Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Här får upphandlare bonus

Det går att få bonus i sitt löneavtal även för dem som jobbar med offentlig upphandling. Det visar en genomgång av löneenkäten som Inköpsrådet har genomfört. Här är de bonuskonstruktioner som används.

| 2017-05-08

Att det förekommer bonuskonstruktioner i löneavtalen för dem som jobbar med offentlig upphandling är klarlagt.

Hur stor bonusen kan bli varierar stort bland dem som har svarat på Inköpsrådets löneenkät.  I vissa fall rör det sig om större belopp. Uppgifter som 70 000 kronor per år eller 60 000 till 100 000 kronor per år förekommer i enkäten.  Sannolikheten för att bonus ska utbetalas anges i dessa fall till relativt höga 75 eller 90 procent. I ett av fallen anges en bonus på 60 000 kronor och med en hundraprocentig säkerhet att den faller ut.

Det förekommer också lägre bonusnivåer. En extra månadslön är ett vanligt mått,  tio procent av årslönen är ett annat sätt att avgöra bonusens storlek. I andra fall är bonusen inte kopplad till individens månadslön utan maximerad till 4 000 kronor per år eller baserad på en del av ett prisbasbelopp.

Det är vanligast med bonus bland upphandlingskonsulter, men förekommer också i bolag  som ägs av kommun, stat eller landsting. Däremot hittar vi ingen i Inköpsrådets enkät som arbetar med upphandling direkt i en kommun, ett landsting eller en statlig myndighet som har en bonuskonstruktion i sitt avtal.

Många bolag fördelar bonusen som en del av företagets resultat.  I ett exempel från Inköpsrådets löneenkät fördelas 25 procent av företagets vinst bland de anställda. I ett annat fall är det en tredjedel av vinsten över en viss nivå som tillfaller personalen.  Här tycks ingen övre gräns för hur stor bonusen kan bli finnas.

Bonusen baseras ofta på företagets resultat, men det finns också konstruktioner där bonusen baseras på vilket nöjd kund-index som bolaget har uppnått. I enstaka fall delas också bonus ut efter individuella prestationer. För specifikt upphandlingskonsulter kan beläggningsgrad (andel debiterbara timmar) vara ett mått för att bestämma bonusen. Den utfaller då först när konsulten når över en viss beläggningsgrad.

I vissa fall kombineras bonus mätt på andra delar än vinst med vinstdelning. Så här svarar en personen i enkäten: ”I snitt så får man en månadslön extra i bonus samt en extra månadslön i vinstdelning.”

Sett till helheten i löneenkäten som Inköpsrådet har genomfört är det inte vanligt med bonus i löneavtal för dem som jobbar med offentlig upphandling.  Av dem som har svarat är det mindre än två procent som uppger att de har en bonus i sitt löneavtal.

 

[lönestatistik]

Läs mer: Karriär

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud