Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Myndigheternas recept för framgång

Stöd från ledningen, kraften i innovativa lösningar och hänsyn till leverantörens perspektiv. Det är några av totalt nio framgångsfaktorer för att nå klimatmål i bygg- och anläggningsprojekt, enligt Upphandlingsmyndigheten och Boverket.

| 2022-02-16
Patrick Amofah, Upphandlingsmyndigheten.

De båda myndigheterna har samverkat inom ett regeringsuppdrag för minskad klimatpåverkan i byggprojekt genom offentlig upphandling.

Slutsatserna summeras i nio punkter som tips till upphandlande myndigheter. Framgångsfaktorerna har växt fram inom ramen för regeringsuppdraget efter exempelvis en mängd workshops.

Patrick Amofah, hållbarhetsspecialist på Upphandlingsmyndigheten, kommenterar några av de framgångsfaktorer som myndigheterna identifierat.

Tydliga beslut och stöd från ledningen: strategi och styrdokument.

Att engagemang från politiken eller tjänstepersonsledningen är en förutsättning för hållbar samhällsbyggnad.

-Den här punkten är superviktig eftersom projektledare som har stor påverkan i ett byggprojekt behöver tydliga beslut från ledningen eller politiker till hela organisationen eller projektet då man behöver förutsättningar såsom budget, rimlig tidplan, resurser och rätt kompetens för att kunna åstadkomma samhällsnyttan i byggprojekt. Utan detta blir svårt att driva dessa frågor själv som projektledare, säger Patrick Amofah.

Inta bygg- och anläggningsbranschens och leverantörens perspektiv.

Att viss kravställning kan förändra leverantörens förutsättningar att delta i upphandling och att det därför är viktigt att inta leverantörens perspektiv och bygga upp kunskap från branschen.

-Det finns många olika initiativ som pågår inom byggsektorn när det gäller hållbarhet och det är inte säkert att beställare har koll på allt som finns. Därför är det viktigt att inta branschens perspektiv om hur leverantörerna kan bidra till syfte och mål som det offentliga vill med sina byggupphandlingar och är bra på att lyssna in i form av dialog och förankring om behov, mål och syfte inför upphandlingarna.

Ta vara på transformativa och innovativa lösningar inom byggbranschen.

Att ge uppdrag om nya och innovativa lösningar där innovationsupphandling kan vara ett alternativ.

-Teknikutveckling kan gå fort i vissa områden och det finns redan ambitiösa innovativa projekt runt om i Sverige och andra länder som man kan ta del av. Dessa innovativa lösningar kan påskynda utvecklingen mot mer hållbar samhällsbyggnad men det offentliga behöva våga ta del av dessa initiativ så att man inte jobbar som man alltid har gjort utan vågar ta del av nya ambitiösa innovativa lösningar som finns, säger Patrick Amofah.

I slutrapporten för regeringsuppdraget presenterar Upphandlingsmyndigheten och Boverket ett antal förslag för fortsatt utveckling av arbetet för minskad klimatpåverkan, bland dem kunskapshöjande insatser, vidareutveckling av upphandlingsstöd för byggsektorn och förbättrade möjligheter att följa upp och mäta klimateffekter.

Läs mer: Upphandling BoverketByggbranschenKlimatpåverkanUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt