Både Nationalmuseum och Moderna museet har ingått sponsoravtal med en vinimportör. SVT Kulturnytt med flera har berättat om att ”vernissagevin” i betydande mängd byts mot bland annat fribiljetter och privata visningar.
För Moderna museets del uppgår värdet på sponsoravtalet till runt 600 000 kronor. Nationalmuseums avtal ligger på 225 000 kronor.
Lars Turesson är administrativ chef vid Moderna museet. Han uppger för Dagens Nyheter att man hittills inte har betraktat denna typ av sponsorsamarbeten som upphandlingspliktiga.
Museet tar även stöd i information på Upphandlingsmyndighetens webb. Här framgår att direktupphandling kan användas om det finns synnerliga skäl. Ett sådant skäl kan vara chans att göra ett extra förmånligt köp.
Klart är att de båda museerna brustit i sin dokumentationsplikt. Den gäller affärer som överstiger 100 000 kronor.
Konkurrensverket väljer dock att inte inleda någon granskning. Till Dagens Nyheter säger Malin de Jounge, enhetschef på konkurrensverket:
– De uppgivna avtalsvärdena var så låga att de är precis på gränsen om de skulle omfattas av upphandlingsreglerna.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer