Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Antalet överprövningar ska begränsas

Ett genomgående tema vid Ardalan Shekarabis framträdanden i Almedalen är att det är för många överprövningar av offentliga upphandlingar. Reglerna ska ändras för att få ner antalet överprövningar.

| 2016-07-07

På åtminstone fyra olika seminarier i Almedalen tog civilminister Ardalan Shekarabi upp antalet överprövningar av offentliga upphandlingar som ett problem.  Även när seminariet i sig inte berörda frågan valde ministern att ta upp överprövningar. Ett av seminarierna handlade om hur upphandling kan användas för att sätta långtidsarbetslösa i arbete. Här tog Ardalan Shekarabi spontant upp överprövningar, vid två tillfällen. Frågan tycks ligga ministern varmt om hjärtat.

– Vi har den märkliga situationen med överprövningar. Vi måste få ned antalet överprövningar, de är direkt skadliga. Överprövning används som ett taktiskt verktyg. Så ska det inte vara, sa Ardalan Shekarabi under ett av seminarierna.

I höst ska regeringen tillsätta en utredning som ska se över möjligheterna att förenkla reglerna för upphandlingar under EU:s tröskelvärde, alltså lite drygt 1,2 miljoner kronor för statliga myndigheter och cirka 1,9 miljoner kronor för övriga upphandlande myndigheter när det gäller varor och tjänster (det dubbla beloppet inom försörjningssektorerna). För byggentreprenader är EU:s tröskelvärde 47 miljoner kronor.

Utredningen ska också få i uppdrag att föreslå förändringar kring reglerna om överprövning, med syfte att minska antalet överprövningar. Det trots att Överprövningsutredningen kom med sitt slutbetänkande så sent som i mars 2015. Uppenbarligen är Ardalan Shekarabi inte nöjd med resultatet.

Överprövningsutredningen avvisade två förslag för att minska antalet överprövningar: avgift för att ansöka om överprövning och att förlorande part ska betala motpartens rättegångskostnader. Utredningen menade att en avgift skulle vara verkningslös om beloppet var lågt. Ett högt belopp skulle påverka mindre företag i större utsträckning än större företag. Utredningen menade också att systemet med att vid förlust betala motpartens kostnader skulle slå hårt mot mindre företag.

Ardalan Shekarabi avvisar systemet med en avgift för att överpröva, men lämnar dörren öppen för att den förlorande parten ska betala motpartens rättegångskostnader. Han förespråkar också någon form av preklusionsfrist, vilket innebär att det inte ska vara möjligt att begära överprövning på något som framgår av förfrågningsunderlaget om man inte redan under upphandlingen har påpekat detta för upphandlaren.

Överprövningsutredningen föreslog vad den kallade för mellanvägen. Leverantörer var skyldiga att påtala fel förfrågningsunderlaget innan halva anbudstiden hade passerat. Den som inte har gjort det har enligt utredningens förslag ingen möjlighet att begära överprövning. Enligt Ardalan Shekarabi framkom det från remissinstanserna svårigheter i det systemet och frågan behöver därför utredas på nytt.

När det gäller förenklingar för upphandlingar under EU:s tröskelvärde är Ardalan Shekarabi inte lika konkret, men regelverket ”ska bli flexiblare”.

Läs mer: PolitikÖverprövning

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "Antalet överprövningar ska begränsas"

  1. Tobias skriver:
    2016-07-07 kl. 10:10

    Ett problem är ju att okynnesöverklaganden gällande utvärderingarna fortfarande inte går att komma åt. Och man vill ju från myndighetshåll komma ifrån lägst pris och gå mot utvärderingskriterier.

    Svara
  2. Lars englund skriver:
    2016-07-07 kl. 12:10

    Man kan inte bota en sjukdom genom att förbjuda den! Ingen vill överpröva för skojs skull!
    Detta är en rättsäkerhetsfråga, ministerns uttalanden andas totalitärt styre.Många överprövningar är resultat av nonchalant agerande från UM vid fråga/svar, vilket antingen leder till överprövning eller att seriösa leverantörer väljer att avstå från att lämna anbud. Inför certifiering/”körkort” för upphandlare istället. SOI s diplomering är tydligen endast baserad på en endagars kurs vilket inte kan ses som särskilt förtroendeingivande.

    Svara
    1. Anders Saltin (@AndersSaltin) skriver:
      2016-07-18 kl. 15:00

      SOIs diplomering är en examen, ett prov, och inte en kurs. Vid diplomeringen ska du redan ha skaffat dig tillräckliga kunskaper via erfarenheter för att klara provet (diplomeringen är lagd på is tillsvidare).

      Antalet överprövningar har givetvis inte en orsak utan följer av flera anledningar. Kan dock hålla med om att antalet leverantörer som begär överprövning för att man finner processen humoristisk torde vara försvinnande liten (även om delar av lagstiftningen, eller dess tolkning snarare, kan framstå som ett skämt).

      Går dock inte att förneka att en av de ”riktiga” anledningarna är att vi Sverige har gett våra leverantörer en fördelaktig sitts när det kommer till att överprövningar. Det kostar förhållandevis lite i proportion mot vad man kan vinna, bevisbördan ligger på myndigheterna, och kunskapen om EU-rätten – hos samtliga inblandade, även hos domstolarna – har varit eller är bristfällig. Sedan, absolut hade en och annan överprövning kunna ha undvikits om kommunikationen varit bättre. Men som i de flesta fall när det handlar pengar och prestige vs. ord så får pennan ge vika där och då, även om det tillslut är pennan som ändå vinner i det långa loppet.

      Ang. förslaget med körkort så tror inte jag att det löser problemet eftersom roten till problemet finns i system i sig.

  3. Ofellia Hendar skriver:
    2016-07-26 kl. 11:28

    Eftersom offentlig upphandling ska motverka korruption och ”svågerinköp” krävs det en möjlighet att få göra en prövning av affären. Inskränkningar av den rätten kan strida mot EU-rätten.
    Antalet felaktiga/olagliga upphandlingar överstiger vida antalet leverantörer som ”okynnesöverklagar”.
    Preklusion av ”fel i förfrågningsunderlaget” kan bli mycket komplicerat om upphandlande myndigheter rättar, och rättar så att det fortfarande är fel i underlaget. Vad händer med frågan då? Är felet prekluderat, eller finns det möjlighet att åberopa det rättade felet som fortfarande är fel?
    Hur beräknas rättegångskostnaderna hos en myndighet som inte anlitar ombud?
    Överprövningsutredningen i sig är undermålig och medför bara fler frågor. Trots att civilministern är duktig på upphandling så verkar han helt missa komplexiteten när det gäller offentlig upphandling i sina yttranden.

    Svara
  4. Mattias skriver:
    2016-08-01 kl. 14:38

    Visst finns det okynnesöverprövningar, det kan jag som upphandlare garantera. En del av dessa skulle automatiskt försvinna även om avgiften vore mindre såsom 1000:-. Angående preklusionsfrågan blir det ju intressant om en sådan överprövning skulle inkomma. Går ett sådant ärende före hos FV? Om inte så kvarstår ju problemet med långa väntetider på besked om ärendet ska prövas eller ej med hänvisning till preklusionsfristen. Och om ärendet ska prövas – blir det ytterligare väntetid då? För mig verkar det som det bara blir fler frågor att pröva och belastningen på de olika rättsinstanserna kommer att öka.
    En åtgärd måste verka inför en leverantörs eventuella beslut att överpröva. Om det kostar på ett eller annat sätt kommer fler (även UM) att tänka sig för innan överprövning och överklagande lämnas in.

    Svara

Lämna ett svar till Lars englund Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud