Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

När något svårt blir värre

Säkerhetsskyddad upphandlingDet kommer knappast som en nyhet för de flesta som någon gång har genomfört eller står i stånd att genomföra en säkerhetsskyddad upphandling med krav på säkerhetsskyddsavtal att dessa är snäppet mer komplicerade att genomföra än andra, skriver Viktor Robertson.

| 2023-12-14
Viktor Robertson, Advokatfirman Kahn Pedersen.

De tar inte bara mer tid, de innehåller även en rad olika krav på hur förfarandet ska utformas och genomföras. Krav som inte går att hitta i upphandlingslagarna, utan som är en följd av säkerhetsskyddslagen.

Sedan två år tillbaka är verksamhetsutövare skyldiga att gå igenom ett antal lagreglerade steg, innan en säkerhetsskyddad upphandling ens kan annonseras. Två av dessa är att genomföra en säkerhetsskyddsbedömning och en lämplighetsprövning.

I korthet kan det sägas att verksamhetsutövaren inom ramen för säkerhetsskyddsbedömningen ska kartlägga alla de säkerhetskänsliga aspekter av den egna verksamheten som den eller de utomstående leverantörerna kommer att komma i kontakt med när ramavtalet eller kontraktet fullgörs.

När denna kartläggning har gjorts så ska verksamhetsutövaren därefter på egen hand pröva om det är lämpligt att genomföra den aktuella upphandlingen. Inget konstigt med det, kanske.

Enligt Säpos tillgängliga vägledning löses denna situation lämpligast genom att upphandlingen trots allt påbörjas. Säkerhetsskyddsbedömningen och lämplighetsprövningen börjar genom att prövningen av de interna komponenterna sker, varpå lämplighetsprövningen vid ett senare tillfälle kompletteras och vid behov revideras när leverantören väl är känd och prövningen av de externa komponenterna faktiskt kan ske.

Säpos inställning är en pragmatisk sådan, och troligtvis det enda sätt att lösa just denna situation inom ramen för säkerhetsskyddade upphandlingar. Det faktum att en lämplighetsprövning ska kompletteras vid ett senare skede innebär dock att den upphandlande myndigheten måste ta höjd för detta redan i sitt underlag.

Lämpligast sker nämligen denna prövning i samband med att kvalificeringen, anbudskontrollen och utvärderingen har skett, och det är klart vilken eller vilka leverantörer som bör tilldelas ramavtal eller kontrakt. På så sätt minskar den krets av leverantörer som måste prövas till så få som möjligt.

Det bör däremot ske innan tilldelningsbeslutet väl meddelas. Syftet med det är att inom ramen för tilldelningsbeslutet kunna beakta resultatet av den aktuella lämplighetsprövningen och minska risken för att samma beslut behöver rivas upp om lämplighetsprövningen ger ett negativt utslag.

Detta innebär dock att den upphandlande myndigheten måste ange i underlaget att det är en förutsättning att leverantörerna kan komma in med sådan information som krävs för att myndigheten ska kunna genomföra den aktuella lämplighetsprövningen.

På motsvarande sätt måste myndigheten ange att enbart sådana leverantörer som är lämpliga att ingå säkerhetsskyddsavtal kan tilldelas ramavtal eller kontrakt.

Båda dessa förutsättningar formuleras lämpligast som ska-krav, i syfte att göra det möjligt  för myndigheterna att förkasta leverantörer som inte lämnar in nödvändig information och som inte ”klarar” lämplighetsprövningen.

Eftersom även eventuella underleverantörers deltagande ska beaktas i lämplighetsprövningen, i den utsträckning även de ska få ta del av den säkerhetskänsliga verksamheten, så bör motsvarande krav även ställas i förhållande till dessa.

Att hantera alla dessa tillkommande krav är svårt, men inte omöjligt. Det kräver dock som sagt mer handpåläggning inom ramen för underlagen än normalt.

Eftersom vi aldrig verkar sluta gå mot mörkare säkerhetsmässiga tider bör alla upphandlande myndigheter som genomför säkerhetsskyddade upphandlingar omedelbart säkerställa att de har båda de interna rutinerna och skrivningarna i sina underlag för att kunna hantera dessa situationer. Om inte så kommer svåra problem att uppstå, när upphandlingarna väl genomförs.

Summa summarum räddade Säpos eleganta lösning oss ur en annars omöjlig situation, även om det inte innebar att allt arbete försvann. Bra så, men visst hade det varit toppen om inte lagen hade lagt krokben redan från början?

Viktor Robertson
Advokatfirman Kahn Pedersen

Annons

Lär dig mer om säkerhetsskyddad upphandling! Upphandling24 arrangerar en populär heldagsutbildning med Viktor Robertson för dig som lämnar uppdrag, använder tjänster eller annat som innebär att utomstående leverantörer får tillgång till säkerhetskänslig verksamhet och därför behöver veta när det behöver upphandlas genom säkerhetsskyddad upphandling. Läs mer här!

Läs mer: Säkerhetsskyddad upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud