Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Köper datorer 30 procent billigare

Den avslutande e-auktionen sänkte priset med 53 miljoner kronor. Växjö kommun har all anledning att vara nöjd med den upphandling av datorer och tjänster som genomfördes för sex kommuners räkning.

| 2015-12-04

En strategiskt genomtänkt upphandling i kombination med en avslutande e-auktion. Det resulterade i en rejäl prissänkning på datorer av olika slag som sex kommuner i Kronobergs län behöver.

Totalt gav upphandlingen en prissänkning med 30 procent jämfört med tidigare avtalspriser. Som exempel kostar en bärbar dator med samma funktioner som tidigare nu 3 500 kronor mindre än på förra avtalet. För skoldatorer ligger besparingen runt 2 000 kronor per dator.

Det lägsta inkomna budet och tillika startbudet i e- auktionen var 185 miljoner kronor.

– Vid den avslutande e-auktionen där tre anbudsgivare valde att delta, sjönk priset med inte mindre än 53 miljoner kronor, säger Helene Blomqvist, ansvarig upphandlare vid Växjö kommuns upphandlingsenhet som administrerade upphandlingen.

Innan upphandlingen startade gjordes en förstudie som bland annat visade att en upphandling med börkrav förmodligen inte skulle ge något mervärde. Börkrav i kombination med e-auktion var inte heller att föredra – då man i värsta fall skulle få acceptera en vinnare med ett sämre anbud.

– Där landade vi i upplägget med obligatoriska krav samt en avslutande auktion.

För att säkra önskemålet om en återförsäljare med kapacitet att leverera både produkter och tjänster till bra priser tilläts samarbete med underleverantörer. Helene Blomqvist berättar att tyngd lades i kvalificeringsdelen för att få en leverantör som kunskaps- och resursmässigt hade förmågan att klara ett uppdrag i liknande storlek.

– Vi fick anbud från tre stora, lokalt förankrade aktörer som alla uppfyllde kvalificeringskraven.

På upphandlingsenheten är man mycket nöjda med resultatet och den besparing det har gett skattebetalarna:

– Samtidigt vet vi att pressade priser kan leda till diskussioner under avtalstiden, vilket fick oss att i upphandlingen vara extra tydliga med avtalsvillkoren.

Inför upphandlingen gjordes en konsekvensanalys av för- och nackdelar med e-auktion. Den resulterade i ett nytt avtalsvillkor som reglerar hur förändrade behov i verksamheten ska hanteras:

– Vid förändrade behov/större inköp ska leverantören konkurrensutsätta till flera tillverkare och erbjuda bästa alternativet. Vi har även villkor som säkerställer att vi har konkurrenskraftiga priser på övrigt sortiment under avtalstiden.

Miljö och etiska krav var prioriterade. De etiska kraven innefattar en uppförandekod, ILO:s konvention om mänskliga rättigheter, barnkonventionen, korruption och arbetsmiljölagstiftning.

– Leverantören ska under avtalstiden, minst en gång per år, redovisa en dokumenterad uppföljning av att sociala och etiska krav efterlevs.

Köparen har också rätt att på egen hand, eller genom tredje part, genomföra uppföljning och kontroller av ovanstående krav, på plats i produktionen.

– Vi har även avtalat om sanktioner i olika steg om kraven inte efterlevs.

Avtalet trädde i kraft i november 2015 och löper på ett år med möjlighet till ytterligare tre förlängningar. Upphandlingen omfattade stationära och bärbara datorer, surfplattor (Android, Microsoft och Apple) samt elevdatorer till skolorna. Tillhörande tjänster, försäkring och leasing ingick som option.

Annons

Ta klivet och bli kvalificerad IT-upphandlare
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning som rustar dig för att göra komplexa IT-upphandlingar. Utbildningen täcker behovsanalys, kravställning, utvärdering, avtal och uppföljning – allt med fokus på IT-upphandling. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: ITMetodMiljökrav

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget