Upphandlingen av renhållningstjänster i Stockholm står sig i förvaltningsrätten. Färska domar ger vid handen att upphandlingen genomförts utan allvarliga och uppenbara fel.
Bakgrunden till striden är Stockholm Vatten och Avfalls önskan om att upphandla med kvalitet snarare än pris i fokus. Tre anbudsgivare ansåg att förutsättningarna var luddiga med stora oklarheter kring vad det kommunägda bolaget ville ha.
Liselott Lööf, Renall och Nordisk Återvinning ifrågasätter förfrågningsunderlaget. Det anses vara oklart i och med att detaljerade beskrivningar om vad som utgör beställarens förväntningar och behov saknats. Svårigheten att vad som tillmäts betydelse i anbudet har inneburit svårigheter för anbudsgivarna att veta vad de ska lägga vikt vid.
Företagen har också invänt mot utvärderingsmodellen. Poängsättningen av genomförandebeskrivningarna bedöms öppna för subjektiva och godtyckliga bedömningar. Kort och gott är åsikten att man av dessa skäl inte har kunnat lämna sina mest konkurrenskraftiga anbud.
Stockholm Vatten och Avfall poängterar att upphandlingens mål i stor utsträckning varit kvalitetsinriktade.
För att lämna utrymme för nytänkande lösningar har de specificerade detaljkraven på genomförandet av entreprenaden fått stryka på foten. Detta i syfte att sporra leverantörerna till att självständigt hitta kreativa lösningsförslag på utförandet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer