Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Myndigheternas recept för framgång

Stöd från ledningen, kraften i innovativa lösningar och hänsyn till leverantörens perspektiv. Det är några av totalt nio framgångsfaktorer för att nå klimatmål i bygg- och anläggningsprojekt, enligt Upphandlingsmyndigheten och Boverket.

| 2022-02-16
Patrick Amofah, Upphandlingsmyndigheten.

De båda myndigheterna har samverkat inom ett regeringsuppdrag för minskad klimatpåverkan i byggprojekt genom offentlig upphandling.

Slutsatserna summeras i nio punkter som tips till upphandlande myndigheter. Framgångsfaktorerna har växt fram inom ramen för regeringsuppdraget efter exempelvis en mängd workshops.

Patrick Amofah, hållbarhetsspecialist på Upphandlingsmyndigheten, kommenterar några av de framgångsfaktorer som myndigheterna identifierat.

Tydliga beslut och stöd från ledningen: strategi och styrdokument.

Att engagemang från politiken eller tjänstepersonsledningen är en förutsättning för hållbar samhällsbyggnad.

-Den här punkten är superviktig eftersom projektledare som har stor påverkan i ett byggprojekt behöver tydliga beslut från ledningen eller politiker till hela organisationen eller projektet då man behöver förutsättningar såsom budget, rimlig tidplan, resurser och rätt kompetens för att kunna åstadkomma samhällsnyttan i byggprojekt. Utan detta blir svårt att driva dessa frågor själv som projektledare, säger Patrick Amofah.

Inta bygg- och anläggningsbranschens och leverantörens perspektiv.

Att viss kravställning kan förändra leverantörens förutsättningar att delta i upphandling och att det därför är viktigt att inta leverantörens perspektiv och bygga upp kunskap från branschen.

-Det finns många olika initiativ som pågår inom byggsektorn när det gäller hållbarhet och det är inte säkert att beställare har koll på allt som finns. Därför är det viktigt att inta branschens perspektiv om hur leverantörerna kan bidra till syfte och mål som det offentliga vill med sina byggupphandlingar och är bra på att lyssna in i form av dialog och förankring om behov, mål och syfte inför upphandlingarna.

Ta vara på transformativa och innovativa lösningar inom byggbranschen.

Att ge uppdrag om nya och innovativa lösningar där innovationsupphandling kan vara ett alternativ.

-Teknikutveckling kan gå fort i vissa områden och det finns redan ambitiösa innovativa projekt runt om i Sverige och andra länder som man kan ta del av. Dessa innovativa lösningar kan påskynda utvecklingen mot mer hållbar samhällsbyggnad men det offentliga behöva våga ta del av dessa initiativ så att man inte jobbar som man alltid har gjort utan vågar ta del av nya ambitiösa innovativa lösningar som finns, säger Patrick Amofah.

I slutrapporten för regeringsuppdraget presenterar Upphandlingsmyndigheten och Boverket ett antal förslag för fortsatt utveckling av arbetet för minskad klimatpåverkan, bland dem kunskapshöjande insatser, vidareutveckling av upphandlingsstöd för byggsektorn och förbättrade möjligheter att följa upp och mäta klimateffekter.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling BoverketByggbranschenKlimatpåverkanUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud