Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Här får upphandlare bonus

Det går att få bonus i sitt löneavtal även för dem som jobbar med offentlig upphandling. Det visar en genomgång av löneenkäten som Inköpsrådet har genomfört. Här är de bonuskonstruktioner som används.

| 2017-05-08

Att det förekommer bonuskonstruktioner i löneavtalen för dem som jobbar med offentlig upphandling är klarlagt.

Hur stor bonusen kan bli varierar stort bland dem som har svarat på Inköpsrådets löneenkät.  I vissa fall rör det sig om större belopp. Uppgifter som 70 000 kronor per år eller 60 000 till 100 000 kronor per år förekommer i enkäten.  Sannolikheten för att bonus ska utbetalas anges i dessa fall till relativt höga 75 eller 90 procent. I ett av fallen anges en bonus på 60 000 kronor och med en hundraprocentig säkerhet att den faller ut.

Det förekommer också lägre bonusnivåer. En extra månadslön är ett vanligt mått,  tio procent av årslönen är ett annat sätt att avgöra bonusens storlek. I andra fall är bonusen inte kopplad till individens månadslön utan maximerad till 4 000 kronor per år eller baserad på en del av ett prisbasbelopp.

Det är vanligast med bonus bland upphandlingskonsulter, men förekommer också i bolag  som ägs av kommun, stat eller landsting. Däremot hittar vi ingen i Inköpsrådets enkät som arbetar med upphandling direkt i en kommun, ett landsting eller en statlig myndighet som har en bonuskonstruktion i sitt avtal.

Många bolag fördelar bonusen som en del av företagets resultat.  I ett exempel från Inköpsrådets löneenkät fördelas 25 procent av företagets vinst bland de anställda. I ett annat fall är det en tredjedel av vinsten över en viss nivå som tillfaller personalen.  Här tycks ingen övre gräns för hur stor bonusen kan bli finnas.

Bonusen baseras ofta på företagets resultat, men det finns också konstruktioner där bonusen baseras på vilket nöjd kund-index som bolaget har uppnått. I enstaka fall delas också bonus ut efter individuella prestationer. För specifikt upphandlingskonsulter kan beläggningsgrad (andel debiterbara timmar) vara ett mått för att bestämma bonusen. Den utfaller då först när konsulten når över en viss beläggningsgrad.

I vissa fall kombineras bonus mätt på andra delar än vinst med vinstdelning. Så här svarar en personen i enkäten: ”I snitt så får man en månadslön extra i bonus samt en extra månadslön i vinstdelning.”

Sett till helheten i löneenkäten som Inköpsrådet har genomfört är det inte vanligt med bonus i löneavtal för dem som jobbar med offentlig upphandling.  Av dem som har svarat är det mindre än två procent som uppger att de har en bonus i sitt löneavtal.

 

[lönestatistik]

Läs mer: Karriär

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt