan Stockholm-Arlanda dessa tre orter utnyttjat ett nödförfarande i EU:s lufttrafikförordning.
− Vi är mycket glada att så snabbt ha kunnat säkra trafiken, säger Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket.
Kontraktet är på sju månader. Därför har verket parallellt initierat en upphandling som gäller mellan denna ”nödperiods” slut och fram till oktober 2019 då den ordinarie upphandlingen ska vara klar.
För passagerare som ska till och från Gällivare samt Arvidsjaur är läget svårare. Även om linjerna är trafikpliktiga har Nextjet trafikerat dem på kommersiell grund. En regelrätt upphandling måste därför göras.
− Utifrån regelverket bedömer vi att trafiken kan starta på dessa linjer under mitten av september.
För flygplatsen i Kramfors har konkursen också fått konsekvenser. Kommunen har betalat Nextjet för mellanlandning på Höga Kusten Airport i väntan på att trafikplikt ska gälla från Kramfors under kommande upphandlingsperiod med start i oktober nästa år.
Nu vill Region Västernorrland att Trafikverket tidigarelägger tidpunkten för trafikplikt. I väntan på det utlovar Amapola en mellanlandning att på rutten mellan Stockholm och Hemavan.
Det flygbolag som rycker ut till Trafikverkets räddning har främst flugit frakt åt Postnord med sina Fokker 50, en verksamhet som väntas minska när brev inte längre behöver komma fram övernatt. Amapola ägs av Salenia och har utlovat samma turtäthet som Nextjet hade.
Oklart hur mycket Trafikverket nu betalar. I analysen av Nextjets konkurs är många bedömare överens om att prispressen vid tidigare upphandlingar har varit alltför hård. Peter Larsson är vd för SRF som är en organisation för landets icke-statliga flygplatser:
– Vi är kritiska till ett system där staten väljer ut flygbolag för de har lägsta pris. Inte om de är tillförlitliga och kan säkerställa trafik över tid.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer