Västtrafiks upphandling av busstrafiken i Kungsbacka och Ale är klar. Upphandlingen består av tre olika trafikuppdrag: Kungsbacka tätort, Kungsbacka landsbygd och Ale kommun.
I Kungsbacka tätort och Kungsbacka landsbygd fortsätter Karl-Erik Elofsson Buss att köra trafiken. I Ale behåller Nobina uppdraget – som på tio år är värt en halv miljard kronor för bolaget.
– Nu får vi möjlighet att tillsammans med Västtrafik fortsätta utveckla resandet så att fler väljer kollektivtrafiken, säger Jan Bosaeus, vd för Nobina Sverige.
I de nya avtalen har de upphandlade företagen större möjlighet än tidigare att utforma trafiken. Kvalitetsbonus ges om hög kundnöjdhet uppnås. Även resandeutvecklingen avgör hur stor ersättningen blir.
– Vår ambition med de nya avtalen är att vi tillsammans ska arbeta aktivt mot det gemensamma målet att erbjuda en attraktiv kollektivtrafik som ger oss fler och nöjdare kunder, säger Rebecca Sundborg, ansvarig för busstrafik på Västtrafik.
Nittio procent av trafiken kommer att köras på fossilfria drivmedel. För trafiken på landsbygden i Kungsbacka kommer 20 nya bussar att levereras till trafikstarten som sker i juni 2019.
Till tätortstrafiken, som inleds i juni 2020, blir det sju helt nya bussar. Till trafikstarten i Ale i juni 2019 kommer 23 nya och åtta befintliga bussar. De befintliga fordonen kommer att ersättas av nya bussar efter cirka tre år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer