Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Myndigheternas recept för framgång

Stöd från ledningen, kraften i innovativa lösningar och hänsyn till leverantörens perspektiv. Det är några av totalt nio framgångsfaktorer för att nå klimatmål i bygg- och anläggningsprojekt, enligt Upphandlingsmyndigheten och Boverket.

| 2022-02-16
Patrick Amofah, Upphandlingsmyndigheten.

De båda myndigheterna har samverkat inom ett regeringsuppdrag för minskad klimatpåverkan i byggprojekt genom offentlig upphandling.

Slutsatserna summeras i nio punkter som tips till upphandlande myndigheter. Framgångsfaktorerna har växt fram inom ramen för regeringsuppdraget efter exempelvis en mängd workshops.

Patrick Amofah, hållbarhetsspecialist på Upphandlingsmyndigheten, kommenterar några av de framgångsfaktorer som myndigheterna identifierat.

Tydliga beslut och stöd från ledningen: strategi och styrdokument.

Att engagemang från politiken eller tjänstepersonsledningen är en förutsättning för hållbar samhällsbyggnad.

-Den här punkten är superviktig eftersom projektledare som har stor påverkan i ett byggprojekt behöver tydliga beslut från ledningen eller politiker till hela organisationen eller projektet då man behöver förutsättningar såsom budget, rimlig tidplan, resurser och rätt kompetens för att kunna åstadkomma samhällsnyttan i byggprojekt. Utan detta blir svårt att driva dessa frågor själv som projektledare, säger Patrick Amofah.

Inta bygg- och anläggningsbranschens och leverantörens perspektiv.

Att viss kravställning kan förändra leverantörens förutsättningar att delta i upphandling och att det därför är viktigt att inta leverantörens perspektiv och bygga upp kunskap från branschen.

-Det finns många olika initiativ som pågår inom byggsektorn när det gäller hållbarhet och det är inte säkert att beställare har koll på allt som finns. Därför är det viktigt att inta branschens perspektiv om hur leverantörerna kan bidra till syfte och mål som det offentliga vill med sina byggupphandlingar och är bra på att lyssna in i form av dialog och förankring om behov, mål och syfte inför upphandlingarna.

Ta vara på transformativa och innovativa lösningar inom byggbranschen.

Att ge uppdrag om nya och innovativa lösningar där innovationsupphandling kan vara ett alternativ.

-Teknikutveckling kan gå fort i vissa områden och det finns redan ambitiösa innovativa projekt runt om i Sverige och andra länder som man kan ta del av. Dessa innovativa lösningar kan påskynda utvecklingen mot mer hållbar samhällsbyggnad men det offentliga behöva våga ta del av dessa initiativ så att man inte jobbar som man alltid har gjort utan vågar ta del av nya ambitiösa innovativa lösningar som finns, säger Patrick Amofah.

I slutrapporten för regeringsuppdraget presenterar Upphandlingsmyndigheten och Boverket ett antal förslag för fortsatt utveckling av arbetet för minskad klimatpåverkan, bland dem kunskapshöjande insatser, vidareutveckling av upphandlingsstöd för byggsektorn och förbättrade möjligheter att följa upp och mäta klimateffekter.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling BoverketByggbranschenKlimatpåverkanUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl